Blad 2
Derhalve wordt van de locale overheid gevraagd daarop in te
spelen; niet door alle wensen en vragen te honoreren, maar
door deze te kanaliseren en in te passen in een beleids
kader. Dit beleidskader is in het bijgevoegde rapport
"Hoofdlijnen van het Detailhandelsbeleid voor Leeuwarden"
voor de komende vijf jaar neergelegd; vijf jaar omdat de
voornoemde dynamiek na die periode naar verwachting om een
nieuwe aanpassing zal vragen. Daarnaast stellen wij u voor
om na een jaar een evaluatie van het beleid voor te leggen
aan de Commissie Bestuur en Middelen.
Zoals uit het rapport mag blijken heeft Leeuwarden nog een
duidelijke hiërarchische structuur in zijn winkelvoor
ziening. Die structuur blijft ook de rode draad in het
beleidskader. De nieuwe ontwikkelingen, trends en
mogelijkheden willen wij binnen het beleidskader graag
benutten; enerzijds vanwege de detailhandelspositie van
Leeuwarden en haar knooppuntstatus die verplichtingen stelt
aan het verzorgingsniveau; anderzijds om reden van een
goede positie in het concurrentieveldIn het rapport zijn
wat dat betreft de verschillende aspecten onder de loep
genomen en zijn de diverse notities en beleidsrapporten
terzake tot een geheel samengebracht
Een eerste concept van het rapport is op 23 februari 1998
in de overlegcommissie middenstand besproken. Het verslag
van deze vergadering ligt voor u ter inzage. De naar voren
gebrachte aanvullende opmerkingen zijn in de voorliggende
versie van het rapport verwerkt. Deze (april/mei-versie
heeft in de vergadering van de overlegcommissie middenstand
op 28 mei 1998 volledige instemming verkregen. Het verslag
van deze vergadering ligt eveneens ter inzage.
Tijdens de bespreking in de overlegcommissie middenstand op
23 februari zijn er een aantal opmerkingen gemaakt "zijde
lings" van het rapport. Hierop is onderstaand ingegaan.
Versnelling bouw parkeergarage Oldehoofsterkerkhof
Deze parkeergarage is voor de ondernemers in de binnenstad
na de integrale aanpak van de binnenstad, waarbij een groot
aantal parkeerplaatsen zal verdwijnen, van groot belang.
Inmiddels is een Plan van Aanpak opgesteld op basis waarvan
de voorbereiding ter hand wordt genomen.
Parkeertarieven binnenstad
De LOV vindt de tarieven in de binnenstad hoog. Een verdere
verhoging eenmaal in de drie jaar zou alleen gekoppeld
moeten worden aan de gemiddelde inflatie. Wij stellen u
voor de parkeertarieven mee te nemen bij de evaluatie van
het parkeerbeleidsplan die binnenkort zal plaatsvinden.
Blad 3
Maatvoering PDV-zaken op de PDV-/GPV-locatie De Centrale
Bij PDV-zaken gaat het primair om het volumineus
assortiment. Door de uitbreiding van de meubelbranche tot
de woninginrichtingsbranche zou er sprake kunnen zijn van
vele kleine zaken op een locatie die bedoeld is voor
grootschalige winkels. In de ontwerp-herziening bestem
mingsplan Kanaalweg, waarbinnen de locatie valt, wordt
conform het raadsbesluit van 14 april 1997 over PDV/GDV
aangegeven dat het accent op de meubelbranche ligt en dat
het klein-assortiment als randassortiment moet worden
beschouwd waarvoor een beperkte oppervlakte is toegestaan.
Consequenties van PDV/GDV op De Centrale
Een PDV/GDV-locatie ter versterking van de aantrekkings
kracht uit de regio heeft als consequentie dat buiten het
hoofdwinkelcentrum en De Centrale geen grootschalige zaken
in de PDV/GDV-sfeer elders in de stad moeten worden
gevestigd
In het rapport is in par. 3.3.2.3 een duidelijke lijn
neergelegd voor wat betreft het localiseren van groot
schalige winkels, namelijk op De Centrale indien ze voldoen
aan de rainiraumraaat van 1500 m2 b.v.o. en in het hoofd
winkelcentrum waar de ondergrens niet exact is aangegeven
maar waar sprake moet zijn van een redelijke omvang om als
onderdeel van GDV aangemerkt te worden.
De tussenmaten (tussen een winkel in wijkwinkelcentrum van
rond de 500 m2 en de 1500 m2 op De Centrale) bieden de
mogelijkheid de door uw raad gewenste 3500 m2 in de
binnenstad in te vullen.
Andere overwegingen voor deze lijn zijn:
- De beperking van grootschalige zaken in de GDV-sfeer tot
deze twee winkelcentra is in overeenstemming met het
tweesporenbeleid inzake de detailhandelsstructuur, dat
door de gemeente in gang is gezet voor de versterking van
de regionale aetailhandelsfunctie van Leeuwarden.
- Op grond van de discussies in het verleden met o.a. de
Leeuwarder Ondernemers Vereniging en in de overleg
commissie middenstand over GDV-ontwikkeling in Leeuwarden
is een duidelijke lijn naar voren gekomen. Daarop nu een
nuancering brengen is ongewenst.
- Een nuancering zal bovendien tot problemen leiden in de
procedure ten aanzien van "De Centrale", voor welke
locatie belangrijke investeringen zijn en worden voor
bereid op basis van de eerder vastgestelde beleids
rapporten