Blad 2 In verband met de mogelijke risico's wordt ook voorgesteld om een bestemmingsreserve te treffen om deze risico's op te kunnen vangen. In deze raadsbrief willen wij u, bij wijze van samenvat ting, een overzicht geven van alle voorstellen die in de kadernota zijn gedaan voor de invulling van de gemeente lijke beleidsvrijheid. Het gaat hier om aanvullingen op danwel specificering van datgene wat er in de Wiw zelf is vermeld Samenvatting voorstellen gemeentelijk beleid. Doelgroep Specifieke achterstandsgroepen moeten binnen het gemeen telijk sociaal beleid bijzondere aandacht krijgen. Deze achterstandsgroepen zijn: - jongeren en gezinnen in een achterstandssituatie; - niet actieven met een minimumuitkering zoals langdurig werklozen en Wao'ers en ouderen; - nieuwe immigranten; - dak- en thuislozen, verslaafden, (ex)psychiatrische patiënten Bij de trajectontwikkeling voor bijstandsgerechtigden (fase 3 en 4in het kader van de Wiw zal er op moeten worden toegezien dat het instrumentarium voor arbeidsmarkt en sociale activering expliciet voor deze achterstandsgroepen ter beschikking wordt gesteld. Hierbij kan de gemeentelijke arbeidsmarktmonitor worden ingezet. Wiw als doorstroominstrument Primaat wordt gelegd bij doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt. De doorstroomdoelstelling van de Wiw zal sterker dan voorheen gerealiseerd moeten worden. Het beleid in het kader van de Wiw moet er op gericht zijn dat zoveel mogelijk wordt voorkomen dat een beroep wordt gedaan op gesubsidieerde arbeid. Is gesubsidieerde arbeid noodzake lijk dan staat doorstroom naar regulier werk voorop. Alleen wanneer doorstroom niet te realiseren valt kan gesubsidieerd werk als eindstation dienen. Aansluitend hierop is de keuze om de persoon van de werkzoekende als uitgangspunt te nemen. De trajecten richting (regulier) werk zullen op de persoon worden toegesneden Aanbodsgerichte werkzaamheden (waaronder maatschappelijk nuttige projecten) zullen worden beoordeeld op hun doorstroommogelijkheden naar regulier werk. Werkzaamheden die niet in eerste instantie zijn gericht op doorstroom naar regulier werk kunnen worden benut voor personen die blijvend op gesubsidieerde arbeid in het kader van de Wiw zijn aangewezen of voor personen voor wie een traject in het kader van sociale activering wordt ontwikkeld. Blad 3 Sluitende aanpak jongeren De gemeentelijke doelstellingen voor de sluitende aanpak van jongeren tot 23 jaar kunnen als volgt worden omschreven - de inzet van de Wiw-instrumenten voor jongeren dient gericht te zijn op uitstroom naar reguliere arbeid; - instroom van jongeren in een Wiw-dienstbetrekking dient zoveel mogelijk voorkomen te worden door het aanbieden van op de persoon toegesneden scholings-, begeleidings-, zorg- of werkervaringstrajecten; - jongeren dienen, voordat zij de arbeidsmarkt betreden, zoveel mogelijk een startkwalificatie te hebben; - jongeren van wie is vast komen te staan dat zij zijn aangewezen op zorg en/of hulpverlening wordt een zorgtraject aangeboden dat onder regie van de gemeente door uitvoerende instellingen wordt uitgevoerd. Geraamd wordt dat er jaarlijks 400 jongeren zijn die zonder ondersteuning of activering uiteindelijk in de bijstand terecht dreigen te komen. Om dat te voorkomen wordt ingezet op intensief preventief gebruik van de Wiw-faciliteiten en -instrumenten. Dit houdt in dat aan alle jongeren onder de 23 jaar die tot de doelgroep van de Wiw behoren een passend traject zal worden aangeboden gericht op scholing, werk of zorg. Er wordt van uitgegaan dat dat voor 200 jongeren toereikend zal zijn voor de plaatsing op een reguliere werkplek of (vervolg)opleidingVoor de 200 andere jongeren zal meer moeten gebeuren. Aangenomen wordt dat 100 van hen een zorgtraject nodig zullen hebben en dat naar verwachting 50 van hen toch nog via een lang traject naar werk zullen kunnen worden doorgeleid. De overige 100 jongeren zullen uiteindelijk met gebruikmaking van een Wiw-dienstbetrekking of werkervaringsplaats moeten doorstromen naar werk. Om de sluitende aanpak voor jongeren beter te kunnen realiseren worden de mogelijkheden onderzocht om een laagdrempelige organisatorische eenheid te realiseren. Dit zogenoemde één-loket zal dan moeten dienen als vangnet waarin jongeren van 12 tot 23 jaar integraal ondersteuning op het terrein van scholing, werk en zorg kunnen vinden. Wiw-instrumenten: detacherings- en werkervaringsplaatsen Per jaar worden naar verwachting maximaal 800 Wiw- dienstbetrekkingen gerealiseerd. Hierin zijn opgenomen de jongeren die vallen onder de sluitende aanpak, de zittende Wiw-werknemers en de nieuwe instroom. üitstroom naar een reguliere baan kan onder meer worden bevorderd door het aantal Wiw-plaatsingen in de marktsector uit te breiden. De plaatsen in de marktsector zullen naar verwachting sterker als uitstroomplek naar de reguliere arbeidsmarkt fungeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 190