Blad 2 het gebruik en de uitstraling van de eerste bouwlaag (bergingen en garages) is erg belangrijk en behoeft ver betering Naar aanleiding van deze beoordeling is het plan gewijzigd en op 3 september jl. om preadvies aan de "verzwaarde" adviescommissie van Hüs en Hiem voorgelegd. Dit gewijzigde plan is als volgt beoordeeld: de commissie oordeelt in grote lijnen positief over de gewijzigde voorstellen; de bouwmassa's sluiten goed aan op de bestaande steden bouwkundige structuurkenmerken en het planconcept kristalliseert zich uit naar een eindre sultaat, waarvan de kwaliteit naar wij aannemen zal vol doen aan de gestelde gemeentelijke doelstellingen. De planaanpassing heeft als bijkomend resultaat dat de in de eerdere advisering voorziene financiële compensatie naar beneden kan worden bijgesteld. De overeenstemming, die de gemeente met de ontwikkelings maatschappij heeft bereikt is vastgelegd in een exploita tie-overeenkomst waarop hierna nader wordt ingegaan. a. Plan en Plankwaliteit In de tachtiger jaren is voor een groter gebied, waaronder het Frigasterrein) door de gemeente en Visser b.v. een ideëenprijsvraag gehouden. Het winnende ontwerp is voor het Frigasterrein nader uitgewerkt en fungeerde als stedenbouw kundig uitgangspunt voor in 1991 gemaakte afspraken over financiële hoofdlijnen voor een exploitatie-overeenkomst. Als gevolg van de bodemsaneringsproblematiek is de planont wikkeling tot stilstand gekomen. Pas nadat er voldoende zekerheden (saneringsplan en con cept-saneringsovereenkomst) aanwezig waren om te investeren in het actualiseren van de plannen, is de eigenaar begin 1997 daadwerkelijk gestart met de actualisering van pro gramma en plan. In 1991 was er overeenstemming over het volgende programma: 118 sociale huurwoningen, 60 vrijesectorwoningen, 9.00 mJ bedrijfsruimte en 79 garages. Met als referentiekaders: het winnende ontwerp (1988), de afgesproken financiële hoofdlijnen (1991)het aangepaste programma (1997) en de actuele stedenbouwkundige inzichten is het plan in 1997 in diverse overlegsessies ontwikkeld tot een plan voor 146 woningen, zonder dat dit voor de gemeente financiële consequenties heeft gehad. Blad 3 De stap van 146 naar 137 woningen is toe te schrijven aan de aanpassing van de maximale hoogte ten opzichte van 1991. De vergoeding van het verlies aan opbrengsten zoals in de eerder voorgelegde exploitatie-overeenkomst aangegeven (f 415.350,-) is in het onderhandelingsproces gerelateerd aan 9 maal de in 1991 gerekende opbrengsten voor vrijesec torwoningen In de nu voorliggende overeenkomst is naar aanleiding van de planaanpassing (o.m. woningen op zesde laag) dit bedrag verlaagd naar f 132.000,-, zijnde een vergoeding voor de hogere kosten van een parkeergebouw. In de exploitatie overeenkomst zijn voor de vergoeding van deze bijdrage termijnen opgenomen (art. 11.2 en 12.5), waarbij een sanc tie (art. 12.5) is gesteld op overschrijding van de maxima le termijn van drie kalenderjaren. De in 1991 afgesproken financiële hoofdlijnen en de gemeen telijke bijdrage vormen op basis van dit programma een sluitende basis voor de door de eigenaar voor diens reke ning en risico uit te voeren grondexploitatie. Het plan voorziet thans in de bouw van 137 woningen (met 2 tot 3 slaapkamers)die zijn verdeeld over een groot stede lijk bouwblok op het vm. Frigasterrein (Bleeklaanzijde en grachtzijde) met aan het Cambuursterpad een gebouw voor parkeren en bergingen en voortzetting van het bouwblok langs de gracht op het gemeentelijke eigendom aan het Cambuursterpad. Het Cambuursterpad en de zone langs de stadsgracht zullen in de toekomst openbaar zijn. De binnenterreinen gaan in eigendom over naar de woningeigenaren. Het plan is ontwikkeld voor de doelgroepen senioren en jonge gezinnen met een middeninkomen. De ontwikkelaar beraadt zich nog over de definitieve verdeling in koop en verhuur. Naar huidige inzichten worden de koopwoningen aan de gracht gesitueerd. Medewerking van de gemeente aan deze exploitatie-overeen komst betekent dat de gemeente akkoord gaat met de bij de overeenkomst gevoegde kwaliteitsdefinitie van het plan, dat tevens zal gaan voldoen aan de Richtlijnen voor Veilig Wonen (Politiekeurmerk Veilig Wonen) en het Convenant Duurzaam Bouwen. Het Frigasterrein ca. maakt deel uit van het Hofsingelge- bied. De projectgroep Hofsingel is op 14 april 1998 akkoord gegaan met het in het daaraan voorafgaande onderhandelings proces bereikte resultaat. Dit sluit goed aan bij het door de ontwikkelaar gekozen middensegment van de markt en is naar huidige inzichten kwalitatief hoger dan die van het prijswinnende plan uit de tachtiger jaren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 91