Blad 6 houdt overigens niet in dat deze projecten voor de ontwik kelingsrichting van de stad niet van belang zouden zijn, maar ze behoren meer tot het (reguliere) basispakket aan voorzieningen, dat een stad als Leeuwarden in ieder geval moet kunnen bieden. En in wezen ondersteunen ze de strate gische LEVI-projectclusters juist. Enkele terreinen waarop Leeuwarden binnen het reguliere basispakket hard werkt aan voorzieningen, zijn: infrastructuur en mobiliteit (b.v. Haak om Leeuwarden) economische infrastructuur (b.v. bedrijfslocaties als Leeuwarden-Zuid) evenwichtige en aantrekkelijke woningmarkt (zowel voor wat betreft de uitleglocaties als voor wat betreft de herstructurering, kortom de Stedelijke Vernieuwing) leefbare stad en daarmee eveneens het tegengaan van een duale stad. Het feit dat projecten op deze terreinen niet als strate gische projecten zijn opgenomen, wil dus niet zeggen dat er niet meer geïnvesteerd moet worden in de voorbereiding en realisatie van dergelijke projecten door Leeuwarden. Aan projecten als bijvoorbeeld Vernieuwing Lokaal Sociaal Beleid, Binnenstad - Nieuwe Stad, Rondom Leeuwarden, Grote Steden Beleid, Stedelijke Vernieuwing, etc. wordt immers al hard gewerkt. Dit zal onverminderd voortgaan. Naast alle genoemde thema's en projecten mag het thema van de versterking van de organisatiekracht van de gemeente niet vergeten worden. Concern-P&O zal op korte termijn een visie op de ontwikkeling van de eigen organisatie tot stand brengen en (de wijze van) realisering van genoemd punt zal één van de belangrijkste zaken in die visie moeten zijn. Wel kan nu al gesteld worden dat de gemeente de door haar gepretendeerde rol van regisseur en aanjager eerst zal moeten verdienen richting de externe partners Als Leeuwarden zich daarnaast wil profileren als full- service city, zal het element "service" (klantgerichtheid) prioriteit moeten hebben binnen de organisatie en richting haar klanten. Beide elementen zijn ook onderdeel van (de uitwerking van) het Bestuursprogramma 1998-2002. 6COMMUNICATIE Na de vaststelling van de definitieve versie van de Toekomstvisie Leeuwarden 2030 is het noodzakelijk om ook dit document weer breed te communiceren. Burgers, bedrijven, instellingen en organisaties horen immers te weten wat zij van de gemeente mogen verwachten op dit vlak in de komende jaren. Bovendien hopen wij door een goede communicatie van onze plannen nogmaals draagvlak te creëren en makkelijker partners te werven voor de uitvoering daarvan Blad 7 De inspraakversie van de toekomstvisie werd in een schets boek vormgegeven om het signaal af te geven dat het nog geen definitief verhaal was. Het belangrijkste is vanzelf sprekend dat de inhoud van de inspraakversie in de meeste gevallen op veel bijval kon rekenen maar ook de vormgeving van de toekomstvisie werd door vrijwel iedereen hoog gewaardeerd. De door u vastgestelde definitieve versie zal wederom professioneel vormgegeven worden maar nu op een manier waarbij het tot uitdrukking komt dat het om de vastgestelde toekomstvisie gaat. De toekomstvisie zal daarna verstuurd worden aan iedereen die de inspraakversie ook heeft ontvangen. Deze inspraak versie is op eigen initiatief verstuurd aan ongeveer 1000 personen, bedrijven, instanties, etc., waaronder alle betrokkenen uit het voortraject van de ontwikkeling van de toekomstvisie, zoals de deelnemers aan de workshops. Daarnaast zijn er ruim 200 aanvragen binnengekomen om de toekomstvisie toe te sturen. Tenslotte hebben alle betrok kenen bij 'Raad vraagt om Raad' en het Toekomstdebat de inspraakversie ontvangen en zij zullen vanzelfsprekend eveneens de definitieve versie ontvangen. Vergelijkbaar met 'Leeuwarden - Open Stad' zal er een populaire versie van de toekomstvisie uitgegeven worden. In de brochure zal minder vakjargon gebruikt worden en deze populaire versie zal eveneens professioneel vormgegeven worden De brochure komt in allerlei openbare gelegenheden in Leeuwarden, zoals bibliotheken, scholen en culturele instellingen te liggen om mee te nemen zodat zo veel moge lijk geïnteresseerde burgers kennis kunnen nemen van de (verkorte) inhoud van de toekomstvisie. Deze brochures kunnen hun waarde ook bewijzen als promotiemateriaal. Zodra de definitieve versie van de toekomstvisie vormge geven is en derhalve klaar is om verspreid te worden, zal er een Aan-de-Grote-Klok-pagina in de Huis-aan-Huis gewijd worden aan de toekomstvisie. Daarmee kunnen alle burgers van de gemeente Leeuwarden en omstreken worden bereikt. Voor met name deze burgers worden de plannen uitgevoerd en zij hebben er het grootste recht op om te horen wat er 'extra' in de stad gaat gebeuren. Draagvlak bij burgers/- bedrijven is van niet te onderschatten belang en we zullen moeten investeren om het in de inspraakfase gebleken draag vlak te behouden door te blijven vertellen waar we mee bezig zijn en door de plannen op kwalitatief hoogwaardige wijze uit te voeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 83