Blad 10 Een schetsontwerp van deze oplossing is in de notitie opgenomen op afbeelding H. In dit schetsontwerp ontbreekt een fietstunnel aan de noordzijde van deze kruising. Deze tunnel biedt fietsers een logische en veilige afwikkeling en heeft tevens het voordeel aan de oostzijde van de kruising (de zijde van Camminghaburen) niet opgenomen hoeven te worden in de verkeerslichtenregeling. Anne Vondelingweg/Groningerstraatweg Met de huidige verkeersdruk begint de doorstroming op het kruispunt Anne Vondelingweg al problematisch te worden. Bij de huidige vormgeving zal de capaciteit van dit kruispunt, in de toekomst, volstrekt onvoldoende zijn. Oplossing Een extra rijstrook aanleggen voor het verkeer stad-uit. De ruimte hiervoor is aanwezig. Het openbaar vervoer in de regeling prioriteit geven. Advies In te stemmen met de notitie "Optimalisering oostflank Leeuwarden", als uitgangspunt voor verdere studie en uit werking van de aangegeven oplossingsrichtingen voor de knelpunten die de komende 10 jaar aan de oostzijde van de stad ontstaan. Onder mededeling dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar vergadering van 16 maart 1999 heeft geadviseerd met ons voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 1 april 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarder., mevr. L.B.M. van Maaren-van Balen burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris. Nummer 4 803 JTB/JG DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 april 1999 (bijlage nr. 46); BESLUIT: 1. akkoord te gaan met de beleidsnotitie "Vrije busbanen en transferia: parkeren buiten de stad voor de binnenstad" en de notitie "Effecten vrije busbanen en transferia"; 2. akkoord te gaan met de notitie "Actualisatie parkeer- balans binnenstad 1998/2008"; 3. in te stemmen met de notitie "Optimalisering oostflank Leeuwarden", als uitgangspunt voor verdere studie en uitwerking van de aangegeven oplossingsrichtingen voor de knelpunten die de komende 10 jaar aan de oostzijde van de stad ontstaan; 4. de notities, genoemd onder 1, 2 en 3, mede als uitgangs punt nemen voor het op te stellen Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 5. in stadsgewestelijk verband over de beleidsnotitie, genoemd onder 1, overleg voeren met de omringende gemeenten; 6. overleg starten met Rijkswaterstaat, directie Noord- Nederland en de provincie Fryslan, over de beleids- notitie, genoemd onder 1, en over de financiering van de in deze notitie noodzakelijk geachte busbanen en trans feria waarvoor neg geer. rijksbijdrage beschikbaar is gesteld; 7starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor in het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is aangegeven en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie heeft toegezegd; het betreft de volgende busbanen: - Har1ingerstraatweg (ten westen van het Europaplein); - Groningerstraatweg (tussen Goudenregenstraat en Bleeklaan) - Drachtsterweg (tussen Hemriksein en Himpenserdyk) 8. bij de berekening van de parkeerbehoefte uitgaan van een bezettingsgraad van 100% in het drukste uur;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 193