Blad 8 opzeggingen lagere opbrengsten tariefsverhogingen, voort te zetten. Een achteruitgang bij de vrijdagmarkt is gelukkig voorkomen. Bovendien is deze markt door de Vereniging van Ambulante Handel uitgeroepen tot 'de beste markt van 1997', een verkiezing waardoor marktkooplui zich sneller aanbieden voor een standplaats. De verkiezing is mede te danken aan de variëteit van het aangeboden assortiment. Die variëteit moet bewaard blijven, vandaar dat wij niet op elk aanbod voor een standplaats in kunnen gaan. Daarom stellen wij u voor de markttarieven nog eenmaal te bevriezen. Alleen het standwerkerstarief kan worden verhoogd van f 10,- naar f 12,50. Naar onze mening geeft met name de vrijdagsmarkt de stad een zodanige economische impuls dat het risico van een eventueel net niet kostendekkende exploitatie op rekeningsbasis verantwoord is 5.0 Havengelden 51 Beroepsvaart Vergelijking van de havengeldtarieven met die van havens elders in den lande heeft uitgewezen, dat de door Leeuwarden gehanteerde tarieven voor de tijdvakken '1 dag' en 17 dagen' vrij hoog zijn. De tarieven voor de tijdvakken '14 en 21 dagen' alsmede die voor abonnementen van '1 maand, kwartaal, halfjaar, jaar' kunnen daarentegen een trendmatige stijging wel verdragen. Daarom stellen wij u voor de tarieven met uitzondering van de tijdvakken "1 dag" en "7 dagen" met het toe te passen samengestelde prijsindexcijfer 4,79%) te verhogen. 5.2 Pleziervaart Aangezien in 1998 de bruggelden met f 2,50 en de havengeldtarieven met 3,3% zijn verhoogd, bovendien een toeristenbelasting van f 1,- per persoon per overnachting alsmede een vergoeding voor douchen van f 1,- per keer zijn ingevoerd, stellen wij u voor de havengeldtarieven voor 1999 niet te verhogen. De baten uit douchegebruik zijn namelijk voldoende om de lastentoename als gevolg van loon- en prijsstijgingen te dekken. Aan het begin van het seizoen is de warmwatervoor ziening van de toiletruimte in de Prinsentuin verbeterd, aangezien hier klachten over waren bij intensief gebruik. Tevens zijn er automaten geplaatst waarmee de gebruiksduur van de douches wordt gereguleerd. Tot nu toe behoren de aanlegplaatsen bij de Prinsentuin en de Froskepolle tot dezelfde tarievenklasse (1) Bij de Froskepolle zijn de sanitaire voorzieningen zeer summier, waardoor de kwaliteit/prijsverhouding door de watertoerist als laag wordt ervaren. Verbetering van de voorzieningen zou een aanzienlijke investering vergen, waarna vervolgens dagelijks toezicht nodig zou zijn. In Blad 9 plaats hiervan stellen wij u voor de huidige summiere voorzieningen te handhaven, maar de aanlegplaatsen bij de Froskepolle in te delen bij de 'aanlegplaatsen zonder sanitaire voorzieningen'; tarievenklasse 2. 5.3 Woonschepen Op grond van de in de concept-begroting 1999 geraamde lasten en baten, verhoogd met de te verwachten loon- en prijsontwikkelingen, kan door toepassing van de huidige tarieven geen kostendekkende exploitatie worden gerealiseerd. Daarom stellen wij u voor de tarieven met de te verwachten loon- en prijsontwikkelingen (+4,79%) te verhogen, zodat van kostendekkendheid sprake blijft. De tarieven zijn overigens na 1994 niet meer verhoogd. Een specificatie van de begrote lasten en baten wat betreft de onderdelen a t/m c ligt bij de stukken ter inzage. 6.0 Begraafrechten Hoewel de exploitatie van de begraafplaatsen kostendekkend moet zijn, kunnen bij stijgende lasten de tarieven niet ongelimiteerd worden opgetrokken. Waar bij de lastenkant nog sprake kan zijn van het toepassen van bezuinigingen e.d., is kwantitatieve beïnvloeding van de batenkant niet of nauwelijks mogelijk. Hoewel de Leeuwarder begraafrechten regionaal gezien vrij hoog zijn, valt niet te ontkomen aan een verhoging van een groot gedeelte daarvan. Daarom stellen wij u voor de tarieven voor uitgifte van graven inclusief verlengingen, het daadwerkelijk begraven/bijzetten van asbussen en het onderhoud van grafbedekkingen te verhogen. Het financiële effect van deze verhogingen is gelijk aan een stijging van alle begraafrechten met gemiddeld 4,79% als gevolg van te verwachten loon- en prijsontwikkelingen. Een specificatie van de begrote lasten en baten ligt bij de stukken ter inzage. C. SPORT EN RECREATIEVOORZIENINGEN 1.1 Gebruik sportvelden (artikelen 2.2.2, 2.3 en 2.4) In de raadsbrieven van 26 oktober 1995, bijlage nr. 161 en 24 oktober 1996, nr. 169, die voor u bij de stukken ter inzage liggen, is aangegeven, dat het verschil tussen de tarieven voor wedstrijden/trainingen zonder en met verlichting (in 1996 f 2,35) te gering is. Dit onderscheid zou op grond van een reëel verschil in gebruik van elektriciteit minimaal plm. f4,- moeten bedragen. Om dit verschil op het gewenste niveau te brengen, waarbij als uitgangspunt geldt dat het tarief "met verlichting" het juiste is, dient het tarief "zonder verlichting" enige jaren niet of met een geringer percentage te worden verhoogd. In 1996 is met dit uitgangspunt een begin gemaakt. Voor 1997 en 1998 zijn de tarieven "zonder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 113