Blad 2
Bij de opstelling van het voorstel zijn, naast wettelijke
kaders, ook het huidige bestuurprogramma en het GSB-
memorandum als kader gebruikt.
De verwachting is dat zowel de vaststelling op hoofdlijnen
van het te voeren beleid de komende jaren als de formule
ring van concrete doelen en resultaten, een belangrijke
bijdrage leveren aan de regievoering door de gemeente en
het besturen op hoofdlijnen. In het kader van het project
lokaal sociaal beleid is dit scenario van belang omdat het
op een belangrijk onderdeel van het sociale beleid een
meerjarenperspectief biedt voor de hele dienst Welzijn.
Bovendien is de voorgestelde aanpak een voorbeeld van de
voorgestane vernieuwende manier van integraal werken.
Naast een inleidend deel bevat het scenario een korte
analyse van zowel de maatschappelijke als economische
context waarbinnen het gemeentelijke activeringsbeleid zich
afspeelt. In dit deel zijn schattingen gemaakt van de
toekomstige ruimte op de arbeidsmarkt voor de doelgroep
uitkeringsgerechtigden. Dit is gebeurd door de relevante
factoren te ramen op hun effect naar de werkgelegenheid
voor de doelgroep van het activeringsbeleid, te weten
bij standsgerechtigden
Vervolgens is een analyse gemaakt van de kenmerken van het
bestand aan uitkeringsgerechtigden in de gemeente Leeuwar
den. Op basis van deze analyse is een doelstelling geformu
leerd waarop het beleid de komende periode gericht gaat
worden en welke doelen er gerealiseerd gaan worden. Vervol
gens is geraamd welke effecten de verwachte economische
ontwikkelingen, gepaard aan het voorgestelde beleid, zullen
hebben voor de omvang van het uitkeringsbestand. Geraamd
wordt een afname over de periode 1998 - 2002 met in totaal
1.200 personen
Om het bestand aan uitkeringsgerechtigden te kunnen laten
dalen in de voorgestelde omvang, zal er ook een inzet van
sociale zaken gevraagd worden. Een andersoortige inzet dan
tot op heden het geval is, waar de boventoon wordt gevoerd
door het rechtmatig en correct verstrekken van een uitke
ring. De huidige organisatie bij Sociale Zaken is met name
proceduregerichtWil er vanuit de sector sociale zaken een
inzet geleverd kunnen worden op het gebied van arbeidsmarkt
en sociale activering dan zal de organisatie zich meer
moeten gaan richten op toeleiding. Kortom er zal geïnves
teerd moeten worden in de uitvoeringsorganisatie bij de
sector Sociale Zaken. De investeringen zijn nodig op het
terrein van bedrijfsvoering, methodiek- en organisatie
ontwikkeling en in personeel.
Blad 3
De benodigde investeringen zullen plaatsvinden in de komen
de vier jaar. Dekking voor de gevraagde investeringen
kunnen worden gevonden in de besparingen die gerealiseerd
kunnen worden op de uitvoeringskosten, omdat het aantal
uitkeringsgerechtigden daalt. Er is onderzocht welke pro-
dukten qua kosten afhankelijk zijn van het gemiddeld aantal
uitkeringsgerechtigden. Vervolgens is gekeken hoeveel uren
aan deze produkten worden besteed en welke kosten er per
uur kunnen worden geraamd. Zo is er een formule ontwikkeld
om de besparingen op de uitvoeringskosten te kunnen bereke
nen. De besparingen, voor de periode 1998 - eind 2001,
worden geraamd op f 598.000,- met ingang van 1999 oplopend
tot f 1.135.000,- met ingang van 2002.
Maximaal de helft van de besparingen wordt conform het
voorstel ingezet voor het bewerkstelligen van de gevraagde
omslag van de uitvoeringsorganisatie bij de sector Sociale
Zaken
De geraamde besparingen en investeringen zijn verwerkt in
ons voorstel inzake de begroting 1999 en de daarbij beho
rende meerjarenraming.
Onder de vermelding dat de Commissie Welzijn u in haar
vergadering van 14 oktober 1998 heeft geadviseerd in te
stemmen met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit.
Leeuwarden, 22 oktober 1998.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
P.E.J. den Oudsten loco-burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers secretaris.