Blad 2
het gebruik en de uitstraling van de eerste bouwlaag
(bergingen en garages) is erg belangrijk en behoeft ver
betering
Naar aanleiding van deze beoordeling is het plan gewijzigd
en op 3 september jl. om preadvies aan de "verzwaarde"
adviescommissie van Hüs en Hiem voorgelegd. Dit gewijzigde
plan is als volgt beoordeeld:
de commissie oordeelt in grote lijnen positief over de
gewijzigde voorstellen;
de bouwmassa's sluiten goed aan op de bestaande steden
bouwkundige structuurkenmerken en
het planconcept kristalliseert zich uit naar een eindre
sultaat, waarvan de kwaliteit naar wij aannemen zal vol
doen aan de gestelde gemeentelijke doelstellingen.
De planaanpassing heeft als bijkomend resultaat dat de in
de eerdere advisering voorziene financiële compensatie naar
beneden kan worden bijgesteld.
De overeenstemming, die de gemeente met de ontwikkelings
maatschappij heeft bereikt is vastgelegd in een exploita
tie-overeenkomst waarop hierna nader wordt ingegaan.
a. Plan en Plankwaliteit
In de tachtiger jaren is voor een groter gebied, waaronder
het Frigasterrein) door de gemeente en Visser b.v. een
ideëenprijsvraag gehouden. Het winnende ontwerp is voor het
Frigasterrein nader uitgewerkt en fungeerde als stedenbouw
kundig uitgangspunt voor in 1991 gemaakte afspraken over
financiële hoofdlijnen voor een exploitatie-overeenkomst.
Als gevolg van de bodemsaneringsproblematiek is de planont
wikkeling tot stilstand gekomen.
Pas nadat er voldoende zekerheden (saneringsplan en con
cept-saneringsovereenkomst) aanwezig waren om te investeren
in het actualiseren van de plannen, is de eigenaar begin
1997 daadwerkelijk gestart met de actualisering van pro
gramma en plan.
In 1991 was er overeenstemming over het volgende programma:
118 sociale huurwoningen, 60 vrijesectorwoningen, 9.00 mJ
bedrijfsruimte en 79 garages.
Met als referentiekaders: het winnende ontwerp (1988), de
afgesproken financiële hoofdlijnen (1991)het aangepaste
programma (1997) en de actuele stedenbouwkundige inzichten
is het plan in 1997 in diverse overlegsessies ontwikkeld
tot een plan voor 146 woningen, zonder dat dit voor de
gemeente financiële consequenties heeft gehad.
Blad 3
De stap van 146 naar 137 woningen is toe te schrijven aan
de aanpassing van de maximale hoogte ten opzichte van 1991.
De vergoeding van het verlies aan opbrengsten zoals in de
eerder voorgelegde exploitatie-overeenkomst aangegeven
(f 415.350,-) is in het onderhandelingsproces gerelateerd
aan 9 maal de in 1991 gerekende opbrengsten voor vrijesec
torwoningen
In de nu voorliggende overeenkomst is naar aanleiding van
de planaanpassing (o.m. woningen op zesde laag) dit bedrag
verlaagd naar f 132.000,-, zijnde een vergoeding voor de
hogere kosten van een parkeergebouw. In de exploitatie
overeenkomst zijn voor de vergoeding van deze bijdrage
termijnen opgenomen (art. 11.2 en 12.5), waarbij een sanc
tie (art. 12.5) is gesteld op overschrijding van de maxima
le termijn van drie kalenderjaren.
De in 1991 afgesproken financiële hoofdlijnen en de gemeen
telijke bijdrage vormen op basis van dit programma een
sluitende basis voor de door de eigenaar voor diens reke
ning en risico uit te voeren grondexploitatie.
Het plan voorziet thans in de bouw van 137 woningen (met 2
tot 3 slaapkamers)die zijn verdeeld over een groot stede
lijk bouwblok op het vm. Frigasterrein (Bleeklaanzijde en
grachtzijde) met aan het Cambuursterpad een gebouw voor
parkeren en bergingen en voortzetting van het bouwblok
langs de gracht op het gemeentelijke eigendom aan het
Cambuursterpad.
Het Cambuursterpad en de zone langs de stadsgracht zullen
in de toekomst openbaar zijn. De binnenterreinen gaan in
eigendom over naar de woningeigenaren.
Het plan is ontwikkeld voor de doelgroepen senioren en
jonge gezinnen met een middeninkomen. De ontwikkelaar
beraadt zich nog over de definitieve verdeling in koop en
verhuur. Naar huidige inzichten worden de koopwoningen aan
de gracht gesitueerd.
Medewerking van de gemeente aan deze exploitatie-overeen
komst betekent dat de gemeente akkoord gaat met de bij de
overeenkomst gevoegde kwaliteitsdefinitie van het plan, dat
tevens zal gaan voldoen aan de Richtlijnen voor Veilig
Wonen (Politiekeurmerk Veilig Wonen) en het Convenant
Duurzaam Bouwen.
Het Frigasterrein ca. maakt deel uit van het Hofsingelge-
bied. De projectgroep Hofsingel is op 14 april 1998 akkoord
gegaan met het in het daaraan voorafgaande onderhandelings
proces bereikte resultaat. Dit sluit goed aan bij het door
de ontwikkelaar gekozen middensegment van de markt en is
naar huidige inzichten kwalitatief hoger dan die van het
prijswinnende plan uit de tachtiger jaren.