Blad 4
geactualiseerd. Wij stellen u voor deze nieuwe tarieventabel
vast te stellen, conform uw besluit van 6 juli 1998.
Momenteel is er een wetsvoorstel in de maak welke de
mogelijkheid biedt om de verhoging ad. f 65,-, in geval van
een naheffingsaanslag, te verhogen naar f 85,-. Er moet dan
wel een nadere financiële onderbouwing plaatsvinden. De
verhoging moet gerechtvaardigd zijn door een toename in de
kosten. Afhankelijk van de inwerkingtreding van de
wetswijziging en de realisatie van de kostentoerekening
zullen u voorstellen worden gedaan.
BRECHTEN
1.0 Rechten (voorheen leges)
Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor
de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene
uitgangspunten, te weten met 4,79%. De uitzonderingen
zullen wij hieronder naast de specifieke juridische
aanpassingen toelichten.
1.1 onderdeel 2 Dienst Algemene Zaken
1.1.1 artikel 2.3.4 abonnement stukken raadsadvies-
commissies
In verband met het terugbrengen van het aantal
raadsadviescommissies van vijf naar drie stellen wij voor
het tarief te verhogen van f 70,15 naar f 117,-. De
vermindering aan inkomsten met f 140,30 (2 x f 70,15) moet
worden omgeslagen over de overgebleven drie commissies.
Aangezien het aantal stukken door de samenvoeging niet is
verminderd. De verhoging bedraagt dan f 46,67
(f 140,15 3)
1.1.2 artikelen 2.7 - 2.7.2 (Burgerzaken)
In het kader van Perspectief 1999 is een gefaseerde
tariefsverhoging voorgesteld ter verbetering van de
kostendekking van de afdeling Burgerzaken. De geraamde
extra opbrengst in 1999 is f 67.000,-. In de ter inzage
gelegde bijlage is aangegeven welke tarieven resulteren bij
verschillende standpunten. Daarnaast is een uiteenzetting
gegeven ten aanzien van de meeropbrengsten.
1.2 onderdeel 4 dienst Stadsontwikkeling
Het onderdeel omtrent de milieuvergunning, artikelen 4.11
tot en met 4.18.3, kan vervallen omdat in het belastingplan
1998 (wet van 18 december 1997) is aangegeven dat er geen
rechten meer kunnen worden geheven voor vergunningen en
ontheffingen in het kader van de Wet milieubeheer.
20 Reinigingsrechten
Blad 5
2.1 Afvalstoffenheffing
Bij de vaststelling van de tarieven 1998 kon in verband met
de kwijtscheldingsnorm uit 3 varianten worden gekozen. Uw
raad koos voor variant 2 welke uitging van het optrekken
van de kwijtscheldingsnorm van 95% naar 100%, onder omslag
van de daarmee gemoeide lasten over de overige betalende
belastingplichtingen
Geschat werd dat het aantal kwijtscheldingen zou stijgen
van f 1.500,- naar f 3.000,-. Op grond van de huidige
inzichten moet -voor de bepaling van de tarieven 1999- dit
laatste cijfer worden verhoogd naar f 3.400,-.
Voor de bepaling van de opbrengst afvalstoffenheffing werd
bij het tarievenvoorstel 1998 uitgegaan van 11.500
eenpersoons- en 26.600 meerpersoonshuishoudens(In de
concept-begroting 1999 wordt eveneens van deze aantallen
uitgegaan)
Op grond van de meest recente inzichten moet het aantal
eenpersoonshuishoudens voor 1999 naar beneden worden
bijgesteld naar 11.100 en kan het aantal
meerpersoonshuishoudens op 26.600 worden gehandhaafd.
Rekeninghoudend met de voorlopige resultaten van het
verbeteringstraject (screening Frigem-bestand en grotere
mate van specificatie naar soort belastingplichtigen)
waarmee in 1997 daadwerkelijk een aanvang is gemaakt, had
het aantal belastingplichtingen met rond 400 moeten
toenemen
De screening tot nu toe van ca. 45.000 Frigem-aansluitingen
heeft dit aantal aan 'nieuwe' aansluitingen opgeleverd,
terwijl naar een 150-tal aansluitingen nader onderzoek moet
worden verricht. Door de grote hoeveelheid werkzaamheden
rond de "zalmsnip" is in genoemd onderzoek enige vertraging
opgetreden
Gezien het vorenstaande kan gesteld worden dat de raming
van het aantal aansluitingen dat is gehanteerd voor de
tariefsbepaling 1998, te optimistisch is geweest. Voor een
groot gedeelte is dit terug te brengen op de geringe groei
van het aantal inwoners van de gemeente. (Vanaf 1997 tot
medio 1998 plm. 175)Voor het tarievenvoorstel 1999 wordt
desondanks rekening gehouden met een toename in dat jaar
van 400 aansluitingen als gevolg van groei van het aantal
inwoners. Hiermee is namelijk ook rekening gehouden in de
begroting van de verzelfstandigde sector Reiniging
Technisch Onderhoud. Mocht de begrote toename te
optimistisch zijn, dan moeten de met de afvalinzameling
gemoeide lasten navenant dalen.
Zoals blijkt uit de ter inzage gelegde lasten- en
batenspecificatie, stijgen de lasten ten opzichte van 1998
met f 813.000,-. Deze stijging wordt veroorzaakt door o.a.
loon- en prijsontwikkelingen (f 343.400,-), toename
diverse restfracties met 530 ton (f 227.600,-), gevolgen