Blad 4
Geraamd wordt een jaarlijkse uitstroom naar de reguliere
arbeidsmarkt van 15% van de gemiddelde bezetting van de
Wiw-werknemers op een detacheringsbaan
De wijze van heffing van een gedifferentieerde inleenver-
goeding voor Wiw-dienstbetrekkingen geschiedt aan de hand
van een nader te ontwikkelen instrumentarium dat eerst met
ingang van 2000 wordt geëffectueerd. Bij het te ontwikkelen
instrumentarium zullen ook de uitgangspunten worden
opgenomen voor het beleid voor ontheffing van betaling van
inleenvergoeding
Voor 1999 wordt uitgegaan van de volgende inleenvergoedin-
gen die werkgevers betalen voor zowel de reeds gedetacheer
de als de nieuwe Wiw-werknemers:
Groep
Sector
Jongeren
Markt
f
4500,
Collectief
f
1.000,
Langdurig werklozen
Markt
f
11.000,
Collectief
f
4.500,
Tot 2000 wordt het vrijstellingenbeleid voor betaling van
de inleenvergoeding gehandhaafd. Dit beleid houdt in dat de
uitvoeringsorganisatie voor de Wiw-dienstbetrekkingen kan
besluiten tot het verlenen van vrijstellingen tot een
maximum van 15% van de begrote inleenvergoedingen voor
langdurig werklozen.
Vanaf 1999 zullen alle organisaties die beschikken over een
bemiddelingsvergunning in staat worden gesteld om werkerva
ringsplaatsen in het kader van de Wiw te realiseren. Voor
iedere gerealiseerde werkervaringsplaats zal een bedrag van
maximaal f 15.000,- aan loonkostensubsidie beschikbaar
worden gesteld.
In het kader van de realisering van detacherings- en werk
ervaringsplaatsen zal niet afgewogen worden of bepaalde
vormen van bedrijvigheid wel of niet als wenselijk moeten
worden aangemerkt. Deze afweging dient plaats te vinden bij
de besluitvorming over bestemmingsplannen en vergunning
verlening. Mocht komen vast te staan dat een werkgever zich
in strijd met een bestemmingsplan of vergunning heeft ge
vestigd en tot sluiting moet worden overgegaan, dan vervalt
automatisch de detacherings- of werkervaringsplaats.
Wiw-instrumentsociale activering en scholing
Er wordt een onderzoeks- en reïntegratieprojeet voor
bijstandsgerechtigden in fase 4 uitgevoerd in de wijk
Heechterp/Schieringen
Blad 5
Op basis van de resultaten van dit project zal worden
beoordeeld of een vergelijkbaar project ook in andere
wijken uitgevoerd gaat worden. In dit project wordt
onderzoek gedaan naar de oorzaken van werkloosheid en de
aanwezige mogelijkheden voor activering. De resultaten van
dit project zullen worden betrokken bij de verdere
beleidsontwikkeling op het terrein van sociale activering.
Over de vraag naar de inhoud en reikwijdte van de gemeente
lijke verantwoordelijkheid op het terrein van zorg wordt
een discussie voorbereid. Van belang is de rol van de ge
meente als regisseur die inhoud moet krijgen door de vraag
naar het veld helder te formuleren, relevante partners bij
elkaar te brengen en zo goed mogelijk te zorgen voor een
sluitend aanbod van zorg- en welzijnsvoorzieningen.
Scholing vormt in toenemende mate een belangrijk onderdeel
van het arbeidsmarktbeleid. Het is daarom van belang dat er
afspraken worden gemaakt tussen gemeente, scholingsinstel
lingen en Arbeidsvoorziening over een gerichte inzet van
alle voor scholing beschikbare middelen. In 1999 wordt een
voorstel ontwikkeld om te komen tot een samenhangende inzet
van de diverse (gemeentelijke) budgetten voor scholing,
arbeidsmarkttoeleiding, educatie en beroepsonderwijs.
Financiën
Voorgesteld wordt de in enig jaar niet bestede middelen van
het rijksbudget, met inachtneming van de richtlijnen van
het Rijk, vooralsnog gedurende de lopende raadsperiode te
storten in een bestemmingsreserve Rijksmiddelen Wiw.
Voorgesteld wordt om overschotten op de gemeentelijke
bijdrage Wiw gedurende de lopende raadsperiode te
reserveren in verband met de in de kadernota geraamde
financiële risico's, voorzover deze niet gedekt kunnen
worden uit de bestemmingsreserve Rijksmiddelen Wiw. Voor de
bestemmingsreserve Gemeentemiddelen Wiw zal gedurende de
lopende raadsperiode een plafond gelden van f 1.000.000,-.