Blad 2 Derhalve wordt van de locale overheid gevraagd daarop in te spelen; niet door alle wensen en vragen te honoreren, maar door deze te kanaliseren en in te passen in een beleids kader. Dit beleidskader is in het bijgevoegde rapport "Hoofdlijnen van het Detailhandelsbeleid voor Leeuwarden" voor de komende vijf jaar neergelegd; vijf jaar omdat de voornoemde dynamiek na die periode naar verwachting om een nieuwe aanpassing zal vragen. Daarnaast stellen wij u voor om na een jaar een evaluatie van het beleid voor te leggen aan de Commissie Bestuur en Middelen. Zoals uit het rapport mag blijken heeft Leeuwarden nog een duidelijke hiërarchische structuur in zijn winkelvoor ziening. Die structuur blijft ook de rode draad in het beleidskader. De nieuwe ontwikkelingen, trends en mogelijkheden willen wij binnen het beleidskader graag benutten; enerzijds vanwege de detailhandelspositie van Leeuwarden en haar knooppuntstatus die verplichtingen stelt aan het verzorgingsniveau; anderzijds om reden van een goede positie in het concurrentieveldIn het rapport zijn wat dat betreft de verschillende aspecten onder de loep genomen en zijn de diverse notities en beleidsrapporten terzake tot een geheel samengebracht Een eerste concept van het rapport is op 23 februari 1998 in de overlegcommissie middenstand besproken. Het verslag van deze vergadering ligt voor u ter inzage. De naar voren gebrachte aanvullende opmerkingen zijn in de voorliggende versie van het rapport verwerkt. Deze (april/mei-versie heeft in de vergadering van de overlegcommissie middenstand op 28 mei 1998 volledige instemming verkregen. Het verslag van deze vergadering ligt eveneens ter inzage. Tijdens de bespreking in de overlegcommissie middenstand op 23 februari zijn er een aantal opmerkingen gemaakt "zijde lings" van het rapport. Hierop is onderstaand ingegaan. Versnelling bouw parkeergarage Oldehoofsterkerkhof Deze parkeergarage is voor de ondernemers in de binnenstad na de integrale aanpak van de binnenstad, waarbij een groot aantal parkeerplaatsen zal verdwijnen, van groot belang. Inmiddels is een Plan van Aanpak opgesteld op basis waarvan de voorbereiding ter hand wordt genomen. Parkeertarieven binnenstad De LOV vindt de tarieven in de binnenstad hoog. Een verdere verhoging eenmaal in de drie jaar zou alleen gekoppeld moeten worden aan de gemiddelde inflatie. Wij stellen u voor de parkeertarieven mee te nemen bij de evaluatie van het parkeerbeleidsplan die binnenkort zal plaatsvinden. Blad 3 Maatvoering PDV-zaken op de PDV-/GPV-locatie De Centrale Bij PDV-zaken gaat het primair om het volumineus assortiment. Door de uitbreiding van de meubelbranche tot de woninginrichtingsbranche zou er sprake kunnen zijn van vele kleine zaken op een locatie die bedoeld is voor grootschalige winkels. In de ontwerp-herziening bestem mingsplan Kanaalweg, waarbinnen de locatie valt, wordt conform het raadsbesluit van 14 april 1997 over PDV/GDV aangegeven dat het accent op de meubelbranche ligt en dat het klein-assortiment als randassortiment moet worden beschouwd waarvoor een beperkte oppervlakte is toegestaan. Consequenties van PDV/GDV op De Centrale Een PDV/GDV-locatie ter versterking van de aantrekkings kracht uit de regio heeft als consequentie dat buiten het hoofdwinkelcentrum en De Centrale geen grootschalige zaken in de PDV/GDV-sfeer elders in de stad moeten worden gevestigd In het rapport is in par. 3.3.2.3 een duidelijke lijn neergelegd voor wat betreft het localiseren van groot schalige winkels, namelijk op De Centrale indien ze voldoen aan de rainiraumraaat van 1500 m2 b.v.o. en in het hoofd winkelcentrum waar de ondergrens niet exact is aangegeven maar waar sprake moet zijn van een redelijke omvang om als onderdeel van GDV aangemerkt te worden. De tussenmaten (tussen een winkel in wijkwinkelcentrum van rond de 500 m2 en de 1500 m2 op De Centrale) bieden de mogelijkheid de door uw raad gewenste 3500 m2 in de binnenstad in te vullen. Andere overwegingen voor deze lijn zijn: - De beperking van grootschalige zaken in de GDV-sfeer tot deze twee winkelcentra is in overeenstemming met het tweesporenbeleid inzake de detailhandelsstructuur, dat door de gemeente in gang is gezet voor de versterking van de regionale aetailhandelsfunctie van Leeuwarden. - Op grond van de discussies in het verleden met o.a. de Leeuwarder Ondernemers Vereniging en in de overleg commissie middenstand over GDV-ontwikkeling in Leeuwarden is een duidelijke lijn naar voren gekomen. Daarop nu een nuancering brengen is ongewenst. - Een nuancering zal bovendien tot problemen leiden in de procedure ten aanzien van "De Centrale", voor welke locatie belangrijke investeringen zijn en worden voor bereid op basis van de eerder vastgestelde beleids rapporten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 38