Blad 4 bij toenemend gebruik de busfrequentie aanpassen aan de rei zigersbehoefte starten met een proef voor een parkeer-pendelsysteem op zaterdag voor de bezoekers van de binnenstad; gedacht wordt aan o.a. het Fonteinland en het parkeer terrein bij het FEC. De effecten van de voorgestelde maatregelen 1. Vrije busbanen en transferia - geen vertraging (filevrije afwikkeling); - kortere reistijd; - toename passagiers; het aantal reizigers zal per dag met ca. 1100 toenemen. Indien de busbanen en trans feria niet aangelegd worden zal het aantal passagiers ten opzichte van het huidige gebruik dalen met 1000 a 2000 per dag; - minder auto's die de stad inrijden; in de ochtend spits ca. 400 auto's minder; - afname filelengte; - positief effect op exploitatie door hogere opbrengsten (10-15%)en lagere kosten (betere kostendekkings graad) indien genoemde maatregelen niet worden genomen zullen de reizigersopbrengsten dalen met 10 tot 15% terwijl de kosten zullen stijgen; - automobilisten die bij een transferium parkeren komen niet in de file te staan en hoeven niet naar een parkeerplaats te zoeken. - de parkeerdruk in de binnenstad zal met ruim 400 parkeerplaatsen afnemen; ca. 230 auto's zullen bij de transferia parkeren in plaats van in/rond de binnen stad; ca. 200 automobilisten zullen hun auto thuis laten staan en met het openbaar vervoer gaan reizen; Advies akkoord te gaan met de beleidsnotitie "Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad" en de nota "Effecten vrije busbanen en transferia", ais uitgangspunt voor de verdere uitwerking van de voorge stelde maatregelen; starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor in het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is aangegeven en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie heeft toegezegd; het betreft de volgende busbanen: - Harlingerstraatweg (ten westen van het Europaplein) - Groningerstraatweg (tussen Goudenregenstraat en Bleeklaan) - Drachtsterweg (tussen Hemriksein en Himpenserdyk) overleg starten met Rijkswaterstaat, directie Noord- Nederland en de provincie Fryslan, over de beleidsnota, en over de financiering van de in deze nota noodzakelijk geachte busbanen en transferia waarvoor nog geen rijks bijdrage beschikbaar is gesteld. Blad 5 Actualisatie parkeerbalans Parkeerbalans In het Parkeerbeleidsplan, dat in oktober 1994 door de raad is vastgesteld, is een parkeerbalans opgenomen. Bij het bepalen van de parkeerbalans wordt de parkeerbehoefte afge zet tegen het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Hierdoor wordt inzichtelijk hoe groot het tekort of het overschot is aan parkeerplaatsen. In het parkeerbeleidsplan is in 1994 een tekort berekend van ca. 260 parkeerplaatsen. Door het vervallen van parkeerplaatsen, een extra parkeer- behoefte ten gevolge van sindsdien gerealiseerde nieuwbouw (kantoren, winkels en woningen) en groei van het autover keer is het tekort opgelopen van 260 in 1994 tot 700 in 1998 In de periode tot 2007 zal het tekort aan parkeerplaatsen ten gevolge van bouwplannen, herinrichting van de binnen stad en de groei van het autogebruik nog eens toenemen met ca. 1370. Aanname parkeerbehoefte Bij de raming van de parkeerbehoefte is, evenals in het parkeerbeleidsplan van 1994, uitgegaan van een maximale bezettingsgraad van 90% op het drukste moment. Dit betekent dat er op dat moment van iedere 100 parkeerplaatsen gemiddeld 10 onbezet blijven. Het drukste moment blijkt op zaterdagmiddag te liggen en duurt maar één uur. Bij een maximale bezettingspercentage van 90% kan de automobilist op het drukste moment vrij makkelijk een parkeerplaats vinden. De zeer hoge kosten van het aanbieden van dit surplus van 10% aan parkeerplaatsen (ca. f 50.000,- per parkeerplaats) staan in geen verhouding tot de zeer beperk te opbrengsten. Het zoekgedrag naar een parkeerplaats wordt immers ook ai minder doordat het parkeren steeds meer geconcentreerd wordt in parkeergarages. Bovendien zal een par keerverwij ssysteem met eer. vol- e.g. leeg aanduidir.c aangelegd worden op de parkeerring. Advies de parkeerbehoefte afstemmen op een bezettingsgraad van 100% in het drukste uur. Dit betekent voor de parkeerbalans het volgende: in 1998 geen tekort van 700 parkeerplaatsen maar een sluitende parkeerbalans; in 2007 een tekort van ca. 640 in plaats van ca. 1370 parkeerplaatsen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 190