Blad 2
In verband met de mogelijke risico's wordt ook voorgesteld
om een bestemmingsreserve te treffen om deze risico's op te
kunnen vangen.
In deze raadsbrief willen wij u, bij wijze van samenvat
ting, een overzicht geven van alle voorstellen die in de
kadernota zijn gedaan voor de invulling van de gemeente
lijke beleidsvrijheid. Het gaat hier om aanvullingen op
danwel specificering van datgene wat er in de Wiw zelf is
vermeld
Samenvatting voorstellen gemeentelijk beleid.
Doelgroep
Specifieke achterstandsgroepen moeten binnen het gemeen
telijk sociaal beleid bijzondere aandacht krijgen.
Deze achterstandsgroepen zijn:
- jongeren en gezinnen in een achterstandssituatie;
- niet actieven met een minimumuitkering zoals langdurig
werklozen en Wao'ers en ouderen;
- nieuwe immigranten;
- dak- en thuislozen, verslaafden, (ex)psychiatrische
patiënten
Bij de trajectontwikkeling voor bijstandsgerechtigden (fase
3 en 4in het kader van de Wiw zal er op moeten worden
toegezien dat het instrumentarium voor arbeidsmarkt en
sociale activering expliciet voor deze achterstandsgroepen
ter beschikking wordt gesteld. Hierbij kan de gemeentelijke
arbeidsmarktmonitor worden ingezet.
Wiw als doorstroominstrument
Primaat wordt gelegd bij doorstroom naar de reguliere
arbeidsmarkt. De doorstroomdoelstelling van de Wiw zal
sterker dan voorheen gerealiseerd moeten worden. Het beleid
in het kader van de Wiw moet er op gericht zijn dat zoveel
mogelijk wordt voorkomen dat een beroep wordt gedaan op
gesubsidieerde arbeid. Is gesubsidieerde arbeid noodzake
lijk dan staat doorstroom naar regulier werk voorop.
Alleen wanneer doorstroom niet te realiseren valt kan
gesubsidieerd werk als eindstation dienen.
Aansluitend hierop is de keuze om de persoon van de
werkzoekende als uitgangspunt te nemen. De trajecten
richting (regulier) werk zullen op de persoon worden
toegesneden
Aanbodsgerichte werkzaamheden (waaronder maatschappelijk
nuttige projecten) zullen worden beoordeeld op hun
doorstroommogelijkheden naar regulier werk. Werkzaamheden
die niet in eerste instantie zijn gericht op doorstroom
naar regulier werk kunnen worden benut voor personen die
blijvend op gesubsidieerde arbeid in het kader van de Wiw
zijn aangewezen of voor personen voor wie een traject in
het kader van sociale activering wordt ontwikkeld.
Blad 3
Sluitende aanpak jongeren
De gemeentelijke doelstellingen voor de sluitende aanpak
van jongeren tot 23 jaar kunnen als volgt worden
omschreven
- de inzet van de Wiw-instrumenten voor jongeren dient
gericht te zijn op uitstroom naar reguliere arbeid;
- instroom van jongeren in een Wiw-dienstbetrekking dient
zoveel mogelijk voorkomen te worden door het aanbieden
van op de persoon toegesneden scholings-, begeleidings-,
zorg- of werkervaringstrajecten;
- jongeren dienen, voordat zij de arbeidsmarkt betreden,
zoveel mogelijk een startkwalificatie te hebben;
- jongeren van wie is vast komen te staan dat zij zijn
aangewezen op zorg en/of hulpverlening wordt een
zorgtraject aangeboden dat onder regie van de gemeente
door uitvoerende instellingen wordt uitgevoerd.
Geraamd wordt dat er jaarlijks 400 jongeren zijn die zonder
ondersteuning of activering uiteindelijk in de bijstand
terecht dreigen te komen. Om dat te voorkomen wordt ingezet
op intensief preventief gebruik van de Wiw-faciliteiten en
-instrumenten. Dit houdt in dat aan alle jongeren onder de
23 jaar die tot de doelgroep van de Wiw behoren een passend
traject zal worden aangeboden gericht op scholing, werk of
zorg. Er wordt van uitgegaan dat dat voor 200 jongeren
toereikend zal zijn voor de plaatsing op een reguliere
werkplek of (vervolg)opleidingVoor de 200 andere jongeren
zal meer moeten gebeuren. Aangenomen wordt dat 100 van hen
een zorgtraject nodig zullen hebben en dat naar verwachting
50 van hen toch nog via een lang traject naar werk zullen
kunnen worden doorgeleid. De overige 100 jongeren zullen
uiteindelijk met gebruikmaking van een Wiw-dienstbetrekking
of werkervaringsplaats moeten doorstromen naar werk.
Om de sluitende aanpak voor jongeren beter te kunnen
realiseren worden de mogelijkheden onderzocht om een
laagdrempelige organisatorische eenheid te realiseren.
Dit zogenoemde één-loket zal dan moeten dienen als vangnet
waarin jongeren van 12 tot 23 jaar integraal ondersteuning
op het terrein van scholing, werk en zorg kunnen vinden.
Wiw-instrumenten: detacherings- en werkervaringsplaatsen
Per jaar worden naar verwachting maximaal 800 Wiw-
dienstbetrekkingen gerealiseerd. Hierin zijn opgenomen de
jongeren die vallen onder de sluitende aanpak, de zittende
Wiw-werknemers en de nieuwe instroom.
üitstroom naar een reguliere baan kan onder meer worden
bevorderd door het aantal Wiw-plaatsingen in de marktsector
uit te breiden. De plaatsen in de marktsector zullen naar
verwachting sterker als uitstroomplek naar de reguliere
arbeidsmarkt fungeren.