Blad 2 In het beleidskader Lokaal Sociaal Beleid en in het taakstellend activeringsbeleid als een deel-uitwerking daarvan, hebben wij lijnen uitgezet voor een integrale aanpak op het welzijnsterrein vanuit een sturende, regisserende positie. De samenwerking op het terrein van werk en inkomen moet aan deze beide doelstellingen, bevordering van integraliteit en verbeterde sturing, regie, voldoen. Daarnaast, en van minstens zoveel belang, dient samen werking op dit terrein de dienstverlening aan de burger te verbeteren De samenwerking in een Centrum voor Werk en Inkomen kan en moet daartoe bijdragen. Verschuivende landelijke kaders Experimenten Aanvankelijk is het traject richting samenwerking op de terreinen van werk en inkomen ingezet onder het motto 'laat 1000 bloemen bloeien'. De rijksoverheid stimuleerde de vorming van experimentele samenwerkingsverbanden om vanuit de praktijk de 'best practice' te ontwikkelen. Rij ksregelgeving De ervaringen in de experimenteerregio's leidden zomer 1997 tot het besluit van het kabinet de drie uitvoeringskolommen Arbeidsvoorziening, UVI's en gemeenten op te dragen te komen tot de inrichting van gezamenlijke front-offices: Centra voor Werk en Inkomen. In deze centra dienen door de samenwerkende partijen de volgende taken worden ondergebracht presentatie vacatureaanbod en directe bemiddeling; registratie van gemeenschappelijke gegevens en voor werk; administratieve intake; kwalificerende intake; uitkeringsaanvraag en doorverwijzing naar uitkerings instantie Tevens is in de eerdergenoemde AMvB SWI bepaald dat de overeenkomst van de samenwerkingspartners uiterlijk op 31 december 1998 dient te worden afgesloten. De overeenkomst dient naast de gezamenlijke uitvoering van bovengenoemde diensten een veertiental nader omschreven punten te omvat ten die betrekking hebben op de verdere ontwikkeling en inrichting van de samenwerking. Ook is vastgelegd dat de CWI s uiterlijk op 31 december 2000 operationeel moeten zij n Blad 3 De rijksoverheid heeft ter ondersteuning van de totstand koming van samenwerkingsovereenkomsten een procesmanage- mentorganisatie in het leven geroepen. Tevens is een Stimuleringsregeling afgekondigd, waarop samenwerkings partners na afsluiting van een overeenkomst en na over legging van een activiteitenplan een beroep op kunnen doen. Regeerakkoord De regeringspartijen hebben in het regeerakkoord van medio dit jaar dit beleid verder aangescherpt. Aan de hiervoor genoemde diensten/producten van een CWI worden de volgende taken toegevoegd: vaststelling van het recht op uitkering (WW, WAO, ABW ca medische keuringen. Het regeerakkoord noemt als laatstgenoemde en de hiervoor genoemde taken de primaire taken die de toegang tot werk en zondig een uitkering waarborgen. Deze taken worden in het publieke domein ondergebracht en uitgevoerd door regionaal, op landelijk dekkende basis, georganiseerde Centra voor Werk en Inkomen. Voor de vaststelling van het recht op een bijstandsuitkering verlenen de gemeenten het CWI een wette lijk mandaat. De reïntegratietaken en overige uitvoerings taken van de gemeente op sociale zekerheidsterrein kunnen worden uitbesteed. Wat aanvankelijk begon als een breed experiment eindigt met het regeerakkooord in een vastgesteld kader waarbinnen de aangegeven partijen, ook de gemeenten, dienen te opereren. Het regeerakkoord geeft een schets op hoofdlijnen. Een aantal belangrijke keuzen moet in het vervolg nog worden gemaakt Regiegroep Structuur Uitvoering Werk en Inkomen Op kabinetsniveau is een regiegroep ingesteld voor opera tionalisering van het regeerakkoord op het punt van structuur uitvoering werk en inkomen. Voornaamste punten waaraan nadere uitwerking zal worden gegeven zijn: bestuurlijke verantwoordelijkheid voor/aansturing van het CWI; bepaling wat onder 'vaststelling van het recht op uitkering'ook wel 'claimbeoordeling' genoemd, moet worden verstaan; de positie en organisatie van de overblijvende taken van de arbeidsvoorzieningsorganisatie na inbreng van de zoge naamde basisdienstverlening in het CWI

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 278