Blad 2
- optimalisatie van de noord-zuid verbinding tussen
Dokkum en de Rijksweg N31.
De regionale maatregelen zoals hiervoor zijn aangegeven,
zullen worden opgenomen in het Provinciale Verkeers- en
Vervoersplan (PVVP)
Op korte termijn dienen enkele vraagstukken op het gebied
van verkeer en vervoer beantwoord te worden omdat anders
een aantal projecten, die nu lopen, onnodig opgehouden
worden (bijvoorbeeld projecten in het kader van de aan
pak van de binnenstad)Vooruitlopend op het opstellen
van een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
hebben wij dan ook op 24 februari 1998 besloten de
volgende twee studies versneld uit te voeren:
onderzoek naar de maatregelen die noodzakelijk zijn om
de bereikbaarheid van de gebieden aan de oostzijde van
de stad, die ontsloten worden via de route Anne
Vondelingweg-Aldlansdyk-Drachtsterweg, ook na 2010 te
waarborgen;
onderzoek naar openbaar vervoersvoorzieningen (inclusief
transferia) op de invalswegen van de stad en het effect
hiervan op de bereikbaarheid van de stad; bovendien
wordt nagegaan welk effect deze maatregelen en de
parkeervoorzieningen bij de transferia hebben op het
noodzakelijk aantal te realiseren parkeerplaatsen bij de
binnenstad
Het hiervoor aangehaalde besluit van 24 februari 1998 en de
bijbehorende nota van burgemeester en wethouders (nr.
2604) van 13 februari 1998 zullen voor u ter inzage worden
gelegd.
Bureau DHV Hofstra BV is gevraagd deze onderzoeken uit te
voeren
Dit heeft geresulteerd in de volgende notities:
A. - Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten de stad
voor de binnenstad (beleidsnotitie)
Effecten van vrije busbanen en transferia (achter-
gronddocumentatie)
B - Actualisatie parkeerbalans 1998/2008;
C. - Optimalisering oostflank.
Samenvattend zal ingegaan worden op deze notities.
A. - Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten
de stad voor de binnenstad (beleidsnotitie)
- Effecten van vrije busbanen en transferia
(achtergronddocumentatie)
Blad 3
Door de groei van de mobiliteit zal de ruimtebehoefte, met
name voor auto's, blijven toenemen. Deze groei kan alleen
in goede banen geleid worden als er in de komende jaren
duidelijke keuzen gemaakt worden.
In deze notitie wordt aangegeven door welke maatregelen op
het gebied van het openbaar vervoer, richting gegeven kan
worden aan een duurzame, maar realistisch in te vullen
oplossing voor de verkeersproblematiek.
Ondanks de aangegeven noodzakelijke verbeteringen in de
hoofdwegenstructuur in en rondom Leeuwarden (aanleg van
o.a. "de haak" en de noordwest-tangent) kan niet voorkomen
worden dat in 2010 filevorming optreedt op de invalswegen,
de rondweg en op de wegen rond de binnenstad. Het gaat
hierbij om files met een lengte van 500 tot 1500 meter. Ook
de bussen, nu per etmaal goed voor 19.000 reizigers, komen
in de file te staan: Het gebruik van de bus wordt hierdoor
minder aantrekkelijk. Dit betekent minder passagiers,
minder opbrengsten en hogere exploitatielasten. De kosten
stijgen als de snelheid lager wordt omdat er meer bussen
ingezet moeten worden om hetzelfde aantal passagiers te
vervoeren
Het toenemend autogebruik, door bezoekers en werkers, zal
de komende 10 jaar in de binnenstad leiden tot een extra
tekort van ca. 700 parkeerplaatsen.
Het vergroten van de capaciteit op de invalswegen voor het
inkomend verkeer wordt niet als oplossing gezien. De druk
op de wegen in de stad zal hierdoor alleen maar toenemen.
Met als gevolg files die niet buiten maar in de stad staan.
Gelet op de schaarse ruimte wordt geadviseerd de huidige
infrastructuur in de stad als uitgangspunt te nemen en
alleen voor het openbaar vervoer en het langzaam verkeer
extra ruimte te creëren.
Voorgesteld wordt:
- op de zwaarbelaste invalswegen en tevens openbaar ver-
voersassen (de Harlingerstraatweg, Overijsselseweg, de
Drachtsterweg en de Groningerstraatweg) vrije busbanen
aan te leggen en op die manier de bus langs de file te
leiden; op de Mr. P.J. Troelstraweg is reeds een busbaan
aangelegd die dit jaar in gebruik genomen wordt;
transferia (parkeerterrein, fietsenstalling, fietsen
kluizen en een halte voor bus of trein) aanbieden aan
het begin van de busbaan en langs spoorlijnen; gedacht
wordt aan:
transferia type bus bij Stiens, Marssum, Hemriksein
en de Bonkevaart;
transferia type trein/light rail bij Werpsterhoek en
Hurdegaryp;
vanaf de transferia veilige en directe fietsroutes aan
bieden naar relevante bestemmingen;