Blad 6 Aantal parkeerplaatsen in parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof In de parkeergarage Bastion komen 393 parkeerplaatsen. Vergeleken met het huidige aantal parkeerplaatsen (249) en rekening houdend met compensatie voor het bouwplan op de Wissesdwinger en de winkel in het Bastion worden hier 100 parkeerplaatsen extra toegevoegd. Door aanleg van transferia en vrij busbanen daalt de parkeerbehoefte in de binnenstad met respectievelijk 230 en 200 parkeerplaatsen. Dit geeft voor 2007 het volgende beeld: parkeertekort 637 pp effect transferia 230 pp effect vrije busbanen - 200 pp netto toevoeging parkeergarage Bastion - 100 pp Netto toevoeging Oldehoofsterkerkhof 107 pp Dit betekent dat in parkeerkelder onder het Oldehoofster kerkhof 107 parkeerplaatsen extra gerealiseerd moeten worden terwijl er 200 extra gepland waren. Daar alle geplande busbanen en transferia niet van de één op de andere dag gerealiseerd kunnen worden en daarna sprake zal zijn van een gewenningsperiode, kan vastgehouden worden aan de realisatie van 200 extra parkeerplaatsen. Tussen en achter de bebouwing aan de noordzijde van de Boterhoek en de Groeneweg zullen, ten gevolge van herin richting, mogelijk een aantal parkeerplaatsen verdwijnen. Indien dit aantal groter is dan ca. 20 parkeerplaatsen dan compensatie zoeken (bij voorkeur door uitbreiding van de garage)Indien bebouwing gerealiseerd wordt op het Oldehoof sterker k'nof de hierbij behorende parkeerplaatsen onderbrengen in de parkeerkelder. Advies bij de planvorming van de parkeerkelder Oldehoofsterkerkhof uitgaan van 450 parkeerplaatsen (250 pp huidige situatie plus 200 pp extra'; dit is inclusief 20 parkeerplaatsen die eventueel vervallen aan de noordzijde van de Boterhoek en de Groeneweg ten gevolge van herinrichting maar exclusief parkeerplaatsen die nodig zijn voor eventuele bebouwing op het Oldehoofsterkerkhof Optimalisering oostflank Leeuwarden Probleemstelling De Drachtsterweg is één van de twee invalswegen vanuit zuid- en zuidoostelijke richting naar Leeuwarden. De verkeersdruk op deze weg is nu al zo hoog dat tussen Hemriksein en het Drachtsterplein nu al filevorming begint te ontstaan in de ochtendspits. Deze verkeersdruk zal verder toenemen. De oorzaken hiervan zijn: Blad 7 autonome groei van het autoverkeer; stadsuitbreiding aan de zuidoostkant van Leeuwarden (VINEX-locaties Hempens/Teerns en Goutum-zuid) verdubbeling van de N31 in combinatie met de aanleg van de haak en verbetering van de as Dokkum-Burgum Uit de studie "Rondom Leeuwarden" blijkt dat de toeganke lijkheid van Leeuwarden-oost bedreigd gaat worden indien geen maatregelen worden genomen. Voor het economisch functioneren van Leeuwarden is het belangrijk dat de bereikbaarheid voor de toekomst gewaarborgd wordt. Voor de bereikbaarheid van met name de bedrijventerreinen de Hemrik en de Greunsweg e.o. is het belangrijk dat de route Drachtsterweg - Aldlansdyk - Anne Vondelingweg voldoende afwikkelingskwaliteit heeft. Vooral voor het vrachtverkeer en het zakelijke verkeer. Het doorgaande verkeer ten opzichte van Leeuwarden-oost dient echter tegengegaan te worden. Oplossingen mogen niet leiden tot capaciteitsproblemen elders in Leeuwarden. Deze notitie is een verkennende studie waarin de te ver wachten knelpunten op de route Drachtsterweg - Aldlansdyk - Anne Vondelingweg worden geïnventariseerd. Er zullen effectieve oplossingsrichtingen aangegeven worden. Deze worden nog niet in detail uitgewerkt en afge wogen maar kunnen als uitgangspunt dienen voor verdere studie en uitwerking. Voor de beeldvorming zijn voor vier essentiële punten globale schetsontwerpen gemaakt. Deze schetsen zijn alleen richtinggevend. Aanvullende studie is noodzakelijk en zal ongetwijfeld leiden tot wijziging van de schetsontwerpen. Ten slotte is voor ieder (potentieel) knelpunt een indicatie gegeven van de kosten. Probleemanalyse en oplossingsrichting per locatie Hemriksein (Drachtsterweg/aansluiting N31) Ook in 2010 zal deze ongelijkvloerse kruising het verkee; goed kunnen verwerken. Ir. ce busbanen en transferia" wordt een transferium aan te legger, busbaan naar het Drachtsterpl* ;rderc ".eer nol 'Vrije voorgesteld bij Hemriksein aansluitend op een vrije Oplossing Een transferium gesitueerd aan de oostzijde van de Drachtsterweg is goed bereikbaar. De voorkeur heeft een, met verkeerslichten geregelde, in- en uitgang. Waarbij de bussen zowel naar als vanaf Leeuwarden halteren op het transferium zodat de afstand tot de geparkeerde auto's minimaal is (in de notitie is op afbeelding D het transferium uitgewerkt). De busbaan dient naast de huidige rijbaan te liggen en kan niet ten koste gaan van een van de twee stroken die op de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 191