Blad 2 Bij de opstelling van het voorstel zijn, naast wettelijke kaders, ook het huidige bestuurprogramma en het GSB- memorandum als kader gebruikt. De verwachting is dat zowel de vaststelling op hoofdlijnen van het te voeren beleid de komende jaren als de formule ring van concrete doelen en resultaten, een belangrijke bijdrage leveren aan de regievoering door de gemeente en het besturen op hoofdlijnen. In het kader van het project lokaal sociaal beleid is dit scenario van belang omdat het op een belangrijk onderdeel van het sociale beleid een meerjarenperspectief biedt voor de hele dienst Welzijn. Bovendien is de voorgestelde aanpak een voorbeeld van de voorgestane vernieuwende manier van integraal werken. Naast een inleidend deel bevat het scenario een korte analyse van zowel de maatschappelijke als economische context waarbinnen het gemeentelijke activeringsbeleid zich afspeelt. In dit deel zijn schattingen gemaakt van de toekomstige ruimte op de arbeidsmarkt voor de doelgroep uitkeringsgerechtigden. Dit is gebeurd door de relevante factoren te ramen op hun effect naar de werkgelegenheid voor de doelgroep van het activeringsbeleid, te weten bij standsgerechtigden Vervolgens is een analyse gemaakt van de kenmerken van het bestand aan uitkeringsgerechtigden in de gemeente Leeuwar den. Op basis van deze analyse is een doelstelling geformu leerd waarop het beleid de komende periode gericht gaat worden en welke doelen er gerealiseerd gaan worden. Vervol gens is geraamd welke effecten de verwachte economische ontwikkelingen, gepaard aan het voorgestelde beleid, zullen hebben voor de omvang van het uitkeringsbestand. Geraamd wordt een afname over de periode 1998 - 2002 met in totaal 1.200 personen Om het bestand aan uitkeringsgerechtigden te kunnen laten dalen in de voorgestelde omvang, zal er ook een inzet van sociale zaken gevraagd worden. Een andersoortige inzet dan tot op heden het geval is, waar de boventoon wordt gevoerd door het rechtmatig en correct verstrekken van een uitke ring. De huidige organisatie bij Sociale Zaken is met name proceduregerichtWil er vanuit de sector sociale zaken een inzet geleverd kunnen worden op het gebied van arbeidsmarkt en sociale activering dan zal de organisatie zich meer moeten gaan richten op toeleiding. Kortom er zal geïnves teerd moeten worden in de uitvoeringsorganisatie bij de sector Sociale Zaken. De investeringen zijn nodig op het terrein van bedrijfsvoering, methodiek- en organisatie ontwikkeling en in personeel. Blad 3 De benodigde investeringen zullen plaatsvinden in de komen de vier jaar. Dekking voor de gevraagde investeringen kunnen worden gevonden in de besparingen die gerealiseerd kunnen worden op de uitvoeringskosten, omdat het aantal uitkeringsgerechtigden daalt. Er is onderzocht welke pro- dukten qua kosten afhankelijk zijn van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden. Vervolgens is gekeken hoeveel uren aan deze produkten worden besteed en welke kosten er per uur kunnen worden geraamd. Zo is er een formule ontwikkeld om de besparingen op de uitvoeringskosten te kunnen bereke nen. De besparingen, voor de periode 1998 - eind 2001, worden geraamd op f 598.000,- met ingang van 1999 oplopend tot f 1.135.000,- met ingang van 2002. Maximaal de helft van de besparingen wordt conform het voorstel ingezet voor het bewerkstelligen van de gevraagde omslag van de uitvoeringsorganisatie bij de sector Sociale Zaken De geraamde besparingen en investeringen zijn verwerkt in ons voorstel inzake de begroting 1999 en de daarbij beho rende meerjarenraming. Onder de vermelding dat de Commissie Welzijn u in haar vergadering van 14 oktober 1998 heeft geadviseerd in te stemmen met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit. Leeuwarden, 22 oktober 1998. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, P.E.J. den Oudsten loco-burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 159