Blad 2 - optimalisatie van de noord-zuid verbinding tussen Dokkum en de Rijksweg N31. De regionale maatregelen zoals hiervoor zijn aangegeven, zullen worden opgenomen in het Provinciale Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) Op korte termijn dienen enkele vraagstukken op het gebied van verkeer en vervoer beantwoord te worden omdat anders een aantal projecten, die nu lopen, onnodig opgehouden worden (bijvoorbeeld projecten in het kader van de aan pak van de binnenstad)Vooruitlopend op het opstellen van een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) hebben wij dan ook op 24 februari 1998 besloten de volgende twee studies versneld uit te voeren: onderzoek naar de maatregelen die noodzakelijk zijn om de bereikbaarheid van de gebieden aan de oostzijde van de stad, die ontsloten worden via de route Anne Vondelingweg-Aldlansdyk-Drachtsterweg, ook na 2010 te waarborgen; onderzoek naar openbaar vervoersvoorzieningen (inclusief transferia) op de invalswegen van de stad en het effect hiervan op de bereikbaarheid van de stad; bovendien wordt nagegaan welk effect deze maatregelen en de parkeervoorzieningen bij de transferia hebben op het noodzakelijk aantal te realiseren parkeerplaatsen bij de binnenstad Het hiervoor aangehaalde besluit van 24 februari 1998 en de bijbehorende nota van burgemeester en wethouders (nr. 2604) van 13 februari 1998 zullen voor u ter inzage worden gelegd. Bureau DHV Hofstra BV is gevraagd deze onderzoeken uit te voeren Dit heeft geresulteerd in de volgende notities: A. - Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad (beleidsnotitie) Effecten van vrije busbanen en transferia (achter- gronddocumentatie) B - Actualisatie parkeerbalans 1998/2008; C. - Optimalisering oostflank. Samenvattend zal ingegaan worden op deze notities. A. - Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad (beleidsnotitie) - Effecten van vrije busbanen en transferia (achtergronddocumentatie) Blad 3 Door de groei van de mobiliteit zal de ruimtebehoefte, met name voor auto's, blijven toenemen. Deze groei kan alleen in goede banen geleid worden als er in de komende jaren duidelijke keuzen gemaakt worden. In deze notitie wordt aangegeven door welke maatregelen op het gebied van het openbaar vervoer, richting gegeven kan worden aan een duurzame, maar realistisch in te vullen oplossing voor de verkeersproblematiek. Ondanks de aangegeven noodzakelijke verbeteringen in de hoofdwegenstructuur in en rondom Leeuwarden (aanleg van o.a. "de haak" en de noordwest-tangent) kan niet voorkomen worden dat in 2010 filevorming optreedt op de invalswegen, de rondweg en op de wegen rond de binnenstad. Het gaat hierbij om files met een lengte van 500 tot 1500 meter. Ook de bussen, nu per etmaal goed voor 19.000 reizigers, komen in de file te staan: Het gebruik van de bus wordt hierdoor minder aantrekkelijk. Dit betekent minder passagiers, minder opbrengsten en hogere exploitatielasten. De kosten stijgen als de snelheid lager wordt omdat er meer bussen ingezet moeten worden om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren Het toenemend autogebruik, door bezoekers en werkers, zal de komende 10 jaar in de binnenstad leiden tot een extra tekort van ca. 700 parkeerplaatsen. Het vergroten van de capaciteit op de invalswegen voor het inkomend verkeer wordt niet als oplossing gezien. De druk op de wegen in de stad zal hierdoor alleen maar toenemen. Met als gevolg files die niet buiten maar in de stad staan. Gelet op de schaarse ruimte wordt geadviseerd de huidige infrastructuur in de stad als uitgangspunt te nemen en alleen voor het openbaar vervoer en het langzaam verkeer extra ruimte te creëren. Voorgesteld wordt: - op de zwaarbelaste invalswegen en tevens openbaar ver- voersassen (de Harlingerstraatweg, Overijsselseweg, de Drachtsterweg en de Groningerstraatweg) vrije busbanen aan te leggen en op die manier de bus langs de file te leiden; op de Mr. P.J. Troelstraweg is reeds een busbaan aangelegd die dit jaar in gebruik genomen wordt; transferia (parkeerterrein, fietsenstalling, fietsen kluizen en een halte voor bus of trein) aanbieden aan het begin van de busbaan en langs spoorlijnen; gedacht wordt aan: transferia type bus bij Stiens, Marssum, Hemriksein en de Bonkevaart; transferia type trein/light rail bij Werpsterhoek en Hurdegaryp; vanaf de transferia veilige en directe fietsroutes aan bieden naar relevante bestemmingen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 189