Blad 8
Drachtsterweg stad-in liggen omdat dit tot filevorming
leidt op de Rijksweg 31.
Drachtsterweg/Himpenserdyk
In 2002 kan het verkeer al moeilijk verwerkt worden (file
in ochtendspits ca. 1000 meter). Er ontstaat een barrière
tussen de woonwijken aan weerszijden van de Drachtsterweg.
De verkeersveiligheid voor het langzame verkeer is in het
geding. De doorstroming van het kruisende openbaar vervoer
wordt belemmerd.
Oplossing
Een ongelijkvloerse kruising. Het verkeer tussen Goutum en
Hempens/Teerns zal onder de opgetilde Drachtsterweg worden
doorgeleid om vooral het langzame verkeer een veilige
doorgang te bieden. De doorstroming van het openbaar
vervoer (dit kruist de Himpenserdyk wel) wordt bevorderd
door een verkeerslichteninstallatie.
Drachts terbrug
Deze brug, die ook in de spitsuren geopend wordt, draait in
de zomer 20 tot 30 maal per dag. De files die ontstaan
hebben een lengte van 300 tot 600 meter. Na voltooiing van
Hempens/Teerns zal de filelengte oplopen tot 600 a 1000
meter
Oplossing
Naast de bestaande brug een extra brug aanleggen met een
busstrook en een vrijliggend fietspad. In het bestaande
profiel een extra rijstrook inpassen.
Drachtsterplein
Rond 2003 zal het verkeer vastlopen indien het Drachtster-
plein niet aangepast wordt. De verkeersdruk zal de komende
tier, jaar met r.og 20 toenemen. De bereikbaarheid van de
Hemrik en het bedrijventerrein Greunsweg e.o. verslechtert.
Het is van economisch belar.c dat die bereikbaarheid
gewaarbord wordt.
Oplossing
Een gedeeltelijk ongelijkvloerse kruising aanleggen. Een
fly-over voor het verkeer op de relatie zuid-oost. Het
overige verkeer inclusief langzaam verkeer kan op een
aanzienlijk kleiner kruispunt met verkeerslichten afge
wikkeld worden. Het openbaar vervoer (op de zuid-west
relatie) sluit met een vrije busbaan aan op het
Drachtsterplein en wordt bij de verkeerslichten met
voorrang behandeld.
Blad 9
Voor de korte termijn zal via een apart onderzoek nog
gekeken worden of optimalisering tussen het Drachtsterplein
en de Drachtsterbrug binnen de huidige infrastructuur
mogelijk is. In bijlage 1 van de notitie is een schetsont
werp opgenomen van het Drachtsterplein met fly-over.
Aldlansdyk/Stinzenflora
De toename van het verkeer leidt in 2010 tot een
onacceptabele verkeersafwikkeling.
Oplossing
Het plaatsen van verkeerslichten is een afdoende oplossing.
Reconstructie van het kruispunt is niet noodzakelijk.
Ontsluiting bedrijventerrein Greunsweg e.o.
De Greunsweg e.o. kent alleen een hoofdontsluiting via de
LangdeelstraatIndien uitbreiding en intensivering van dit
terrein plaatsvindt is een extra ontsluiting belangrijk.
Indien deze ontsluiting aanhaakt op de Anne Vondelingweg
zou ook het westelijk deel van de Hemrik beter ontsloten
kunnen worden. Nu heeft dit terrein een indirecte ontslui
ting via de route Planetenlaan - Saturnusweg - Uranusweg -
Plutoweg. Wel kan richting Drachtsterplein het bedrijven
terrein verlaten worden via een directe aansluiting op de
noordelijke rijbaan van de Planetenlaan.
Oplossing
Vanaf de Greunsweg en de Jachthaven een directe verbinding
richting Plutoweg. Dit betekent een brug over de Tijnje.
Bij het viaduct in de Plutoweg dienen op- en afritten
gerealiseerd te worden. In de notitie is een schetsontwerp
opgenomen van de aansluiting Plutoweg/Anne Vondelingweg op
afbeelding G.
Anne Vondelingweg/Egelantierstraat/Camminghaburg
Vanaf de zijde van de Egelantierstraat is er geen aanslui
ting op de Anne Vondelingweg. Het verkeer cp de relatie
Egelantierstraat - Camminghaburg kruist de Anne Vondeling
weg ongelijkvloers. De afwikkeling van het verkeer op de
relatie Camminghaburg - Anne Vondelingweg wordt geregeld
met verkeerslichten. Het opwaarderen van het sportcomplex
Kalverdijkje betekent dat ook de Egelantierstraat aange
sloten moet worden op de Anne Vondelingweg.
Oplossing
Een aansluiting maken op de Anne Vondelingweg voor het
verkeer van en naar de Egelantierstraat. Deze aansluiting
ook met verkeerslichten regelen. De fietstunnel aan de
zuidzijde moet hiervoor verplaatst worden. Aan de noord
zijde een nieuwe fietstunnel maken zodat fietsers aan beide
zijden van de weg kunnen rijden en niet zoals nu een onlo
gische oversteek hoeven te maken op de Egelantierstraat.