Blad 8
Wij verwachten deze activiteiten binnen het door u in het
voorjaar van 1998 beschikbaar gestelde budget voor LEVI
2030 te kunnen uitvoeren.
Ook na deze activiteiten rond het uitkomen van de defini
tieve versie van de toekomstvisie zullen we steeds in
gesprek moeten blijven met burgers, bedrijven, instellin
gen, organisaties, etc. om op de hoogte te blijven van
(toekomstige) ontwikkelingen waarop we dan vervolgens
kunnen inspelen. Bij de uitvoering van de projecten zal dit
overleg weliswaar ook regelmatig plaatsvinden maar los
daarvan zullen we samen met onze partners moeten blijven
nadenken over de toekomst van de stad. Te komen tot een
breed gedragen strategische visie is immers een continu
proces. Daarvoor zal iedere vier jaar een actualisering van
de toekomstvisie plaatsvinden waarin (een deel van) de
communicatie-cyclus opnieuw doorlopen zal worden.
7. PLANNING VERVOLGTRAJECT
7.1 Opstellen plan van aanpak projectclusters
Wij streven ernaar om de plannen van aanpak voor de strate
gische projectclusters gereed te hebben in het eerste
kwartaal 1999 (voor de Perspectiefnota 2000-2003)Elk plan
van aanpak zal ter besluitvorming worden voorgelegd aan het
college van burgemeester en wethouders en de Commissie
Bestuur Middelen, eventueel in combinatie met de
functionele commissie.
7.2 Beleidsvisie 2010
De Toekomstvisie Leeuwarden 2030 is nog behoorlijk globaal
en abstract, bovendien is de tijdshorizon ver weg.
Daarnaast werken enkele andere visies met een tijdshorizon
van 2010 (b.v. Ruimtelijk-Economische Ontwikkelingsvisie
Noord-Nederland (REONN)/Langman en Grote Steden Beleid
(GSB)Met het oog daarop zullen wij nog een vertaling
maken van de toekomstvisie naar de belangrijkste verschil
lende sectoren en facetten van het gemeentelijk werkveld
voor de periode tot 2010 (beleidsvisie 2010)
Er wordt naar gestreefd om deze beleidsvisie 2010 medio
1999 gereed te hebben.
7.3 Cyclisch visie-vormingsproces
Het ontwikkelen van een strategische visie zoals dat
Leeuwarden voor ogen staat, is bedoeld als een continu
proces. Deze visie is een eerste stap in een continu visie-
ontwikkelings- en -uitvoeringsproces. Immers, de uiteinde
lijk vastgelegde visie bevat streefrichtingen en beleids
doelen die in het licht van een voortschrijdende plan
Blad 9
horizon van 30 jaar elke vier jaar in overeenstemming
moeten worden gebracht met actuele ontwikkelingen.
Mogelijke politieke koerswijzigingen en voortschrijdend
inzicht zullen aldus een plaats krijgen in een bijstelling
van projecten en/of visie.
Mits professioneel en voldoende breed opgezet kan de inte
grale visie-ontwikkeling als planningsinstrument worden
ingezet en dienen de uitkomsten ervan eenmaal per vier jaar
(voor elke gemeenteraadsverkiezing) beschikbaar te zijn.
Het vormt daarmee een handreiking naar politici om ook in
de verkiezingsstrijd het debat te voeren over strategische
keuzes en het kan mede de basis leveren voor de
verkiezingsprogramma's en het bestuursprogramma
De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen staan gepland in
de eerste helft van het jaar 2002. Met het oog daarop zal
het proces voor het herontwerpen en herijken van de toe
komstvisie medio 2000 moeten starten, zodat een vernieuwde
toekomstvisie eind 2001 opnieuw voor zal liggen. Na de
verkiezingen stelt de nieuw gekozen raad de vernieuwde
toekomstvisie vast. Uiterlijk medio 2000 zullen wij u
hiertoe een plan van aanpak voorleggen. Uitgangspunt is dat
de aanpak vergelijkbaar zal zijn voor wat betreft
structuur, werkwijze en communicatie als bij het huidige
proces, zij het minder uitgebreid.
8 FINANCIËLE ASPECTEN
In het plan van aanpak zal worden aangegeven welke
financiën nodig zijn voor de strategische projectclusters,
evenals een inventarisatie van benodigde capaciteit van
mensen. Dit geldt zowel voor het voorbereidingstraject als,
voorzover mogelijk, ook voor (delen van) het uitvoerings
traject
Uitgangspunt is dat de inspanningen in principe onderdeel
uit (gaan) maken van het regulier beleid. De voorberei-
dings- en investeringskosten zullen dan ook zoveel mogelijk
uit de reguliere (investerings-middelen moeten worden
gefinancierd.
Indien uit het plan van aanpak met betrekking tot de
financiële aspecten knelpunten naar voren komen, zullen wij
voorstellen ontwikkelen in het kader van de Perspectiefnota
2000-2003 (bijvoorbeeld in de vorm van voorbereidings- en
ontwikkelingskosten voor de strategische projecten of
extern onderzoek/ondersteuning)