Blad 2
Dit gebeurt omdat de besluitvorming over de positie van dit
project thans nog niet is afgerond. Indien de definitieve
besluitvorming ertoe leidt dat het project OVOL een plaats
krijgt bij de uitvoering van sport, dan wordt na de formele
oprichting van de BV Sport het project alsnog ondergebracht
in de organisatie van de BV en in de contracten tussen de
gemeente en de BV. Indien besloten wordt om OVOL niet bij
de BV onder te brengen, zal alsnog bekeken moeten worden
waar het project OVOL definitief ondergebracht moet worden.
Tarieven
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor een
aantal voorzieningen de gebruikerstarieven vast, om de
betaalbaarheid en bereikbaarheid van de diensten van de BV
Sport te waarborgen.
Vergoeding
Voor de uitvoering van de contractuele activiteiten kent de
gemeente (middels een subsidiebeschikking) een budget
subsidie toe aan de BV.
Aanbesteding
Ingevolge de Europese Richtlijn Diensten inzake aanbeste-
dingsregels stellen wij u voor bij verordening te regelen,
dat de BV Sport Leeuwarden het alleenrecht heeft op het
verrichten van de diensten op het gebied van sport en
recreatie in opdracht van de gemeente.
Fiscaliteiten
Het fiscaal juridisch ontwerp is zodanig dat vrijstelling
van kapitaalsbelasting en vennootschapsbelasting verkregen
kan worden. Door nieuwe regelgeving is het mogelijk en
financieel voordelig, voor zowel de gemeente als de BV, te
opteren voor BTW-belaste (onder-)verhuur van de zwembaden.
Financiën en risico's
Op basis van de uitgangspunten voor de financiële vorm
geving en de vastgestelde begroting 1999 zijn een voor
lopige openingsbalans en exploitatiebegroting opgesteld.
Het eigen vermogen van de BV bestaat uit een aandelen
kapitaal en een agioreserve. De gevolgen van de ontvlech
ting voor de gemeentebegroting zijn weergegeven in een
openingsbalans en exploitatierekening Gemeente. Een
definitieve opstelling van cijfers vindt plaats, nadat de
jaarrekening van de dienst Stadsbeheer is opgesteld.
Bijzondere risico's, anders dan bij vaststelling van de
begroting 1999 bekend, worden niet voorzien.
Bij de financiële vormgeving speelde de bijzonderheid dat
de dienst Stadsbeheer per 1 januari 1999 is opgeheven. Dit
heeft tot gevolg dat de financiële ontvlechting is
gebaseerd op de situatie per 1 januari 1999.
Blad 3
De financiële resultaten tot en met 30 april 1999 komen ook
voor rekening en risico van de BV Sport Leeuwarden.
Alle mogelijke gevolgen van de toekomstige sportboulevard
Kalverdijkje zijn in dit kader buiten beschouwing gelaten.
De ontwikkeling van dit project is in een aparte project
organisatie ondergebracht met een eigen besluitvormings
traject. Pas in een later stadium kunnen de implicaties
voor de BV Sport in kaart worden gebracht.
Personele zaken
In januari kwamen wij met de vakorganisaties in de
Commissie voor het Georganiseerd Overleg tot overeen
stemming over een Sociaal Statuut, ter regeling van de
arbeidsrechtelijke overgang van het personeel in dienst van
de sector Sport en Recreatie. De eerste drie jaar zal de BV
Sport de gemeentelijke rechtspositie volgen (CAR/UWO)Voor
afloop van die periode zal de BV in het overleg met de
vakorganisaties overeenstemming nastreven over een nieuwe
arbeidsvoorwaardenregeling. Aan het Sociaal Statuut is
toegevoegd een overzicht van overige arbeidsvoorwaarden en
regelingen onder vermelding van hoe de BV hiermee zal
omgaan
Benoemingen
Algemene vergadering van aandeelhouders
Wij stellen u voor de portefeuillehouders van financiën en
sport te benoemen als uw vertegenwoordigers in de algemene
vergadering van aandeelhouders (AVA)
Raad van commissarissen
In december jl. hebben wij u toegezegd bij het oprichtings
document een nadere afweging te maken over het al dan niet
benoemen van een lid van ons college in de raad van
commissarissen (RVC)omdat sommigen van u grote waarde
hechten aan het uitoefenen van direct financieel toezicht
op het bestuur van de BV. Volgens de statuten bestaat de
RVC uit drie personen, die door de AVA worden benoemd. Aan
dit trio wordt een aantal met name genoemde kwaliteitseisen
gesteld, zoals financieel-economische en juridische kennis,
kennis van politiek-maatschappelijke aspecten, e.d.
Commissarissen hebben wettelijk voorgeschreven, toezicht
houdende verantwoordelijkheden en dienen zich bij de
vervulling van hun taak te richten naar het belang van de
onderneming. De belangen van de gemeente bij de onderneming
worden behartigd door haar vertegenwoordigers in de AVA, in
dit geval bestaande uit twee personen die lid zijn van ons
college. Met de BV heeft de gemeente primair een contract
relatie, het belangrijkste sturingsinstrument, vastgelegd
in de meerjaren- en prestatieovereenkomst. Door middel van
deze contracten stelt de gemeente haar beleidsinhoudelijke
belangen veilig, omdat de contracten invulling geven aan de
uitvoering van taken door de BV.