Blad 2
Vervolgens heeft een uitgebreide inventarisatie en analyse
plaatsgevonden van activiteiten en beleid van instellingen
en gemeentelijke sectoren die op enigerlei wijze een
relatie hebben met de jeugd. Deze inventarisatie heeft zich
gericht op tien leefwerelden van jongeren, zoals opvoeding,
buurt en wijk, wonen, werken, onderwijs, gezondheid,
criminaliteit etc. en wat nog belangrijker is de onderlinge
samenhang in de activiteiten binnen deze tien leefwerelden.
De grote hoeveelheid informatie die wij tijdens het veld
onderzoek hebben verkregen van de jeugd zelf en van diverse
personen en organisaties die met de jeugd werken, heeft de
ambtelijke projectgroep verwerkt in de concept Kadernota
j eugdbeleid
Een belangrijk uitgangspunt van het hierboven genoemde
proces is dat jeugdbeleid alleen op integrale wijze
gestalte kan en mag krijgen. We hebben getracht de
verkokering van de beleidssectoren met de vernieuwende
werkwijze enigszins open te breken en menen daarin te zijn
geslaagd
De Kadernota jeugdbeleid is weliswaar onder een ander
gesternte tot stand gekomen dan het zich ontwikkelende
ideeëngoed van het Lokaal Sociaal Beleid. De Kadernota
jeugdbeleid richt zich primair op het integrale beleid van
de aanpak van kwetsbare groepen in de samenleving. Ook het
Lokaal Sociaal Beleid richt zich op deze kwetsbare groepen.
Dit is niet enige kader van het zich ontwikkelende Lokaal
Sociaal Beleid, ook de instandhouding van noodzakelijke
basisvoorzieningen vormt een van de uitgangspunten. In het
programma 1998/1999 is de relatie van de Kadernota jeugd
beleid en de uitgangspunten van het Lokaal Sociaal Beleid
deels terug te vinden. Een aantal onderdelen van het
programma volgen rechtstreeks uit de prioritering van de
Kadernota jeugdbeleid en een ander deel betreft een aanvul
ling op de noodzakelijke algemene basisvoorzieningen
(knelpunten speelruimte).
Ook het voorgenomen meerjareninvesteringsprogramma jeugd
beleid zal een mix laten zien van onder meer noodzakelijke
basisvoorzieningen en voorzieningen specifiek voor kwets
bare groepen in de samenleving.
Inspraakprocedure
Na de vaststellen van het eerste concept van de Kadernota
jeugdbeleid heeft de Commissie Welzijn zich in een
brainstormsessie gebogen over dit concept, hetgeen
vervolgens is aangepast en in het voorjaar van 1997 in de
inspraakprocedure is gebracht.
Blad 3
Circa 25 personen en organisaties hebben van de gelegenheid
gebruikt gemaakt om schriftelijk te reageren op de concept
nota. Daarnaast hebben vertegenwoordigers van uitvoerende
organisaties gesprekken gevoerd met de portefeuillehouder
jeugdbeleid. De reacties behelsden zowel aanvullingen op
het concept als toezeggingen tot bereidheid het lokaal
jeugdbeleid in nauwe samenwerking met ons gestalte te
willen geven. Genoemde inspraakreacties zijn verwerkt in de
kadernota, maar hebben niet geleid tot koerswijzigingen van
de ingezette beleidslijn, zoals die in het concept is
verwoord
Integendeel: we bespeuren veel commitment in het werkveld.
De reacties zijn voor u ter inzage gelegd.
Wij hechten ook belang aan de mening van de jongeren en
hebben besloten ook de jeugd te laten reageren op de
concept-kadernotaIn juni 1997 hebben wij een jongeren-
debat georganiseerd. Tijdens dit debat hebben raadsleden
met jongeren van gedachten gewisseld over een aantal
stellingen die zijn gedistilleerd uit de conceptnota.
Aangezien de jongeren in grote lijnen de inhoud van de
conceptnota onderschreven is de nota op basis van het
jongerendebat niet aangepast. Wel is het belang onder
streept om de jeugd op structurele wijze te laten
participeren in jeugdbeleid.
Teneinde een breed draagvlak in werkveld te realiseren voor
integraal lokaal jeugdbeleid alsmede bouwstenen te verkrij
gen voor de realisatie van het sociaal investeringsprogram
ma hebben wij in september 1997 een studiedag jeugdbeleid
georganiseerd. Tijdens de studiedag is gebleken dat in het
werkveld grote consensus heerst over de door ons ingezette
beleidslijn en dat het commitment in het werkveld hoog is.
Leeswijzer voor de inhoud van de Kadernota jeugdbeleid
De Kadernota jeugdbeleid heeft als centrale vraagstelling:
"welke doelen moeten wij ons stellen als het gaat om het
versterken van de kansen en aanpak van belemmeringen en
problemen van jongeren van 0 tot 25 jaar in de gemeente
Leeuwarden"
De nota is meer dan een inventarisatie van voorzieningen en
activiteiten van en voor de jeugd. De nota geeft ook rich
ting aan een gewenst en samenhangend beleid.
In hoofdstuk 6 van de nota staan de concrete aanbevelingen
en actiepunten. De bijgevoegde verkorte versie van de
Kadernota jeugdbeleid, die als publieke versie zal worden
verspreid bij instellingen en belangstellenden, is eveneens
te betitelen als samenvatting van de kadernota.