Blad 2
In het door ons opgestelde programma van eisen zijn wij
uitgegaan van een uitgebreide opname van waarderings-
kenmerken, omdat:
dit ten goede komt aan de kwaliteit van ons gegevens
bestand WOZ en aan de doelmatigheid bij de behandeling
van bezwaar en beroep tegen de heffingsgrondslag;
- daarmee een goede set van basisgegevens ontstaat voor de
verdere informatievoorziening t.b.v. het beleid/prognose
van de onroerende-zaakbelastingen;
- goede basisgegevens worden georeerd ten behoeve van
andere afnemers (rijksbelastingdienst, waterschappen) van
vastgoed-informatie
- een goede basis wordt gelegd voor het modelmatig taxeren
in de toekomst.
3.0 Beoordeling uitgebrachte offertes
Gebleken is dat de prijzen variëren van 1,6 tot 3,5 miljoen
gulden. Gezien de kosten van de vorige hertaxatie is er
sprake van een sterke stijging. Dit heeft te maken met de
hogere wettelijke eisen welke aan de taxaties worden
gesteld door de wet WOZ. Gedurende de uitvoering zal de
gemeente ook hierop worden gecontroleerd.
Uit de vertrouwelijk ter inzage gelegde stukken waarin de
offertes met elkaar worden vergeleken blijkt dat Houdringe
de meest gunstige aanbieding doet.
Indien ook de gemeenteraad van Heerenveen - conform het
voorstel van burgemeester en wethouders van die gemeente -
besluit voor Houdringe te kiezen ontstaat er een
inkoopvoordeel van f 85.700, - (incl. BTW.)
Daarnaast sluit deze offerte goed aan op onze eisen en
worden dezelfde garanties gegeven als bij de andere
bureaus
In de voor u ter inzage gelegde bijlage is een nadere
specificatie opgenomen. Uit deze specificatie blijkt
duidelijk dat Houdringe commercieel belang heeft in de
klanten Leeuwarden en Heerenveen, wat zich uit in een
scherpe prijsstelling.
De Leeuwarder makelaars hebben aangegeven geen belang
stelling te hebben voor de gehele uitvoering van de
hertaxatie in de gemeente Leeuwarden. Een deel van de
Leeuwarder makelaars had wel belangstelling om voorzover
mogelijk deeltrajecten uit te voeren. Oranjewoud BV heeft
aangegeven in het geheel geen belangstelling te hebben.
Blad 3
4.0 Samenwerking gemeente Heerenveen
Met de gemeente Heerenveen is afgesproken dat de verdere
uitvoering van het hertaxatie-trajeet in samenwerking zal
plaatsvinden. Hierbij moet gedacht worden aan het uitwis
selen van ervaring en kennis, met name bij de bijzonder
objecten zoals ijsbanen, ziekenhuizen, voetbalstadions en
scholen. Op deze wijze zullen naar verwachting de bezwaar
schriften en beroepszaken omtrent deze bijzondere objecten
tot een minimum worden beperkt
5.0 Kosten
De aan de hertaxatie van onroerende zaken verbonden kosten,
kunnen als volgt worden geraamd:
Qöschrijving
Bedrag
aanneemsom
1.719.000
werkplekken (3x2 jaren)
216000
bezwaarschriften woningen (3000)
368000
bezwaarschriften niet woningen .100)
118000
automatiseringskosten (STUF-TAX)
30 000
beroepschriften 50
70000
tijdelijk personeel
100 000
subtotaal
2.621000
INKOOP KORTING
85.700
totaal
2535.300
60 Dekking
Doordat de kosten van de hertaxatie sterk zijn toegenomen
is er binnen de bestaande begroting onvoldoende dekking.
Wij stellen voor het tekort als volgt te dekken:
Ten eerste uit een bijdrage van de rijksbelastingdienst en
de waterschappen op grond van kostenverrekening in het
kader van de Wet WOZ, ten bedrage van f 1.521.100,-.
Ten tweede uit de vrijval ad. f 107.400,- van de egalisa
tiereserve wet WOZ. Deze reserve is destijds ingesteld in
verband met de invoering van de wet WOZ, omdat de inkomsten
van de afnemers van de WOZ-gegevens jaarlijks nogal wissel
de. Doordat in de begroting jaarlijks een gelijk bedrag was
opgenomen dienden de tekorten/overschotten middels een
egalisatiereserve te worden aangevuld/afgeroomd.
In het kader van het onderzoek "Herziening reserves en
voorzieningen" wordt voorgesteld de reserve op te heffen en
de jaarlijks werkelijk te ontvangen bedragen op te nemen in
de begroting.