inhoudsopgave 2 regeling opvang asielzoekers (roa) 1 Inleiding /or,AX 2 Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) 3 Centralisering 4 Mobiel Bijstandsteam 5 Knelpunten uitvoering Stappenplan 6 illegaal geworden asielzoekers: - Afgewezen asielzoekers - Uitgeprocedeerde asielzoekers - Met onbekende bestemming 7 Kritiek op het huidige asielbeleid 8 Hoe leven illegaal geworden asielzoekers? 9 Hoe komen asielzoekers in de illegaliteit terecht 10 Overleven in de illegaliteit: - Huisvesting - Arbeid - Criminaliteit - Gezondheidszorg 11 Veranderende wetgeving: De Koppelingswet 12 Kritiek op de Koppelingswet 13 De rol/verantwoordelijkheid van de gemeenteraad raaH^lprlpn 14 Standpunt PAL/GroenLinks Bijlage 1 Overzicht (maatschappelijke) organisaties die kritiek hebben uitgeoefend op het asielbeleid en/of de Koppelingswet 1 2 2 3 3 3 4 4 5 6 6 6 7 7 7 8 10 11 12 1 inleiding Het Nederlandse asielbeleid is officieel niet afhankelijk gesteld van de opvangcapaciteiten van Nederland. Het is geba seerd op internationale verdragen, zoals het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM 1953) het Vluchtelingenverdrag van Genève en het Protocol van New York (1968). Het recht van vluchtelingen om in Nederland asiel aan te vragen vloeit rechtstreeks voort uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (artikel 14). In 1987 werd de Regeling Opvang Asielzoekers geïntroduceerd. Deze regeling, die als sober doch humaan werd gekwalificeerd, werd mede ingevoerd om te voorkomen dat Nederland voor asielzoekers een aantrekkelijk opvangland zou worden. Na de eerste fase in een asielzoekerscentrum (azc) te hebben doorgebracht, werden kansrijke asielzoekers overgebracht naar ROA-huizen in gemeenten. Asielzoekers die aan het eind van hun procedure een status ontvingen, kregen een huis toegewezen. Asielzoekers van wie het verzoek werd afgewezen of die uitgeprocedeerd raakten, werden geacht Nederland te verlaten. 3 centralisering In het kader van de centralisering van het opvangbeleid is de ROA per 1 januari 1996 afgeschaft. De nationale overheid nam de verantwoordelijkheid voor de opvang van asielzoekers in procedure weer op zich. Gemeenten hielden nog wel de verantwoordelijkheid voor statushouders (A- of C-status) en asielzoekers met een Voorwaardelijke Vergunning Tot Verblijf (VVTV). Asielzoekers die op 1 januari 1996 nog in een ROA-huis verbleven, mochten het einde van de procedure hier nog afwachten. Voor hen die uitgeprocedeerd raken is een stappenplan ontwikkeld. Dit plan bevat de verschillende stappen en activiteiten die door (onder andere) een gemeente genomen moeten worden, alvorens deze asielzoekers uit hun ROA-huis gezet mogen worden. De vreemdelingendienst (VD) draagt hen vervolgens op te vertrekken en de gemeente zet de maandelijkse toelage voor levensonderhoud stop. Als uitgeprocedeerde asielzoekers dan nog weigeren het ROA-huis te verlaten, zal de gemeente gebruik kunnen maken van een 'Mobiel Bijstandsteam' om hen uit het huis te verwijderen (Tweede Kamer 1997). 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 321