Blad 2
In het beleidskader Lokaal Sociaal Beleid en in het
taakstellend activeringsbeleid als een deel-uitwerking
daarvan, hebben wij lijnen uitgezet voor een integrale
aanpak op het welzijnsterrein vanuit een sturende,
regisserende positie.
De samenwerking op het terrein van werk en inkomen moet aan
deze beide doelstellingen, bevordering van integraliteit en
verbeterde sturing, regie, voldoen.
Daarnaast, en van minstens zoveel belang, dient samen
werking op dit terrein de dienstverlening aan de burger te
verbeteren
De samenwerking in een Centrum voor Werk en Inkomen kan en
moet daartoe bijdragen.
Verschuivende landelijke kaders
Experimenten
Aanvankelijk is het traject richting samenwerking op de
terreinen van werk en inkomen ingezet onder het motto 'laat
1000 bloemen bloeien'. De rijksoverheid stimuleerde de
vorming van experimentele samenwerkingsverbanden om vanuit
de praktijk de 'best practice' te ontwikkelen.
Rij ksregelgeving
De ervaringen in de experimenteerregio's leidden zomer 1997
tot het besluit van het kabinet de drie uitvoeringskolommen
Arbeidsvoorziening, UVI's en gemeenten op te dragen te
komen tot de inrichting van gezamenlijke front-offices:
Centra voor Werk en Inkomen. In deze centra dienen door de
samenwerkende partijen de volgende taken worden
ondergebracht
presentatie vacatureaanbod en directe bemiddeling;
registratie van gemeenschappelijke gegevens en voor werk;
administratieve intake;
kwalificerende intake;
uitkeringsaanvraag en doorverwijzing naar uitkerings
instantie
Tevens is in de eerdergenoemde AMvB SWI bepaald dat de
overeenkomst van de samenwerkingspartners uiterlijk op 31
december 1998 dient te worden afgesloten. De overeenkomst
dient naast de gezamenlijke uitvoering van bovengenoemde
diensten een veertiental nader omschreven punten te omvat
ten die betrekking hebben op de verdere ontwikkeling en
inrichting van de samenwerking. Ook is vastgelegd dat de
CWI s uiterlijk op 31 december 2000 operationeel moeten
zij n
Blad 3
De rijksoverheid heeft ter ondersteuning van de totstand
koming van samenwerkingsovereenkomsten een procesmanage-
mentorganisatie in het leven geroepen. Tevens is een
Stimuleringsregeling afgekondigd, waarop samenwerkings
partners na afsluiting van een overeenkomst en na over
legging van een activiteitenplan een beroep op kunnen doen.
Regeerakkoord
De regeringspartijen hebben in het regeerakkoord van medio
dit jaar dit beleid verder aangescherpt. Aan de hiervoor
genoemde diensten/producten van een CWI worden de volgende
taken toegevoegd:
vaststelling van het recht op uitkering (WW, WAO, ABW
ca
medische keuringen.
Het regeerakkoord noemt als laatstgenoemde en de hiervoor
genoemde taken de primaire taken die de toegang tot werk en
zondig een uitkering waarborgen. Deze taken worden in het
publieke domein ondergebracht en uitgevoerd door regionaal,
op landelijk dekkende basis, georganiseerde Centra voor
Werk en Inkomen. Voor de vaststelling van het recht op een
bijstandsuitkering verlenen de gemeenten het CWI een wette
lijk mandaat. De reïntegratietaken en overige uitvoerings
taken van de gemeente op sociale zekerheidsterrein kunnen
worden uitbesteed.
Wat aanvankelijk begon als een breed experiment eindigt met
het regeerakkooord in een vastgesteld kader waarbinnen de
aangegeven partijen, ook de gemeenten, dienen te opereren.
Het regeerakkoord geeft een schets op hoofdlijnen. Een
aantal belangrijke keuzen moet in het vervolg nog worden
gemaakt
Regiegroep Structuur Uitvoering Werk en Inkomen
Op kabinetsniveau is een regiegroep ingesteld voor opera
tionalisering van het regeerakkoord op het punt van
structuur uitvoering werk en inkomen. Voornaamste punten
waaraan nadere uitwerking zal worden gegeven zijn:
bestuurlijke verantwoordelijkheid voor/aansturing van het
CWI;
bepaling wat onder 'vaststelling van het recht op
uitkering'ook wel 'claimbeoordeling' genoemd, moet
worden verstaan;
de positie en organisatie van de overblijvende taken van
de arbeidsvoorzieningsorganisatie na inbreng van de zoge
naamde basisdienstverlening in het CWI