Blad 6
Aantal parkeerplaatsen in parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof
In de parkeergarage Bastion komen 393 parkeerplaatsen.
Vergeleken met het huidige aantal parkeerplaatsen (249) en
rekening houdend met compensatie voor het bouwplan op de
Wissesdwinger en de winkel in het Bastion worden hier 100
parkeerplaatsen extra toegevoegd.
Door aanleg van transferia en vrij busbanen daalt de
parkeerbehoefte in de binnenstad met respectievelijk 230 en
200 parkeerplaatsen.
Dit geeft voor 2007 het volgende beeld:
parkeertekort 637 pp
effect transferia 230 pp
effect vrije busbanen - 200 pp
netto toevoeging parkeergarage Bastion - 100 pp
Netto toevoeging Oldehoofsterkerkhof 107 pp
Dit betekent dat in parkeerkelder onder het Oldehoofster
kerkhof 107 parkeerplaatsen extra gerealiseerd moeten
worden terwijl er 200 extra gepland waren. Daar alle
geplande busbanen en transferia niet van de één op de
andere dag gerealiseerd kunnen worden en daarna sprake zal
zijn van een gewenningsperiode, kan vastgehouden worden aan
de realisatie van 200 extra parkeerplaatsen.
Tussen en achter de bebouwing aan de noordzijde van de
Boterhoek en de Groeneweg zullen, ten gevolge van herin
richting, mogelijk een aantal parkeerplaatsen verdwijnen.
Indien dit aantal groter is dan ca. 20 parkeerplaatsen dan
compensatie zoeken (bij voorkeur door uitbreiding van de
garage)Indien bebouwing gerealiseerd wordt op het
Oldehoof sterker k'nof de hierbij behorende parkeerplaatsen
onderbrengen in de parkeerkelder.
Advies
bij de planvorming van de parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof
uitgaan van 450 parkeerplaatsen (250 pp huidige situatie
plus 200 pp extra'; dit is inclusief 20 parkeerplaatsen die
eventueel vervallen aan de noordzijde van de Boterhoek en
de Groeneweg ten gevolge van herinrichting maar exclusief
parkeerplaatsen die nodig zijn voor eventuele bebouwing op
het Oldehoofsterkerkhof
Optimalisering oostflank Leeuwarden
Probleemstelling
De Drachtsterweg is één van de twee invalswegen vanuit
zuid- en zuidoostelijke richting naar Leeuwarden.
De verkeersdruk op deze weg is nu al zo hoog dat tussen
Hemriksein en het Drachtsterplein nu al filevorming begint
te ontstaan in de ochtendspits. Deze verkeersdruk zal
verder toenemen. De oorzaken hiervan zijn:
Blad 7
autonome groei van het autoverkeer;
stadsuitbreiding aan de zuidoostkant van Leeuwarden
(VINEX-locaties Hempens/Teerns en Goutum-zuid)
verdubbeling van de N31 in combinatie met de aanleg
van de haak en verbetering van de as Dokkum-Burgum
Uit de studie "Rondom Leeuwarden" blijkt dat de toeganke
lijkheid van Leeuwarden-oost bedreigd gaat worden indien
geen maatregelen worden genomen. Voor het economisch
functioneren van Leeuwarden is het belangrijk dat de
bereikbaarheid voor de toekomst gewaarborgd wordt.
Voor de bereikbaarheid van met name de bedrijventerreinen
de Hemrik en de Greunsweg e.o. is het belangrijk dat de
route Drachtsterweg - Aldlansdyk - Anne Vondelingweg
voldoende afwikkelingskwaliteit heeft. Vooral voor het
vrachtverkeer en het zakelijke verkeer. Het doorgaande
verkeer ten opzichte van Leeuwarden-oost dient echter
tegengegaan te worden. Oplossingen mogen niet leiden tot
capaciteitsproblemen elders in Leeuwarden.
Deze notitie is een verkennende studie waarin de te ver
wachten knelpunten op de route Drachtsterweg - Aldlansdyk -
Anne Vondelingweg worden geïnventariseerd.
Er zullen effectieve oplossingsrichtingen aangegeven
worden. Deze worden nog niet in detail uitgewerkt en afge
wogen maar kunnen als uitgangspunt dienen voor verdere
studie en uitwerking. Voor de beeldvorming zijn voor vier
essentiële punten globale schetsontwerpen gemaakt. Deze
schetsen zijn alleen richtinggevend. Aanvullende studie is
noodzakelijk en zal ongetwijfeld leiden tot wijziging van
de schetsontwerpen. Ten slotte is voor ieder (potentieel)
knelpunt een indicatie gegeven van de kosten.
Probleemanalyse en oplossingsrichting per locatie
Hemriksein (Drachtsterweg/aansluiting N31)
Ook in 2010 zal deze ongelijkvloerse kruising het verkee;
goed kunnen verwerken. Ir. ce
busbanen en transferia" wordt
een transferium aan te legger,
busbaan naar het Drachtsterpl*
;rderc
".eer
nol
'Vrije
voorgesteld bij Hemriksein
aansluitend op een vrije
Oplossing
Een transferium gesitueerd aan de oostzijde van de
Drachtsterweg is goed bereikbaar. De voorkeur heeft een,
met verkeerslichten geregelde, in- en uitgang.
Waarbij de bussen zowel naar als vanaf Leeuwarden halteren
op het transferium zodat de afstand tot de geparkeerde
auto's minimaal is (in de notitie is op afbeelding D het
transferium uitgewerkt).
De busbaan dient naast de huidige rijbaan te liggen en kan
niet ten koste gaan van een van de twee stroken die op de