Blad 2
IX TARIEFSWIJZIGINGEN.
Algemeen
Al een paar jaar wordt er een terughoudend beleid gevoerd ten
aanzien van belastingverhogingen. Daarnaast wordt er een
beleid gevoerd om bij een aantal heffingen zoals rioolrechten
en afvalstoffenheffing te streven naar volledige
kostendekkendheid
Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de
tarieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en
prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie over
het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van invloed
Bezuinigingen 1994-1997, de bijzondere kostenontwikkelingen,
het kostendekkend houden van enkele tarieven en de
Perspectiefnota 1999-2002.
Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden ge
maakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te merken
heffingen en tarieven inzake sport- en recreatievoorzie
ningen
Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene
gedragslijn dat wij deze aanpassen aan de algemene
prijsontwikkelingen. Bij rechten is de looncomponent meer
doorslaggevend en in mindere mate de prijscomponent.
Ten aanzien van 1999 verwachten wij de volgende
ontwikkelingen
A. BELASTINGEN
Voor 1999 verwachten wij een algemene prijsstijging van
2,2%. De correctie over 1998 bedraagt -0,3%, zodat het toe te
passen prijsindexcijfer 1,90% bedraagt. Voor een verdere
specificatie verwijzen wij naar de ter inzage gelegde
stukken
BRECHTEN
Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging ook
de loonsomstijging alsmede het streven naar een kosten
dekkende exploitatie een rol
De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor
leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelslasten en
1/3 deel uit materiële uitgaven. Wij verwachten voor 1999 een
gewogen algemene prijsstijging van 4.79%.
Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt
wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht.
Blad 3
Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages
verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde
stukken
C. SPORT- EN RECREATIEVOORZIENINGEN
Evenals in voorgaande jaren behoeft bij het vaststellen van
de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sport- en
recreatievoorzieningen in 1999 geen rekening te worden
gehouden met een herwaardering c.q. extra verhoging. Wel
heeft een trendmatige verhoging met 1,9% plaatsgevonden.
Afwijkingen van deze regel hebben te maken met
afrondingsverschillen, met de inbaarheid van de bedragen of
andere redenen, die per sportvoorziening nader worden
toegelicht
III DE VERTALING
A. BELASTINGEN
1.0 Roerende-zaakbelastingen
Doordat de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen niet
worden verhoogd is het ook niet mogelijk de tarieven voor de
roerende-zaakbelastingen aan te passen. In de Gemeentewet is
namelijk vastgelegd dat het tarief van de onroerende-
zaakbelastingen en de roerende-zaakbelastingen gelijk behoren
te zijn.
2.0 Hondenbelasting
Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde
algemene prijsindexatie 1,90%)te verhogen.
Bij de tariefstelling is rekening gehouden met de deelbaar
heid door 12 (per maand) in verband met aanvang of
beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar.
De tarieven worden dan:
a. voor het houden van een(ee
b. voor een tweede hond
cvoor een derde hond
d. voor een kennel
te)hond f 110,40(was f 108,00)
f 162,00(was f 159,00)
f 22 3,2 0(was f 219,00)
f 272,40(was f 267,00)
3.0 Parkeerbelasting
In uw vergadering van 6 juli 1998 (bijlage nr. 102) heeft u
besloten de selectieve aanpassing van de parkeertarieven
zoals is voorgesteld op bijlage A bij het desbetreffende
besluit, vast te stellen voor de jaren 1998, 1999 en 2000.
Het betreffende raadsvoorstel en -besluit met bijlage A ligt
voor u bij de stukken ter inzage. De inhoud van genoemde
bijlage is inmiddels verwerkt in de tarieventabel behorende
bij de "Verordening parkeerbelastingen 1995". Tevens zijn de
zonekaarten (in de tarieventabel wordt hiernaar verwezen)