Blad 2
Hiervoor is gekozen vanwege het aparte inspraaktraject en
verwerking van reacties en opmerkingen in een inspraak
notitie
Voor het verkeersreconstructieplan verwijzen wij u daarom
naast bijlage 2 ook naar de genoemde nota.
Relatie met Grote Stedenbeleid
In de lijn van het Grote Stedenbeleid is het planvormings
proces voor het vernieuwingsplan breed opgezet. Door in een
vroeg stadium bewoners, ondernemers, corporaties en buurt
verenigingen bij de planvorming te betrekken, is inhoud
gegeven aan de benadering "van onder op". Deze werkwijze
heeft geresulteerd in een breed draagvlak voor het onder
havige plan.
Ook inhoudelijk kan een directe relatie worden gelegd met
de doelstellingen van het Grote Stedenbeleid. Het verbete
ren van de leefbaarheid van de Vlietzone spitst zich met
name toe op de reconstructie van het profiel. Ook in het
verkeersmilieuplan werd een dergelijke aanpak essentieel
gezien voor de leefbaarheid van dit stadsdeel. Een tweede
inhoudelijk aspect ligt in het verbeteren van de bereik
baarheid van de aan het Vliet liggende bedrijven. De ver
wachting is dat deze verbetering van de bereikbaarheid en
een grotere ruimtelijke kwaliteit (beeldkwaliteit)
bedrijven zal stimuleren om zelf te investeren in hun
vestiging en in het vergroten van de werkgelegenheid.
In de Vlietzone is sprake van een groot aantal onderling
gerelateerde problemen, die zowel op fysiek, als op sociaal
niveau liggen. In het vernieuwingsplan wordt expliciet
aandacht besteed aan leefbaarheidsaspecten, zoals sociale
veiligheid, toezicht, tegengaan van hinder, onderhoud open
bare ruimte en dergelijke. Vandaar dat al bij het begin van
het planvormingsproces besloten is een beheergroep in het
leven te roepen. In deze groep zitten ondermeer vertegen
woordigers van de (aangrenzende) wijkverenigingen, de
wijkagent, Woonservice, de wijkmanager, alsmede diverse
ambtenaren en bewoners/ondernemersIn dit beheeroverleg
komen actuele problemen en knelpunten aan de orde als
zwerfvuil in het groen, overlast van druggebruikers,
ondeugdelijke bestrating en dergelijke. Er is een wijk-
schouw gehouden, waarbij de knelpunten worden geïnventari
seerd en zo mogelijk concrete afspraken gemaakt. Middels
een nieuwsbrief worden de bewoners op de hoogte gehouden
van de voortgang. Deze zogenoemde Intensief Beheer Overleg
Vlietzone onderhoudt rechtstreeks contact met de project
groep en tracht zaken zo op elkaar af te stemmen.
Het planproces van het vernieuwingsplan liep enigszins
vooruit op de stedelijke vernieuwing. Tijdens het plan
proces is wel steeds teruggekoppeld met de projectleider
Stedelijke Vernieuwing.
Blad 3
Het vernieuwingsplan geeft een aantal kansen en bedrei
gingen voor het gebied weer. De bedreigingen zijn met name
te vinden in de (lage) kwaliteit van de fysieke omgeving,
braakliggende terreinen en bodemverontreiniging. De kansen
kunnen benut worden door deze kwaliteit op te krikken. De
verkeerskundige reconstructie van het Vliet en het beeld
kwaliteitplan zijn instrumenten om de kwaliteit van de
omgeving te verbeteren.
Verkeersreconstructieplan
Het Vliet heeft een belangrijke functie voor het gemotori
seerde verkeer tussen de Franklinstraat en de binnenstad.
Het Vliet maakt deel uit van de hoofdwegenstructuur van
Leeuwarden. Daarnaast is het Vliet tevens een belangrijk
onderdeel van de radiale fietsroute tussen de binnenstad en
CamminghaburenDeze verschillende functies zijn de oorzaak
voor het gevoel van onveiligheid op het Vliet. Vanwege het
gebrek aan scheiding, het grote verschil in snelheid, het
laden en lossen op de fietsstrook en het in- en uitrijden
van de parkeervakken over de fietsstrook voelen de (brom)-
fietsers zich onveilig op het Vliet.
Bij de reconstructie van het Vliet zou hier wat aan gedaan
moeten worden. Er wordt een duurzaam veilige inrichting
nagestreefd, waarbij de weg zo wordt ingericht dat de kans
op het maken van fouten door verkeersdeelnemers zo klein
mogelijk is. Daarnaast moet de bereikbaarheid van het
Vliet, evenals de doorstroming van het openbaar vervoer,
gegarandeerd worden en het comfort van het doorgaand fiets-
verkeer worden bevorderd. Voor een nadere toelichting
verwij zen wij naar het al genoemde separate raadsvoorstel
betreffende de reconstructie.
Om aan de geschetste problemen tegemoet te komen zijn negen
varianten ontwikkeld. Zes van deze varianten vielen om
praktische problemen af. Drie varianten zijn verder uitge
werkt
variant met fietspad in het midden;
variant met parkeren in het midden;
traditionele variant met rijbaan in het midden,
parkeerstroken, fietspaden en voetpad.
Na toetsing van deze drie varianten aan de doelstellingen
bleek de traditionele variant de minste nadelen en de
meeste voordelen te hebben. Naar deze variant gaat dan ook
vanuit verkeerskundige optiek onze voorkeur uit.
Daarna is de traditionele variant tijdens twee informatie
avonden toegelicht. Verslag van deze avonden treft u aan
bij het raadsvoorstel over de reconstructie, tezamen met
een inspraak notitie, waar op de opmerkingen en vragen
wordt ingegaan.