Blad 2 IX TARIEFSWIJZIGINGEN. Algemeen Al een paar jaar wordt er een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van belastingverhogingen. Daarnaast wordt er een beleid gevoerd om bij een aantal heffingen zoals rioolrechten en afvalstoffenheffing te streven naar volledige kostendekkendheid Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de tarieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie over het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van invloed Bezuinigingen 1994-1997, de bijzondere kostenontwikkelingen, het kostendekkend houden van enkele tarieven en de Perspectiefnota 1999-2002. Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden ge maakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te merken heffingen en tarieven inzake sport- en recreatievoorzie ningen Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene gedragslijn dat wij deze aanpassen aan de algemene prijsontwikkelingen. Bij rechten is de looncomponent meer doorslaggevend en in mindere mate de prijscomponent. Ten aanzien van 1999 verwachten wij de volgende ontwikkelingen A. BELASTINGEN Voor 1999 verwachten wij een algemene prijsstijging van 2,2%. De correctie over 1998 bedraagt -0,3%, zodat het toe te passen prijsindexcijfer 1,90% bedraagt. Voor een verdere specificatie verwijzen wij naar de ter inzage gelegde stukken BRECHTEN Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging ook de loonsomstijging alsmede het streven naar een kosten dekkende exploitatie een rol De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelslasten en 1/3 deel uit materiële uitgaven. Wij verwachten voor 1999 een gewogen algemene prijsstijging van 4.79%. Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht. Blad 3 Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde stukken C. SPORT- EN RECREATIEVOORZIENINGEN Evenals in voorgaande jaren behoeft bij het vaststellen van de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sport- en recreatievoorzieningen in 1999 geen rekening te worden gehouden met een herwaardering c.q. extra verhoging. Wel heeft een trendmatige verhoging met 1,9% plaatsgevonden. Afwijkingen van deze regel hebben te maken met afrondingsverschillen, met de inbaarheid van de bedragen of andere redenen, die per sportvoorziening nader worden toegelicht III DE VERTALING A. BELASTINGEN 1.0 Roerende-zaakbelastingen Doordat de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen niet worden verhoogd is het ook niet mogelijk de tarieven voor de roerende-zaakbelastingen aan te passen. In de Gemeentewet is namelijk vastgelegd dat het tarief van de onroerende- zaakbelastingen en de roerende-zaakbelastingen gelijk behoren te zijn. 2.0 Hondenbelasting Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde algemene prijsindexatie 1,90%)te verhogen. Bij de tariefstelling is rekening gehouden met de deelbaar heid door 12 (per maand) in verband met aanvang of beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar. De tarieven worden dan: a. voor het houden van een(ee b. voor een tweede hond cvoor een derde hond d. voor een kennel te)hond f 110,40(was f 108,00) f 162,00(was f 159,00) f 22 3,2 0(was f 219,00) f 272,40(was f 267,00) 3.0 Parkeerbelasting In uw vergadering van 6 juli 1998 (bijlage nr. 102) heeft u besloten de selectieve aanpassing van de parkeertarieven zoals is voorgesteld op bijlage A bij het desbetreffende besluit, vast te stellen voor de jaren 1998, 1999 en 2000. Het betreffende raadsvoorstel en -besluit met bijlage A ligt voor u bij de stukken ter inzage. De inhoud van genoemde bijlage is inmiddels verwerkt in de tarieventabel behorende bij de "Verordening parkeerbelastingen 1995". Tevens zijn de zonekaarten (in de tarieventabel wordt hiernaar verwezen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 110