Blad 2 Vervolgens heeft een uitgebreide inventarisatie en analyse plaatsgevonden van activiteiten en beleid van instellingen en gemeentelijke sectoren die op enigerlei wijze een relatie hebben met de jeugd. Deze inventarisatie heeft zich gericht op tien leefwerelden van jongeren, zoals opvoeding, buurt en wijk, wonen, werken, onderwijs, gezondheid, criminaliteit etc. en wat nog belangrijker is de onderlinge samenhang in de activiteiten binnen deze tien leefwerelden. De grote hoeveelheid informatie die wij tijdens het veld onderzoek hebben verkregen van de jeugd zelf en van diverse personen en organisaties die met de jeugd werken, heeft de ambtelijke projectgroep verwerkt in de concept Kadernota j eugdbeleid Een belangrijk uitgangspunt van het hierboven genoemde proces is dat jeugdbeleid alleen op integrale wijze gestalte kan en mag krijgen. We hebben getracht de verkokering van de beleidssectoren met de vernieuwende werkwijze enigszins open te breken en menen daarin te zijn geslaagd De Kadernota jeugdbeleid is weliswaar onder een ander gesternte tot stand gekomen dan het zich ontwikkelende ideeëngoed van het Lokaal Sociaal Beleid. De Kadernota jeugdbeleid richt zich primair op het integrale beleid van de aanpak van kwetsbare groepen in de samenleving. Ook het Lokaal Sociaal Beleid richt zich op deze kwetsbare groepen. Dit is niet enige kader van het zich ontwikkelende Lokaal Sociaal Beleid, ook de instandhouding van noodzakelijke basisvoorzieningen vormt een van de uitgangspunten. In het programma 1998/1999 is de relatie van de Kadernota jeugd beleid en de uitgangspunten van het Lokaal Sociaal Beleid deels terug te vinden. Een aantal onderdelen van het programma volgen rechtstreeks uit de prioritering van de Kadernota jeugdbeleid en een ander deel betreft een aanvul ling op de noodzakelijke algemene basisvoorzieningen (knelpunten speelruimte). Ook het voorgenomen meerjareninvesteringsprogramma jeugd beleid zal een mix laten zien van onder meer noodzakelijke basisvoorzieningen en voorzieningen specifiek voor kwets bare groepen in de samenleving. Inspraakprocedure Na de vaststellen van het eerste concept van de Kadernota jeugdbeleid heeft de Commissie Welzijn zich in een brainstormsessie gebogen over dit concept, hetgeen vervolgens is aangepast en in het voorjaar van 1997 in de inspraakprocedure is gebracht. Blad 3 Circa 25 personen en organisaties hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt om schriftelijk te reageren op de concept nota. Daarnaast hebben vertegenwoordigers van uitvoerende organisaties gesprekken gevoerd met de portefeuillehouder jeugdbeleid. De reacties behelsden zowel aanvullingen op het concept als toezeggingen tot bereidheid het lokaal jeugdbeleid in nauwe samenwerking met ons gestalte te willen geven. Genoemde inspraakreacties zijn verwerkt in de kadernota, maar hebben niet geleid tot koerswijzigingen van de ingezette beleidslijn, zoals die in het concept is verwoord Integendeel: we bespeuren veel commitment in het werkveld. De reacties zijn voor u ter inzage gelegd. Wij hechten ook belang aan de mening van de jongeren en hebben besloten ook de jeugd te laten reageren op de concept-kadernotaIn juni 1997 hebben wij een jongeren- debat georganiseerd. Tijdens dit debat hebben raadsleden met jongeren van gedachten gewisseld over een aantal stellingen die zijn gedistilleerd uit de conceptnota. Aangezien de jongeren in grote lijnen de inhoud van de conceptnota onderschreven is de nota op basis van het jongerendebat niet aangepast. Wel is het belang onder streept om de jeugd op structurele wijze te laten participeren in jeugdbeleid. Teneinde een breed draagvlak in werkveld te realiseren voor integraal lokaal jeugdbeleid alsmede bouwstenen te verkrij gen voor de realisatie van het sociaal investeringsprogram ma hebben wij in september 1997 een studiedag jeugdbeleid georganiseerd. Tijdens de studiedag is gebleken dat in het werkveld grote consensus heerst over de door ons ingezette beleidslijn en dat het commitment in het werkveld hoog is. Leeswijzer voor de inhoud van de Kadernota jeugdbeleid De Kadernota jeugdbeleid heeft als centrale vraagstelling: "welke doelen moeten wij ons stellen als het gaat om het versterken van de kansen en aanpak van belemmeringen en problemen van jongeren van 0 tot 25 jaar in de gemeente Leeuwarden" De nota is meer dan een inventarisatie van voorzieningen en activiteiten van en voor de jeugd. De nota geeft ook rich ting aan een gewenst en samenhangend beleid. In hoofdstuk 6 van de nota staan de concrete aanbevelingen en actiepunten. De bijgevoegde verkorte versie van de Kadernota jeugdbeleid, die als publieke versie zal worden verspreid bij instellingen en belangstellenden, is eveneens te betitelen als samenvatting van de kadernota.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 202