Blad 4
bij toenemend gebruik de busfrequentie aanpassen aan de
rei zigersbehoefte
starten met een proef voor een parkeer-pendelsysteem op
zaterdag voor de bezoekers van de binnenstad;
gedacht wordt aan o.a. het Fonteinland en het parkeer
terrein bij het FEC.
De effecten van de voorgestelde maatregelen
1. Vrije busbanen en transferia
- geen vertraging (filevrije afwikkeling);
- kortere reistijd;
- toename passagiers; het aantal reizigers zal per dag
met ca. 1100 toenemen. Indien de busbanen en trans
feria niet aangelegd worden zal het aantal passagiers
ten opzichte van het huidige gebruik dalen met 1000 a
2000 per dag;
- minder auto's die de stad inrijden; in de ochtend
spits ca. 400 auto's minder;
- afname filelengte;
- positief effect op exploitatie door hogere opbrengsten
(10-15%)en lagere kosten (betere kostendekkings
graad) indien genoemde maatregelen niet worden
genomen zullen de reizigersopbrengsten dalen met 10
tot 15% terwijl de kosten zullen stijgen;
- automobilisten die bij een transferium parkeren komen
niet in de file te staan en hoeven niet naar een
parkeerplaats te zoeken.
- de parkeerdruk in de binnenstad zal met ruim 400
parkeerplaatsen afnemen; ca. 230 auto's zullen bij de
transferia parkeren in plaats van in/rond de binnen
stad; ca. 200 automobilisten zullen hun auto thuis
laten staan en met het openbaar vervoer gaan reizen;
Advies
akkoord te gaan met de beleidsnotitie "Vrije busbanen en
transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad"
en de nota "Effecten vrije busbanen en transferia", ais
uitgangspunt voor de verdere uitwerking van de voorge
stelde maatregelen;
starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor
in het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is
aangegeven en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie
heeft toegezegd; het betreft de volgende busbanen:
- Harlingerstraatweg (ten westen van het Europaplein)
- Groningerstraatweg (tussen Goudenregenstraat en
Bleeklaan)
- Drachtsterweg (tussen Hemriksein en Himpenserdyk)
overleg starten met Rijkswaterstaat, directie Noord-
Nederland en de provincie Fryslan, over de beleidsnota,
en over de financiering van de in deze nota noodzakelijk
geachte busbanen en transferia waarvoor nog geen rijks
bijdrage beschikbaar is gesteld.
Blad 5
Actualisatie parkeerbalans
Parkeerbalans
In het Parkeerbeleidsplan, dat in oktober 1994 door de raad
is vastgesteld, is een parkeerbalans opgenomen. Bij het
bepalen van de parkeerbalans wordt de parkeerbehoefte afge
zet tegen het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Hierdoor
wordt inzichtelijk hoe groot het tekort of het overschot is
aan parkeerplaatsen. In het parkeerbeleidsplan is in 1994
een tekort berekend van ca. 260 parkeerplaatsen.
Door het vervallen van parkeerplaatsen, een extra parkeer-
behoefte ten gevolge van sindsdien gerealiseerde nieuwbouw
(kantoren, winkels en woningen) en groei van het autover
keer is het tekort opgelopen van 260 in 1994 tot 700 in
1998
In de periode tot 2007 zal het tekort aan parkeerplaatsen
ten gevolge van bouwplannen, herinrichting van de binnen
stad en de groei van het autogebruik nog eens toenemen met
ca. 1370.
Aanname parkeerbehoefte
Bij de raming van de parkeerbehoefte is, evenals in het
parkeerbeleidsplan van 1994, uitgegaan van een maximale
bezettingsgraad van 90% op het drukste moment. Dit betekent
dat er op dat moment van iedere 100 parkeerplaatsen
gemiddeld 10 onbezet blijven. Het drukste moment blijkt op
zaterdagmiddag te liggen en duurt maar één uur. Bij een
maximale bezettingspercentage van 90% kan de automobilist
op het drukste moment vrij makkelijk een parkeerplaats
vinden. De zeer hoge kosten van het aanbieden van dit
surplus van 10% aan parkeerplaatsen (ca. f 50.000,- per
parkeerplaats) staan in geen verhouding tot de zeer beperk
te opbrengsten. Het zoekgedrag naar een parkeerplaats wordt
immers ook ai minder doordat het parkeren steeds meer
geconcentreerd wordt in parkeergarages. Bovendien zal een
par keerverwij ssysteem met eer. vol- e.g. leeg aanduidir.c
aangelegd worden op de parkeerring.
Advies
de parkeerbehoefte afstemmen op een bezettingsgraad van
100% in het drukste uur.
Dit betekent voor de parkeerbalans het volgende:
in 1998 geen tekort van 700 parkeerplaatsen maar een
sluitende parkeerbalans;
in 2007 een tekort van ca. 640 in plaats van ca. 1370
parkeerplaatsen