Blad 4 geactualiseerd. Wij stellen u voor deze nieuwe tarieventabel vast te stellen, conform uw besluit van 6 juli 1998. Momenteel is er een wetsvoorstel in de maak welke de mogelijkheid biedt om de verhoging ad. f 65,-, in geval van een naheffingsaanslag, te verhogen naar f 85,-. Er moet dan wel een nadere financiële onderbouwing plaatsvinden. De verhoging moet gerechtvaardigd zijn door een toename in de kosten. Afhankelijk van de inwerkingtreding van de wetswijziging en de realisatie van de kostentoerekening zullen u voorstellen worden gedaan. BRECHTEN 1.0 Rechten (voorheen leges) Zoals hiervoor bij "algemeen" is vermeld stellen wij voor de tarieven te verhogen met het percentage van de algemene uitgangspunten, te weten met 4,79%. De uitzonderingen zullen wij hieronder naast de specifieke juridische aanpassingen toelichten. 1.1 onderdeel 2 Dienst Algemene Zaken 1.1.1 artikel 2.3.4 abonnement stukken raadsadvies- commissies In verband met het terugbrengen van het aantal raadsadviescommissies van vijf naar drie stellen wij voor het tarief te verhogen van f 70,15 naar f 117,-. De vermindering aan inkomsten met f 140,30 (2 x f 70,15) moet worden omgeslagen over de overgebleven drie commissies. Aangezien het aantal stukken door de samenvoeging niet is verminderd. De verhoging bedraagt dan f 46,67 (f 140,15 3) 1.1.2 artikelen 2.7 - 2.7.2 (Burgerzaken) In het kader van Perspectief 1999 is een gefaseerde tariefsverhoging voorgesteld ter verbetering van de kostendekking van de afdeling Burgerzaken. De geraamde extra opbrengst in 1999 is f 67.000,-. In de ter inzage gelegde bijlage is aangegeven welke tarieven resulteren bij verschillende standpunten. Daarnaast is een uiteenzetting gegeven ten aanzien van de meeropbrengsten. 1.2 onderdeel 4 dienst Stadsontwikkeling Het onderdeel omtrent de milieuvergunning, artikelen 4.11 tot en met 4.18.3, kan vervallen omdat in het belastingplan 1998 (wet van 18 december 1997) is aangegeven dat er geen rechten meer kunnen worden geheven voor vergunningen en ontheffingen in het kader van de Wet milieubeheer. 20 Reinigingsrechten Blad 5 2.1 Afvalstoffenheffing Bij de vaststelling van de tarieven 1998 kon in verband met de kwijtscheldingsnorm uit 3 varianten worden gekozen. Uw raad koos voor variant 2 welke uitging van het optrekken van de kwijtscheldingsnorm van 95% naar 100%, onder omslag van de daarmee gemoeide lasten over de overige betalende belastingplichtingen Geschat werd dat het aantal kwijtscheldingen zou stijgen van f 1.500,- naar f 3.000,-. Op grond van de huidige inzichten moet -voor de bepaling van de tarieven 1999- dit laatste cijfer worden verhoogd naar f 3.400,-. Voor de bepaling van de opbrengst afvalstoffenheffing werd bij het tarievenvoorstel 1998 uitgegaan van 11.500 eenpersoons- en 26.600 meerpersoonshuishoudens(In de concept-begroting 1999 wordt eveneens van deze aantallen uitgegaan) Op grond van de meest recente inzichten moet het aantal eenpersoonshuishoudens voor 1999 naar beneden worden bijgesteld naar 11.100 en kan het aantal meerpersoonshuishoudens op 26.600 worden gehandhaafd. Rekeninghoudend met de voorlopige resultaten van het verbeteringstraject (screening Frigem-bestand en grotere mate van specificatie naar soort belastingplichtigen) waarmee in 1997 daadwerkelijk een aanvang is gemaakt, had het aantal belastingplichtingen met rond 400 moeten toenemen De screening tot nu toe van ca. 45.000 Frigem-aansluitingen heeft dit aantal aan 'nieuwe' aansluitingen opgeleverd, terwijl naar een 150-tal aansluitingen nader onderzoek moet worden verricht. Door de grote hoeveelheid werkzaamheden rond de "zalmsnip" is in genoemd onderzoek enige vertraging opgetreden Gezien het vorenstaande kan gesteld worden dat de raming van het aantal aansluitingen dat is gehanteerd voor de tariefsbepaling 1998, te optimistisch is geweest. Voor een groot gedeelte is dit terug te brengen op de geringe groei van het aantal inwoners van de gemeente. (Vanaf 1997 tot medio 1998 plm. 175)Voor het tarievenvoorstel 1999 wordt desondanks rekening gehouden met een toename in dat jaar van 400 aansluitingen als gevolg van groei van het aantal inwoners. Hiermee is namelijk ook rekening gehouden in de begroting van de verzelfstandigde sector Reiniging Technisch Onderhoud. Mocht de begrote toename te optimistisch zijn, dan moeten de met de afvalinzameling gemoeide lasten navenant dalen. Zoals blijkt uit de ter inzage gelegde lasten- en batenspecificatie, stijgen de lasten ten opzichte van 1998 met f 813.000,-. Deze stijging wordt veroorzaakt door o.a. loon- en prijsontwikkelingen (f 343.400,-), toename diverse restfracties met 530 ton (f 227.600,-), gevolgen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 111