Blad 2 Hiervoor is gekozen vanwege het aparte inspraaktraject en verwerking van reacties en opmerkingen in een inspraak notitie Voor het verkeersreconstructieplan verwijzen wij u daarom naast bijlage 2 ook naar de genoemde nota. Relatie met Grote Stedenbeleid In de lijn van het Grote Stedenbeleid is het planvormings proces voor het vernieuwingsplan breed opgezet. Door in een vroeg stadium bewoners, ondernemers, corporaties en buurt verenigingen bij de planvorming te betrekken, is inhoud gegeven aan de benadering "van onder op". Deze werkwijze heeft geresulteerd in een breed draagvlak voor het onder havige plan. Ook inhoudelijk kan een directe relatie worden gelegd met de doelstellingen van het Grote Stedenbeleid. Het verbete ren van de leefbaarheid van de Vlietzone spitst zich met name toe op de reconstructie van het profiel. Ook in het verkeersmilieuplan werd een dergelijke aanpak essentieel gezien voor de leefbaarheid van dit stadsdeel. Een tweede inhoudelijk aspect ligt in het verbeteren van de bereik baarheid van de aan het Vliet liggende bedrijven. De ver wachting is dat deze verbetering van de bereikbaarheid en een grotere ruimtelijke kwaliteit (beeldkwaliteit) bedrijven zal stimuleren om zelf te investeren in hun vestiging en in het vergroten van de werkgelegenheid. In de Vlietzone is sprake van een groot aantal onderling gerelateerde problemen, die zowel op fysiek, als op sociaal niveau liggen. In het vernieuwingsplan wordt expliciet aandacht besteed aan leefbaarheidsaspecten, zoals sociale veiligheid, toezicht, tegengaan van hinder, onderhoud open bare ruimte en dergelijke. Vandaar dat al bij het begin van het planvormingsproces besloten is een beheergroep in het leven te roepen. In deze groep zitten ondermeer vertegen woordigers van de (aangrenzende) wijkverenigingen, de wijkagent, Woonservice, de wijkmanager, alsmede diverse ambtenaren en bewoners/ondernemersIn dit beheeroverleg komen actuele problemen en knelpunten aan de orde als zwerfvuil in het groen, overlast van druggebruikers, ondeugdelijke bestrating en dergelijke. Er is een wijk- schouw gehouden, waarbij de knelpunten worden geïnventari seerd en zo mogelijk concrete afspraken gemaakt. Middels een nieuwsbrief worden de bewoners op de hoogte gehouden van de voortgang. Deze zogenoemde Intensief Beheer Overleg Vlietzone onderhoudt rechtstreeks contact met de project groep en tracht zaken zo op elkaar af te stemmen. Het planproces van het vernieuwingsplan liep enigszins vooruit op de stedelijke vernieuwing. Tijdens het plan proces is wel steeds teruggekoppeld met de projectleider Stedelijke Vernieuwing. Blad 3 Het vernieuwingsplan geeft een aantal kansen en bedrei gingen voor het gebied weer. De bedreigingen zijn met name te vinden in de (lage) kwaliteit van de fysieke omgeving, braakliggende terreinen en bodemverontreiniging. De kansen kunnen benut worden door deze kwaliteit op te krikken. De verkeerskundige reconstructie van het Vliet en het beeld kwaliteitplan zijn instrumenten om de kwaliteit van de omgeving te verbeteren. Verkeersreconstructieplan Het Vliet heeft een belangrijke functie voor het gemotori seerde verkeer tussen de Franklinstraat en de binnenstad. Het Vliet maakt deel uit van de hoofdwegenstructuur van Leeuwarden. Daarnaast is het Vliet tevens een belangrijk onderdeel van de radiale fietsroute tussen de binnenstad en CamminghaburenDeze verschillende functies zijn de oorzaak voor het gevoel van onveiligheid op het Vliet. Vanwege het gebrek aan scheiding, het grote verschil in snelheid, het laden en lossen op de fietsstrook en het in- en uitrijden van de parkeervakken over de fietsstrook voelen de (brom)- fietsers zich onveilig op het Vliet. Bij de reconstructie van het Vliet zou hier wat aan gedaan moeten worden. Er wordt een duurzaam veilige inrichting nagestreefd, waarbij de weg zo wordt ingericht dat de kans op het maken van fouten door verkeersdeelnemers zo klein mogelijk is. Daarnaast moet de bereikbaarheid van het Vliet, evenals de doorstroming van het openbaar vervoer, gegarandeerd worden en het comfort van het doorgaand fiets- verkeer worden bevorderd. Voor een nadere toelichting verwij zen wij naar het al genoemde separate raadsvoorstel betreffende de reconstructie. Om aan de geschetste problemen tegemoet te komen zijn negen varianten ontwikkeld. Zes van deze varianten vielen om praktische problemen af. Drie varianten zijn verder uitge werkt variant met fietspad in het midden; variant met parkeren in het midden; traditionele variant met rijbaan in het midden, parkeerstroken, fietspaden en voetpad. Na toetsing van deze drie varianten aan de doelstellingen bleek de traditionele variant de minste nadelen en de meeste voordelen te hebben. Naar deze variant gaat dan ook vanuit verkeerskundige optiek onze voorkeur uit. Daarna is de traditionele variant tijdens twee informatie avonden toegelicht. Verslag van deze avonden treft u aan bij het raadsvoorstel over de reconstructie, tezamen met een inspraak notitie, waar op de opmerkingen en vragen wordt ingegaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 220