Blad 2 Ten behoeve van de eenduidigheid en een goede afstemming binnen de rampenbestrijdingsorganisatie is het wenselijk dat gestreefd wordt naar een regionaal dan wel provinciaal vastgesteld rampenplan. Geconstateerd is dat sommige rampenplannen van de omliggende gemeenten verouderd zijn en niet op elkaar zijn afgestemd. Alle pogingen ten spijt is het niet mogelijk gebleken bij de opzet tot aanpassing van het rampenplan van de gemeente Leeuwarden de regiogemeenten hierbij te betrekken. Op dit moment worden op initiatief van het bestuur van de Regionale Brandweer Fryslan in overleg met het provinciaal bestuur gedachten ontwikkeld om alle disciplines welke betrokken zijn bij calamiteitenbestrijding bijeen te roepen om mogelijkheden te onderzoeken te komen tot één provinciaal rampenplan, waarin o.m. alle gemeenten in Fryslan zullen participeren. Juist in het kader van opschaling in de bestuurlijke organisatie van de brandweer, politie en GGD tot provinciaal niveau als intensivering van de samenwerking tussen de operationele eenheden van deze hulpverleningsdiensten pleit ervoor tot geleidelijke ontwikkeling van één model rampenplan voor geheel Fryslan. Vooruitlopend op deze ontwikkelingen, welke onvermijdelijk zijn, zou het voorliggende concept-plan als basismodel kunnen worden ingebracht. Aangezien voorgesteld wordt een geheel nieuw rampenplan vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van het tot nu toe geldende rampenplan is het van groot belang dat dit plan regelmatig wordt geactualiseerd. Dit plan zal vervolgens als basis dienen voor het opstellen van deelplannen c.q. draaiboeken en actualisering van de reeds bestaande deelplannen. In verband met de te verwachten ontwikkelingen met betrekking tot de rampen bestrijdingsorganisatie waarbij ook het ontwikkelen van een provinciaal rampenplan wordt betrokken stellen wij uw raad voor het voorliggend concept-rampenplan aan een termijn te verbinden. Wij stellen u voor de geldigheid op vier jaar te stellen. Gelet op het vorenstaande is het van belang dat uw raad geïnformeerd dient te blijven omtrent de stand van zaken en betrokken blijft bij deze ontwikkeling. Om deze reden achten wij het van groot belang jaarlijks, indien nodig, wijzigingsvoorstellen van het rampenplan aan uw raad voor te leggen ter bespreking en vaststelling. Om praktische redenen achten wij het wenselijk dat uw raad ter uitvoering van het rampenplan, ons de bevoegdheid toekent tot vaststelling c.q. wijziging van de door de gemeentelijke diensten opgestelde deelplannen c.q. draaiboeken Blad 3 Gelet op het vorenstaande mag niet de indruk worden gewekt dat door de totstandkoming van het rampenplan en hierbij in het verlengde de deelplannen c.q. draaiboeken de rampbestrijdingsorganisatie geregeld is. Om de operationaliteit van de rampbestrijdingsorganisatie te spiegelen is oefenen noodzakelijk. Wij zijn voornemens na vaststelling van het concept-rampenplan en de deelplannen c.q. draaiboeken de kennis en vaardigheden zowel in bestuurlijke als in operationele zin te toetsen door het houden van praktische oefeningen. Een goede communicatie en het regelmatig oefenen vormen de operationele voorwaarden om te komen tot een adequate rampbestrijdingsorganisatie Onder mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 12 april 1999 heeft geadviseerd in te stemmen met het voorliggende plan, stellen wij u voor te besluiten conform het ontwerp-besluit Leeuwarden, 6 mei 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren- van Balen burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 216