Blad 4 Op 7 september jl. heeft de projectgroep Hofsingel positief geadviseerd over de planwijzigingen. Ter voorbereiding van de besluitvorming over de exploita tie-overeenkomst is op 15 april jl. een informatiebijeen komst georganiseerd. De aanwezigen reageerden positief op het plan. Voor de recente wijzigingen is geen nieuwe infor matiebijeenkomst georganiseerd. Na ondertekening van de exploitatie-overeenkomst en indie ning van de bouwaanvraag kan de bouwvergunningsprocedure starten. In het kader van die procedure zal de architec tuuruitwerking ter toetsing aan de welstand worden voorge legd en wordt het plan ter visie gelegd in het kader van een antipatieprocedure b. De exploitatie-overeenkomst 1Algemeen Er zijn twee manieren om tot de ontwikkeling van een uit- breidingsgebied/exploitatiegebied te komen. De ene manier vloeit voort uit het voeren van actieve grondpolitiek, waarbij de gemeente het initiatief neemt tot de ontwikke ling van het betreffende gebied. Daartoe koopt de gemeente de noodzakelijke gronden, maakt de gronden bouw- en woon- rijp (denk aan zaken als aanleg wegen, rioleringen, groen voorzieningen, openbare verlichting e.d.) en geeft tenslot te de bouwrijpe grond aan derden uit. Kortom de gemeente voert de regie over het gebied en exploiteert hetEen voorbeeld hiervan is min of meer het uitbreidingsgebied Hempens/Teerns met dien verstande dat hier een paar pro jectontwikkelaars eigenaar waren van een belangrijk deel van de gronden in de eerste fase. Door het sluiten van overeenkomsten met de projectontwikkelaars is het de ge meente mogelijk gemaakt het gebied te ontwikkelen en het gebied bouwrijp te maken, zulks onder de verplichting de bouwrijpe grond tegen de afgesproken prijs terug te leveren aan de projectontwikkelaars. Deze afspraak brengt enig risico mee. Hiertegenover staat dat de gemeente een optima le invloed houdt op de ontwikkeling, de inrichting en de kwaliteit van de inrichting van het gebied. De andere manier is, dat de gemeente bij de ontwikkeling van een nieuw uitbreidings-/inbreidingsgebied meer voor waardenscheppend werkt, waarbij het initiatief en de ont wikkeling van nieuwe gebieden aan het particuliere initia tief worden overgelaten (passieve grond politiek) Blad 5 De laatste tijd kiezen de gemeenten steeds meer en vaker voor dit laatste. Ondanks het feit, dat de gemeente bij deze vorm van grondpolitiek wat meer op de achtergrond blijft, kan zij wel degelijk invloed uitoefenen op de kwaliteit van inrichting en bebouwing. Het instrument, waarover de gemeente hiervoor beschikking heeft, is de exploitatieverordening en in combinatie daarmee de exploi tatie-overeenkomst. De exploitatieverordening is gebaseerd op artikel 42 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en bevat voorwaarden en regels voor de inhoud van de exploita tie-overeenkomst en hoe te handelen wanneer er een verzoek van een projectontwikkelaar bij de gemeente binnenkomt om medewerking te verlenen aan de ontwikkeling van een dan nader genoemd gebied. Zo hebben bijvoorbeeld sommige regels in de verordening betrekking op de kosten die de exploita tie van een gebied meebrengt en de verdeling daarvan tussen de betrokken partijen, waarbij dan gedacht moet worden aan projectontwikkelaar en gemeente, andere geven duidelijkheid over de vraag, wie openbare voorzieningen in een gebied gaan uitvoeren en weer andere bevatten voorwaarden waaron der medewerking kan worden verleend of een limitatieve opsomming van weigeringsgronden. Kortom de exploitatie verordening geeft zekerheid, vastigheid en duidelijkheid bij de exploitatie van een gebied voor niet alleen de gemeente maar ook voor derden/ projectontwikkelaar/- exploitant bij de ontwikkeling van een gebied. Tenslotte moet nog benadrukt worden, dat in tegenstelling tot actieve politiek bij passieve grondpolitiek het exploi tatierisico geheel bij derden in casu de projectontwikke laar/exploitant komt te liggen. 2. De exploitatie-overeenkomst Frigasterrein/terrein Oostersingel Het exploitatiegebied voormalig Frigasterrein en terrein Oostersingel is een voorbeeld van een gebied, waarvan het initiatief van de ontwikkeling geheel bij de projectontwik kelaar i.e. de ontwikkelingsmaatschappij W.S. Visser IV b.v. is gelaten. Er zijn dan ook langdurig en uiteindelijk met resultaat onderhandelingen met deze ontwikkelingsmaat schappij gevoerd om te komen tot een exploitatie-overeen komst op grond van de exploitatieverordening gemeente Leeuwarden 1997. Een en ander houdt in, dat de ontwikke lingsmaatschappij voor haar rekening en risico het Frigas terrein en het terrein aan de Oostersingel bouw- en woon- rijp maakt en vervolgens de bouwrijpe percelen uitgeeft aan derden. Voor deze constructie is gekozen, vanwege a. de voorgeschiedenis van het terrein, waarbij het bedrijf Visser als eigenaar nauw en zeer direct bij betrokken was (denk in dit verband aan de niet geslaagde sanering van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 92