Blad 12
De hoogte van de tarieven staat in directe relatie tot de
uitvoeringskosten van de regeling; voor een nadere onder
bouwing van de tarieven voor de behandeling van aanvragen
voor omzettings- en (verlenging van) exploitatievergun
ningen verwijzen wij u naar de volgende paragraaf
(onderdeel A) van deze raadsbrief.
Het tarief voor de registratie is bescheiden (f 100,-)
Daarvoor is gekozen om geen extra barrières in te bouwen
bij de registratie van kamerverhuurpanden. Bovendien wordt
hier pas recht geheven na een periode van 1 jaar na inwer
kingtreden van de regeling. Dit heeft tot gevolg dat iedere
exploitant van een kamerverhuurpand ruime gelegenheid heeft
om kosteloos tot registratie van zijn panden over te gaan.
Voor de Huisvestingsverordening wordt naast de heffing voor
de nieuwe verordening de oude heffing voor de Huisvestings
verordening 1996 gehandhaafd; dit met het oog op mogelijke
vergunningverleningen in het kader van de eventueel nood
zakelijke legalisatie achteraf van illegale panden.
V Uitvoeringsaspecten
A. Kosten van uitvoering en dekking
Afgaande op de ervaringen elders kunnen de kosten van de
invoering van de nieuwe regelingen worden geraamd,
a. Exploitatievergunningen
Voor de verlening van exploitatievergunningen wordt
uitgegaan van 600 (geschat aantal) vergunningplichtige
panden. Bij een geldingsduur van de exploitatievergun
ning van 3 jaar is het wenselijk om na inwerkingtreding
200 vergunningen per jaar te verlenen; hierdoor wordt
nadien ook het volume van te verlengen vergunningen
gelij kmatig
Bij 200 vergunningen per jaar kan worden uitgegaan van:
opnamekosten (f 500,- per pand)
vergunningverlening (1600 uur)
Hierbij dienen te worden opgeteld
de kosten voor de beleidsvoorbereiding
alsmede een buffer voor eventuele
procedures
voorbereiding
buffer (1 uur per vergunning)
Hierbij dienen nog te worden opgeteld
de kosten, die in de registratiefase
zullen worden gemaakt globaal geraamd
Totaal
f 100.000,-
f 100.000,-
f 30.000,-
f 20.000,-
f 35.000,-
f 285.000,-
Blad 13
Hieruit kan de hoogte van de leges worden afgeleid:
2850/2 f 1.425,- per exploitatievergunning.
b. Verlenging exploitatievergunning
Naar verwachting is dit een beduidend minder tijdrovende
zaak; de leges kan worden vastgesteld globaal op de
helft van de kosten van de eerste vergunningverlening:
f 725,-.
Ad a en b.
Er zal in de eerste drie jaar dat de regeling werkt een
intensievere bemoeienis zijn met de exploitatievergunningen
dan nadien. Immers zoals boven is aangegeven zal in die
periode voor het eerst vergunning worden verleend, hetgeen
een relatief uitgebreide inspectie vergt, terwijl daarna
per pand moet worden geformuleerd welke aanpassingen nodig
zijn. Na die eerste 3 jaar komt de verlengingsfase met een,
naar verwachting, beduidend geringere behoefte aan inspec
ties en wijziging in de vergunningsvoorschriften.
Voor de begroting betekent dat:
1999
2000
2001
2002
2003
Werkzaam
heden
100
expl
200
expl
200
expl
100 expl
100 verl.
200
verl
Kosten zie a
en b
142.500
285.000
285.000
142.500
72.500
145.000
Opbrengst
tarief
1425 expl
725 ver1
142.500
285.000
285.000
215.000
145.000
In de tabel is ervan uitgegaan dat medio 1999 de regeling
in werking treedt en vanaf dat moment gedurende drie jaar
exploitatievergunningen voor het eerste worden verstrekt;
nadien worden verlengingen verstrekt.
c. Omzettingsvergunningen
Voor de verlening van de omzettingsvergunning kan de
huidige leges van f 1.440,- (f 1.920,- bij bouwkundige
aanpassingen) worden gehandhaafd.
d. Handhaving
Een apart element zijn de kosten van handhaving. Het is
op voorhand moeilijk te voorspellen of de handhaving van
de regeling tot veel problemen zal leiden. De ervaringen
tot nu toe met de Huisvestingsverordening 1996 zijn niet
maatgevend; wel bevatten deze een indicatie dat zeker in
de aanloopfase ook de handhaving (daaronder de opsporing
van illegaal gebruik begrepen) extra inspanning zal
vragen. Bij de voorziene evaluatie van de Beleidsnota
Handhaving in 2001 zal aandacht moeten worden geschonken
aan de vraag of voldoende capaciteit voor het handhaven