Blad 10
Een schetsontwerp van deze oplossing is in de notitie
opgenomen op afbeelding H. In dit schetsontwerp ontbreekt
een fietstunnel aan de noordzijde van deze kruising. Deze
tunnel biedt fietsers een logische en veilige afwikkeling
en heeft tevens het voordeel aan de oostzijde van de
kruising (de zijde van Camminghaburen) niet opgenomen
hoeven te worden in de verkeerslichtenregeling.
Anne Vondelingweg/Groningerstraatweg
Met de huidige verkeersdruk begint de doorstroming op het
kruispunt Anne Vondelingweg al problematisch te worden.
Bij de huidige vormgeving zal de capaciteit van dit
kruispunt, in de toekomst, volstrekt onvoldoende zijn.
Oplossing
Een extra rijstrook aanleggen voor het verkeer stad-uit. De
ruimte hiervoor is aanwezig. Het openbaar vervoer in de
regeling prioriteit geven.
Advies
In te stemmen met de notitie "Optimalisering oostflank
Leeuwarden", als uitgangspunt voor verdere studie en uit
werking van de aangegeven oplossingsrichtingen voor de
knelpunten die de komende 10 jaar aan de oostzijde van de
stad ontstaan.
Onder mededeling dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar
vergadering van 16 maart 1999 heeft geadviseerd met ons
voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 1 april 1999.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarder.,
mevr. L.B.M. van Maaren-van Balen burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers
secretaris.
Nummer 4 803
JTB/JG
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
1 april 1999 (bijlage nr. 46);
BESLUIT:
1. akkoord te gaan met de beleidsnotitie "Vrije busbanen en
transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad"
en de notitie "Effecten vrije busbanen en transferia";
2. akkoord te gaan met de notitie "Actualisatie parkeer-
balans binnenstad 1998/2008";
3. in te stemmen met de notitie "Optimalisering oostflank
Leeuwarden", als uitgangspunt voor verdere studie en
uitwerking van de aangegeven oplossingsrichtingen voor
de knelpunten die de komende 10 jaar aan de oostzijde
van de stad ontstaan;
4. de notities, genoemd onder 1, 2 en 3, mede als uitgangs
punt nemen voor het op te stellen Gemeentelijke
Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
5. in stadsgewestelijk verband over de beleidsnotitie,
genoemd onder 1, overleg voeren met de omringende
gemeenten;
6. overleg starten met Rijkswaterstaat, directie Noord-
Nederland en de provincie Fryslan, over de beleids-
notitie, genoemd onder 1, en over de financiering van de
in deze notitie noodzakelijk geachte busbanen en trans
feria waarvoor neg geer. rijksbijdrage beschikbaar is
gesteld;
7starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor
in het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is
aangegeven en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie
heeft toegezegd; het betreft de volgende busbanen:
- Har1ingerstraatweg (ten westen van het Europaplein);
- Groningerstraatweg (tussen Goudenregenstraat en
Bleeklaan)
- Drachtsterweg (tussen Hemriksein en Himpenserdyk)
8. bij de berekening van de parkeerbehoefte uitgaan van een
bezettingsgraad van 100% in het drukste uur;