Blad 8 Drachtsterweg stad-in liggen omdat dit tot filevorming leidt op de Rijksweg 31. Drachtsterweg/Himpenserdyk In 2002 kan het verkeer al moeilijk verwerkt worden (file in ochtendspits ca. 1000 meter). Er ontstaat een barrière tussen de woonwijken aan weerszijden van de Drachtsterweg. De verkeersveiligheid voor het langzame verkeer is in het geding. De doorstroming van het kruisende openbaar vervoer wordt belemmerd. Oplossing Een ongelijkvloerse kruising. Het verkeer tussen Goutum en Hempens/Teerns zal onder de opgetilde Drachtsterweg worden doorgeleid om vooral het langzame verkeer een veilige doorgang te bieden. De doorstroming van het openbaar vervoer (dit kruist de Himpenserdyk wel) wordt bevorderd door een verkeerslichteninstallatie. Drachts terbrug Deze brug, die ook in de spitsuren geopend wordt, draait in de zomer 20 tot 30 maal per dag. De files die ontstaan hebben een lengte van 300 tot 600 meter. Na voltooiing van Hempens/Teerns zal de filelengte oplopen tot 600 a 1000 meter Oplossing Naast de bestaande brug een extra brug aanleggen met een busstrook en een vrijliggend fietspad. In het bestaande profiel een extra rijstrook inpassen. Drachtsterplein Rond 2003 zal het verkeer vastlopen indien het Drachtster- plein niet aangepast wordt. De verkeersdruk zal de komende tier, jaar met r.og 20 toenemen. De bereikbaarheid van de Hemrik en het bedrijventerrein Greunsweg e.o. verslechtert. Het is van economisch belar.c dat die bereikbaarheid gewaarbord wordt. Oplossing Een gedeeltelijk ongelijkvloerse kruising aanleggen. Een fly-over voor het verkeer op de relatie zuid-oost. Het overige verkeer inclusief langzaam verkeer kan op een aanzienlijk kleiner kruispunt met verkeerslichten afge wikkeld worden. Het openbaar vervoer (op de zuid-west relatie) sluit met een vrije busbaan aan op het Drachtsterplein en wordt bij de verkeerslichten met voorrang behandeld. Blad 9 Voor de korte termijn zal via een apart onderzoek nog gekeken worden of optimalisering tussen het Drachtsterplein en de Drachtsterbrug binnen de huidige infrastructuur mogelijk is. In bijlage 1 van de notitie is een schetsont werp opgenomen van het Drachtsterplein met fly-over. Aldlansdyk/Stinzenflora De toename van het verkeer leidt in 2010 tot een onacceptabele verkeersafwikkeling. Oplossing Het plaatsen van verkeerslichten is een afdoende oplossing. Reconstructie van het kruispunt is niet noodzakelijk. Ontsluiting bedrijventerrein Greunsweg e.o. De Greunsweg e.o. kent alleen een hoofdontsluiting via de LangdeelstraatIndien uitbreiding en intensivering van dit terrein plaatsvindt is een extra ontsluiting belangrijk. Indien deze ontsluiting aanhaakt op de Anne Vondelingweg zou ook het westelijk deel van de Hemrik beter ontsloten kunnen worden. Nu heeft dit terrein een indirecte ontslui ting via de route Planetenlaan - Saturnusweg - Uranusweg - Plutoweg. Wel kan richting Drachtsterplein het bedrijven terrein verlaten worden via een directe aansluiting op de noordelijke rijbaan van de Planetenlaan. Oplossing Vanaf de Greunsweg en de Jachthaven een directe verbinding richting Plutoweg. Dit betekent een brug over de Tijnje. Bij het viaduct in de Plutoweg dienen op- en afritten gerealiseerd te worden. In de notitie is een schetsontwerp opgenomen van de aansluiting Plutoweg/Anne Vondelingweg op afbeelding G. Anne Vondelingweg/Egelantierstraat/Camminghaburg Vanaf de zijde van de Egelantierstraat is er geen aanslui ting op de Anne Vondelingweg. Het verkeer cp de relatie Egelantierstraat - Camminghaburg kruist de Anne Vondeling weg ongelijkvloers. De afwikkeling van het verkeer op de relatie Camminghaburg - Anne Vondelingweg wordt geregeld met verkeerslichten. Het opwaarderen van het sportcomplex Kalverdijkje betekent dat ook de Egelantierstraat aange sloten moet worden op de Anne Vondelingweg. Oplossing Een aansluiting maken op de Anne Vondelingweg voor het verkeer van en naar de Egelantierstraat. Deze aansluiting ook met verkeerslichten regelen. De fietstunnel aan de zuidzijde moet hiervoor verplaatst worden. Aan de noord zijde een nieuwe fietstunnel maken zodat fietsers aan beide zijden van de weg kunnen rijden en niet zoals nu een onlo gische oversteek hoeven te maken op de Egelantierstraat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 192