Blad 8 Wij verwachten deze activiteiten binnen het door u in het voorjaar van 1998 beschikbaar gestelde budget voor LEVI 2030 te kunnen uitvoeren. Ook na deze activiteiten rond het uitkomen van de defini tieve versie van de toekomstvisie zullen we steeds in gesprek moeten blijven met burgers, bedrijven, instellin gen, organisaties, etc. om op de hoogte te blijven van (toekomstige) ontwikkelingen waarop we dan vervolgens kunnen inspelen. Bij de uitvoering van de projecten zal dit overleg weliswaar ook regelmatig plaatsvinden maar los daarvan zullen we samen met onze partners moeten blijven nadenken over de toekomst van de stad. Te komen tot een breed gedragen strategische visie is immers een continu proces. Daarvoor zal iedere vier jaar een actualisering van de toekomstvisie plaatsvinden waarin (een deel van) de communicatie-cyclus opnieuw doorlopen zal worden. 7. PLANNING VERVOLGTRAJECT 7.1 Opstellen plan van aanpak projectclusters Wij streven ernaar om de plannen van aanpak voor de strate gische projectclusters gereed te hebben in het eerste kwartaal 1999 (voor de Perspectiefnota 2000-2003)Elk plan van aanpak zal ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders en de Commissie Bestuur Middelen, eventueel in combinatie met de functionele commissie. 7.2 Beleidsvisie 2010 De Toekomstvisie Leeuwarden 2030 is nog behoorlijk globaal en abstract, bovendien is de tijdshorizon ver weg. Daarnaast werken enkele andere visies met een tijdshorizon van 2010 (b.v. Ruimtelijk-Economische Ontwikkelingsvisie Noord-Nederland (REONN)/Langman en Grote Steden Beleid (GSB)Met het oog daarop zullen wij nog een vertaling maken van de toekomstvisie naar de belangrijkste verschil lende sectoren en facetten van het gemeentelijk werkveld voor de periode tot 2010 (beleidsvisie 2010) Er wordt naar gestreefd om deze beleidsvisie 2010 medio 1999 gereed te hebben. 7.3 Cyclisch visie-vormingsproces Het ontwikkelen van een strategische visie zoals dat Leeuwarden voor ogen staat, is bedoeld als een continu proces. Deze visie is een eerste stap in een continu visie- ontwikkelings- en -uitvoeringsproces. Immers, de uiteinde lijk vastgelegde visie bevat streefrichtingen en beleids doelen die in het licht van een voortschrijdende plan Blad 9 horizon van 30 jaar elke vier jaar in overeenstemming moeten worden gebracht met actuele ontwikkelingen. Mogelijke politieke koerswijzigingen en voortschrijdend inzicht zullen aldus een plaats krijgen in een bijstelling van projecten en/of visie. Mits professioneel en voldoende breed opgezet kan de inte grale visie-ontwikkeling als planningsinstrument worden ingezet en dienen de uitkomsten ervan eenmaal per vier jaar (voor elke gemeenteraadsverkiezing) beschikbaar te zijn. Het vormt daarmee een handreiking naar politici om ook in de verkiezingsstrijd het debat te voeren over strategische keuzes en het kan mede de basis leveren voor de verkiezingsprogramma's en het bestuursprogramma De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen staan gepland in de eerste helft van het jaar 2002. Met het oog daarop zal het proces voor het herontwerpen en herijken van de toe komstvisie medio 2000 moeten starten, zodat een vernieuwde toekomstvisie eind 2001 opnieuw voor zal liggen. Na de verkiezingen stelt de nieuw gekozen raad de vernieuwde toekomstvisie vast. Uiterlijk medio 2000 zullen wij u hiertoe een plan van aanpak voorleggen. Uitgangspunt is dat de aanpak vergelijkbaar zal zijn voor wat betreft structuur, werkwijze en communicatie als bij het huidige proces, zij het minder uitgebreid. 8 FINANCIËLE ASPECTEN In het plan van aanpak zal worden aangegeven welke financiën nodig zijn voor de strategische projectclusters, evenals een inventarisatie van benodigde capaciteit van mensen. Dit geldt zowel voor het voorbereidingstraject als, voorzover mogelijk, ook voor (delen van) het uitvoerings traject Uitgangspunt is dat de inspanningen in principe onderdeel uit (gaan) maken van het regulier beleid. De voorberei- dings- en investeringskosten zullen dan ook zoveel mogelijk uit de reguliere (investerings-middelen moeten worden gefinancierd. Indien uit het plan van aanpak met betrekking tot de financiële aspecten knelpunten naar voren komen, zullen wij voorstellen ontwikkelen in het kader van de Perspectiefnota 2000-2003 (bijvoorbeeld in de vorm van voorbereidings- en ontwikkelingskosten voor de strategische projecten of extern onderzoek/ondersteuning)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 84