Blad 4 De Koppelingswet heeft voor de laatst bedoelde groep belangrijke beperkingen gesteld aan het recht op bijstand: de vreemdeling moet kunnen wijzen op een eerdere onvoor waardelijke toelating en op een tijdig ingediend verzoek om voortgezette toelating. Dit betekent dat anders dan voordien de vreemdeling, die voor het eerst toelating vraagt, geen recht op bijstand heeft, ook al mag hij de beslissing in Nederland afwachten. Ook de eis van het tijdig indienen van een verzoek om ver lenging van de verblijfstitel blijkt nogal eens een strui kelblok te zijn voor voortzetting van de bijstand. Handelwijze tot nu toe Voor ons is uitgangspunt geweest dat de Koppelingswet moet worden uitgevoerd. Wij hebben niet de ruimte om de na lange discussies door het Parlement aanvaarde wetgeving terzijde te stellen. Een andere stellingname zou ook de verantwoor delijkheid van het Rijk voor het vreemdelingenbeleid ontkennen. Het zal overigens ook onvermijdelijke reacties uitlokken bij vernietiging van gemeentelijk besluiten en weigering van de vergoeding van de uitkeringslasten. Wel hebben wij gekozen voor een zorgvuldige uitvoering van de wet. Deze zorgvuldigheid, tezamen met de omstandigheid dat de te raadplegen gegevens niet altijd actueel en accuraat waren, hebben ertoe geleid dat wij gebruik hebben gemaakt van een door de Minister van Sociale Zaken ingestelde overbruggingsregeling. Deze mogelijkheid van doorloop na 1 juli 1998 was bedoeld om de gemeenten tegemoet te komen ingeval van specifieke knelpunten bij de invoering. Wij hebben de Commissie Welzijn daarover geïnformeerd. Het rapport ligt ter inzage voor uw raad. Tijdens de periode van overbrugging heeft het al vóór 1 juli 1998 ingezette onderzoek uiteindelijk geleid tot de vaststelling dat een aantal vreemdelingen geen aanspraken meer kon maken op voortzetting van voorzieningen. Daadwerkelijke beëindiging van de uitkering als gevolg van de Koppelingswet is nog niet geëffectueerd, omdat wij in afwachting waren van de uitkomsten van de in september en oktober tussen de VNG en de betrokken ministeries gevoerde gesprekken over knel punten. Naar aanleiding daarvan heeft de Minister van Sociale Zaken laatstelijk nog in de brief van 27 oktober 1998 een nader standpunt van de regelgeving bekend gemaakt. Inmiddels hebben wij opdracht gegeven de uitkeringen - het gaat om 15 uitkeringspartijen - te beëindigen, uiteraard na een toets op de huidige omstandigheden. Overigens zijn de betrokkenen al eerder op de hoogte gesteld van het tijde lijke karakter van hun uitkering. Blad 5 S tandpun tbepaling Naar ons oordeel behoort het vreemdelingenbeleid, in het bijzonder het toelatingsbeleid en het verwijderbeleid, tot de verantwoordelijkheden van het Rijk. Dit moge niet alleen blijken uit de vreemdelingenwetgeving, maar ook uit de bijna permanente discussie tussen regering en parlement over de richting en uitvoering van het vreemdelingenbeleid. Zoals de fractie van PAL/GroenLinks aangeeft is het doel van de gewijzigde Vreemdelingenwet te voorkomen, dat de vreemdelingen feitelijk in staat worden gesteld hun niet rechtmatig verblijf voort te zetten, door hen in aanmerking te brengen voor voorzieningen zonder te letten op hun verblijfspositie. De door de Koppelingswet aangebrachte verscherping dient de principes van het vreemdelingenbeleid te handhaven: a. wie als vreemdeling in Nederland wil verblijven moet toelating vragen en b. wie niet is toegelaten moet Nederland onverwijld verlaten In overeenstemming met dit uitgangspunt legt de Vreemdelingenwet een verplichting tot onmiddellijk vertrek op aan de niet toegelaten vreemdeling. Hiermee is niet te verenigen dat de vertrekplichtige vreemdeling verstrek kingen ontvangt. Daarmee wordt immers elke prikkel weg genomen om ook daadwerkelijk mee te werken aan het vertrek. De indieners van het initiatiefvoorstel geven zelf aan, dat het tot stand brengen van een gemeentelijke bed-/bad-/ broodvoorziening voor niet-rechtmatig in Leeuwarden en omgeving verblijvende vreemdelingen in strijd is met artikel 8-b van de Vreemdelingenwet. Dat is voor ons dan ook niet een begaanbare weg. Wel worden wij geconfronteerd met het feit, dat zich in onze gemeente mensen bevinden die door particulieren en kerken ondersteund worden. Verenigd in Respons, zoeken zij mogelijkheden voor vreemdelingen die zich bij hen melden, bijvoorbeeld om tijdelijk onderdak te krijgen. Met de vreemdeling kunnen ook gesprekken worden gevoerd en wordt de kans tot het verkrijgen van een verblijfsvergunning onder ogen gezien. Indien die kans niet aanwezig is geeft Respons de vreemdeling het advies uit Nederland te ver trekken. Eventueel zorgt Respons voor een vervoersbiljet Voor schrijnende gevallen heeft Respons een beperkt budget, dat vooral uit de diaconale kassen komt. Daarmee kan Respons zorgen voor een kleine tegemoetkoming in de kosten die gemaakt worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 316