Blad 8
opzeggingen lagere opbrengsten tariefsverhogingen,
voort te zetten. Een achteruitgang bij de vrijdagmarkt is
gelukkig voorkomen. Bovendien is deze markt door de
Vereniging van Ambulante Handel uitgeroepen tot 'de beste
markt van 1997', een verkiezing waardoor marktkooplui zich
sneller aanbieden voor een standplaats. De verkiezing is
mede te danken aan de variëteit van het aangeboden
assortiment. Die variëteit moet bewaard blijven, vandaar
dat wij niet op elk aanbod voor een standplaats in kunnen
gaan. Daarom stellen wij u voor de markttarieven nog
eenmaal te bevriezen. Alleen het standwerkerstarief kan
worden verhoogd van f 10,- naar f 12,50. Naar onze mening
geeft met name de vrijdagsmarkt de stad een zodanige
economische impuls dat het risico van een eventueel net
niet kostendekkende exploitatie op rekeningsbasis
verantwoord is
5.0 Havengelden
51 Beroepsvaart
Vergelijking van de havengeldtarieven met die van havens
elders in den lande heeft uitgewezen, dat de door
Leeuwarden gehanteerde tarieven voor de tijdvakken '1 dag'
en 17 dagen' vrij hoog zijn.
De tarieven voor de tijdvakken '14 en 21 dagen' alsmede die
voor abonnementen van '1 maand, kwartaal, halfjaar, jaar'
kunnen daarentegen een trendmatige stijging wel verdragen.
Daarom stellen wij u voor de tarieven met uitzondering van
de tijdvakken "1 dag" en "7 dagen" met het toe te passen
samengestelde prijsindexcijfer 4,79%) te verhogen.
5.2 Pleziervaart
Aangezien in 1998 de bruggelden met f 2,50 en de
havengeldtarieven met 3,3% zijn verhoogd, bovendien een
toeristenbelasting van f 1,- per persoon per overnachting
alsmede een vergoeding voor douchen van f 1,- per keer zijn
ingevoerd, stellen wij u voor de havengeldtarieven voor
1999 niet te verhogen.
De baten uit douchegebruik zijn namelijk voldoende om de
lastentoename als gevolg van loon- en prijsstijgingen te
dekken. Aan het begin van het seizoen is de warmwatervoor
ziening van de toiletruimte in de Prinsentuin verbeterd,
aangezien hier klachten over waren bij intensief gebruik.
Tevens zijn er automaten geplaatst waarmee de gebruiksduur
van de douches wordt gereguleerd.
Tot nu toe behoren de aanlegplaatsen bij de Prinsentuin en
de Froskepolle tot dezelfde tarievenklasse (1)
Bij de Froskepolle zijn de sanitaire voorzieningen zeer
summier, waardoor de kwaliteit/prijsverhouding door de
watertoerist als laag wordt ervaren. Verbetering van de
voorzieningen zou een aanzienlijke investering vergen,
waarna vervolgens dagelijks toezicht nodig zou zijn. In
Blad 9
plaats hiervan stellen wij u voor de huidige summiere
voorzieningen te handhaven, maar de aanlegplaatsen bij de
Froskepolle in te delen bij de 'aanlegplaatsen zonder
sanitaire voorzieningen'; tarievenklasse 2.
5.3 Woonschepen
Op grond van de in de concept-begroting 1999 geraamde
lasten en baten, verhoogd met de te verwachten loon- en
prijsontwikkelingen, kan door toepassing van de huidige
tarieven geen kostendekkende exploitatie worden
gerealiseerd. Daarom stellen wij u voor de tarieven met de
te verwachten loon- en prijsontwikkelingen (+4,79%) te
verhogen, zodat van kostendekkendheid sprake blijft. De
tarieven zijn overigens na 1994 niet meer verhoogd.
Een specificatie van de begrote lasten en baten wat betreft
de onderdelen a t/m c ligt bij de stukken ter inzage.
6.0 Begraafrechten
Hoewel de exploitatie van de begraafplaatsen kostendekkend
moet zijn, kunnen bij stijgende lasten de tarieven niet
ongelimiteerd worden opgetrokken. Waar bij de lastenkant
nog sprake kan zijn van het toepassen van bezuinigingen
e.d., is kwantitatieve beïnvloeding van de batenkant niet
of nauwelijks mogelijk.
Hoewel de Leeuwarder begraafrechten regionaal gezien vrij
hoog zijn, valt niet te ontkomen aan een verhoging van een
groot gedeelte daarvan. Daarom stellen wij u voor de
tarieven voor uitgifte van graven inclusief verlengingen,
het daadwerkelijk begraven/bijzetten van asbussen en het
onderhoud van grafbedekkingen te verhogen. Het financiële
effect van deze verhogingen is gelijk aan een stijging van
alle begraafrechten met gemiddeld 4,79% als gevolg van te
verwachten loon- en prijsontwikkelingen.
Een specificatie van de begrote lasten en baten ligt bij de
stukken ter inzage.
C. SPORT EN RECREATIEVOORZIENINGEN
1.1 Gebruik sportvelden (artikelen 2.2.2, 2.3 en 2.4)
In de raadsbrieven van 26 oktober 1995, bijlage nr. 161 en
24 oktober 1996, nr. 169, die voor u bij de stukken ter
inzage liggen, is aangegeven, dat het verschil tussen de
tarieven voor wedstrijden/trainingen zonder en met
verlichting (in 1996 f 2,35) te gering is. Dit onderscheid
zou op grond van een reëel verschil in gebruik van
elektriciteit minimaal plm. f4,- moeten bedragen. Om dit
verschil op het gewenste niveau te brengen, waarbij als
uitgangspunt geldt dat het tarief "met verlichting" het
juiste is, dient het tarief "zonder verlichting" enige
jaren niet of met een geringer percentage te worden
verhoogd. In 1996 is met dit uitgangspunt een begin
gemaakt. Voor 1997 en 1998 zijn de tarieven "zonder