Blad 2
Ten behoeve van de eenduidigheid en een goede afstemming
binnen de rampenbestrijdingsorganisatie is het wenselijk
dat gestreefd wordt naar een regionaal dan wel provinciaal
vastgesteld rampenplan. Geconstateerd is dat sommige
rampenplannen van de omliggende gemeenten verouderd zijn en
niet op elkaar zijn afgestemd. Alle pogingen ten spijt is
het niet mogelijk gebleken bij de opzet tot aanpassing van
het rampenplan van de gemeente Leeuwarden de regiogemeenten
hierbij te betrekken.
Op dit moment worden op initiatief van het bestuur van de
Regionale Brandweer Fryslan in overleg met het provinciaal
bestuur gedachten ontwikkeld om alle disciplines welke
betrokken zijn bij calamiteitenbestrijding bijeen te roepen
om mogelijkheden te onderzoeken te komen tot één
provinciaal rampenplan, waarin o.m. alle gemeenten in
Fryslan zullen participeren.
Juist in het kader van opschaling in de bestuurlijke
organisatie van de brandweer, politie en GGD tot
provinciaal niveau als intensivering van de samenwerking
tussen de operationele eenheden van deze
hulpverleningsdiensten pleit ervoor tot geleidelijke
ontwikkeling van één model rampenplan voor geheel Fryslan.
Vooruitlopend op deze ontwikkelingen, welke onvermijdelijk
zijn, zou het voorliggende concept-plan als basismodel
kunnen worden ingebracht.
Aangezien voorgesteld wordt een geheel nieuw rampenplan
vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van het tot
nu toe geldende rampenplan is het van groot belang dat dit
plan regelmatig wordt geactualiseerd.
Dit plan zal vervolgens als basis dienen voor het opstellen
van deelplannen c.q. draaiboeken en actualisering van de
reeds bestaande deelplannen. In verband met de te
verwachten ontwikkelingen met betrekking tot de rampen
bestrijdingsorganisatie waarbij ook het ontwikkelen van een
provinciaal rampenplan wordt betrokken stellen wij uw raad
voor het voorliggend concept-rampenplan aan een termijn te
verbinden. Wij stellen u voor de geldigheid op vier jaar te
stellen.
Gelet op het vorenstaande is het van belang dat uw raad
geïnformeerd dient te blijven omtrent de stand van zaken en
betrokken blijft bij deze ontwikkeling. Om deze reden
achten wij het van groot belang jaarlijks, indien nodig,
wijzigingsvoorstellen van het rampenplan aan uw raad voor
te leggen ter bespreking en vaststelling.
Om praktische redenen achten wij het wenselijk dat uw raad
ter uitvoering van het rampenplan, ons de bevoegdheid
toekent tot vaststelling c.q. wijziging van de door de
gemeentelijke diensten opgestelde deelplannen c.q.
draaiboeken
Blad 3
Gelet op het vorenstaande mag niet de indruk worden gewekt
dat door de totstandkoming van het rampenplan en hierbij in
het verlengde de deelplannen c.q. draaiboeken de
rampbestrijdingsorganisatie geregeld is.
Om de operationaliteit van de rampbestrijdingsorganisatie
te spiegelen is oefenen noodzakelijk. Wij zijn voornemens
na vaststelling van het concept-rampenplan en de
deelplannen c.q. draaiboeken de kennis en vaardigheden
zowel in bestuurlijke als in operationele zin te toetsen
door het houden van praktische oefeningen.
Een goede communicatie en het regelmatig oefenen vormen de
operationele voorwaarden om te komen tot een adequate
rampbestrijdingsorganisatie
Onder mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen in
haar vergadering van 12 april 1999 heeft geadviseerd in te
stemmen met het voorliggende plan, stellen wij u voor te
besluiten conform het ontwerp-besluit
Leeuwarden, 6 mei 1999.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren- van Balen burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers
secretaris.