Blad 2 In het door ons opgestelde programma van eisen zijn wij uitgegaan van een uitgebreide opname van waarderings- kenmerken, omdat: dit ten goede komt aan de kwaliteit van ons gegevens bestand WOZ en aan de doelmatigheid bij de behandeling van bezwaar en beroep tegen de heffingsgrondslag; - daarmee een goede set van basisgegevens ontstaat voor de verdere informatievoorziening t.b.v. het beleid/prognose van de onroerende-zaakbelastingen; - goede basisgegevens worden georeerd ten behoeve van andere afnemers (rijksbelastingdienst, waterschappen) van vastgoed-informatie - een goede basis wordt gelegd voor het modelmatig taxeren in de toekomst. 3.0 Beoordeling uitgebrachte offertes Gebleken is dat de prijzen variëren van 1,6 tot 3,5 miljoen gulden. Gezien de kosten van de vorige hertaxatie is er sprake van een sterke stijging. Dit heeft te maken met de hogere wettelijke eisen welke aan de taxaties worden gesteld door de wet WOZ. Gedurende de uitvoering zal de gemeente ook hierop worden gecontroleerd. Uit de vertrouwelijk ter inzage gelegde stukken waarin de offertes met elkaar worden vergeleken blijkt dat Houdringe de meest gunstige aanbieding doet. Indien ook de gemeenteraad van Heerenveen - conform het voorstel van burgemeester en wethouders van die gemeente - besluit voor Houdringe te kiezen ontstaat er een inkoopvoordeel van f 85.700, - (incl. BTW.) Daarnaast sluit deze offerte goed aan op onze eisen en worden dezelfde garanties gegeven als bij de andere bureaus In de voor u ter inzage gelegde bijlage is een nadere specificatie opgenomen. Uit deze specificatie blijkt duidelijk dat Houdringe commercieel belang heeft in de klanten Leeuwarden en Heerenveen, wat zich uit in een scherpe prijsstelling. De Leeuwarder makelaars hebben aangegeven geen belang stelling te hebben voor de gehele uitvoering van de hertaxatie in de gemeente Leeuwarden. Een deel van de Leeuwarder makelaars had wel belangstelling om voorzover mogelijk deeltrajecten uit te voeren. Oranjewoud BV heeft aangegeven in het geheel geen belangstelling te hebben. Blad 3 4.0 Samenwerking gemeente Heerenveen Met de gemeente Heerenveen is afgesproken dat de verdere uitvoering van het hertaxatie-trajeet in samenwerking zal plaatsvinden. Hierbij moet gedacht worden aan het uitwis selen van ervaring en kennis, met name bij de bijzonder objecten zoals ijsbanen, ziekenhuizen, voetbalstadions en scholen. Op deze wijze zullen naar verwachting de bezwaar schriften en beroepszaken omtrent deze bijzondere objecten tot een minimum worden beperkt 5.0 Kosten De aan de hertaxatie van onroerende zaken verbonden kosten, kunnen als volgt worden geraamd: Qöschrijving Bedrag aanneemsom 1.719.000 werkplekken (3x2 jaren) 216000 bezwaarschriften woningen (3000) 368000 bezwaarschriften niet woningen .100) 118000 automatiseringskosten (STUF-TAX) 30 000 beroepschriften 50 70000 tijdelijk personeel 100 000 subtotaal 2.621000 INKOOP KORTING 85.700 totaal 2535.300 60 Dekking Doordat de kosten van de hertaxatie sterk zijn toegenomen is er binnen de bestaande begroting onvoldoende dekking. Wij stellen voor het tekort als volgt te dekken: Ten eerste uit een bijdrage van de rijksbelastingdienst en de waterschappen op grond van kostenverrekening in het kader van de Wet WOZ, ten bedrage van f 1.521.100,-. Ten tweede uit de vrijval ad. f 107.400,- van de egalisa tiereserve wet WOZ. Deze reserve is destijds ingesteld in verband met de invoering van de wet WOZ, omdat de inkomsten van de afnemers van de WOZ-gegevens jaarlijks nogal wissel de. Doordat in de begroting jaarlijks een gelijk bedrag was opgenomen dienden de tekorten/overschotten middels een egalisatiereserve te worden aangevuld/afgeroomd. In het kader van het onderzoek "Herziening reserves en voorzieningen" wordt voorgesteld de reserve op te heffen en de jaarlijks werkelijk te ontvangen bedragen op te nemen in de begroting.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 106