Blad 2 Principe-besluit Daarop volgden intensieve besprekingen, die resulteerden in het voornemen tot overname van het CBB (en Friop) door het RBA. Over de condities voor overname werd op hoofdlijnen overeenstemming bereikt. Deze werden in een principe besluit vastgelegd (december 1997) en vervolgens in het afgelopen jaar nader uitgewerkt en gedetailleerd. Het geheel is nu zover dat een definitief besluit kan worden genomen. Daartoe worden u voorgelegd de concept- overnameovereenkomst, waarin de afspraken zijn opgenomen die betrekking hebben op de overdracht van activa en passiva die aan het CBB toegerekend kunnen worden en van de daarbijbehorende bestuurlijke bevoegdheden over het CBB, en voorts het Sociaal Statuut waarin is aangegeven onder welke garanties voor de medewerkers de overdracht van het dienstverband aan het RBA zal plaatsvinden. Overwegingen voor de integratie Nu het moment gekomen is om definitieve besluiten te nemen, achten wij het van belang nog eens inhoudelijk te motiveren waarom de voorgenomen integratie van het CBB met het CV-F nodig en gewenst is. In de eerste plaats is er het belang van een kwalitatief sterk en samenhangend aanbod voor de mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door de integratie van het producten-aanbod van het CBB (en dat van Friop) met het scholingsaanbod van Arbeidsvoorziening ontstaat een totaal pakket van assessment-, oriëntatie-, scholings-, begelei- dings- en trainingsactiviteiten voor werkzoekenden, met betere mogelijkheden voor programmatische aansluiting en doorlopende leerroutes, die in het voordeel zijn van de klant-gebruiker. De kans op uitval vermindert en motivatie- verlies als gevolg van aansluitingsproblemen wordt voor komen Bundeling van aanbodversterkende instrumenten is ook om bedrijfsmatige en markttechnische redenen nodig. Het is efficiënter om het productenaanbod vanuit één regie te ontwikkelen en in de markt te zetten. Bij de huidige markt ontwikkeling op het gebied van scholingsvoorzieningen kan een relatief kleine instelling als het CBB alleen overleven als aansluiting gezocht wordt bij een grotere marktpartij. Het RBA ligt daarbij het meest voor de hand. Daarbij kan een win-win situatie worden gecreëerd. De winst voor het RBA zit in de vóórschakeling van een laagdrempelige oriëntatie- en trainingsfaciliteit vóór het meer op vak opleiding gerichte scholingsaanbod en in de stroomlijning van het toeleidende instrumentarium. De winst voor de gemeente zit in de verankering van het CBB binnen het Blad 3 arbeidsmarktgerichte toeleidingsinstrumentarium van het RBA. Daarnaast zijn er ook de voordelen van de grotere schaal. Er ontstaat synergie, wederzijds kunnen vakkennis en methodische inzichten beter worden benut, er ontstaan meer mogelijkheden voor personele mobiliteit en doorstroming naar andere en anderssoortige functies. Overigens zijn er ook overwegingen van meer strategische aard aan de kant van de gemeente. De gemeente heeft belang bij het product van het CBB. Immers, het CBB is een laagdrempelige voorziening voor groepen die moeite hebben om zichzelf te redden op de arbeidsmarkt. Die groep maakt veelal gebruik van een uitkering. Het CBB fungeert nu als een instrument om mensen kansrijker te maken op de arbeids markt, zodat ze gemakkelijker zullen uitstromen uit de uitkeringssituatie. Die groep zal de komende jaren zeker niet kleiner worden. Er is dus ook een markt voor het CBB. Tegelijkertijd geldt dat de bestuurlijke taak van de gemeente ten aanzien van het CBB niet goed past bij de kerntaken van de gemeente en zeker niet bij de keuze voor een meer regisserende en minder uitvoerende rol van de gemeente. Om die reden is gezocht naar een passende overname-partij, waarbij steeds voorop stond dat het werk van het CBB moest blijven bestaan en tevens zo sterk mogelijk gepositioneerd. Het RBA, als de belangrijkste opdrachtgever en financier van het CBB, heeft daarbij steeds de voorkeur gehad. Gesteld kan worden dat het uiteindelijk gelukt is met het RBA tot overeenstemming te komen over de overname van de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het CBB, uitgaande van de erkenning van de waarde van het CBB voor groepen die ook voor het RBA als doelgroepen gelden. In het verlengde daarvan kan ook het werk van de Stichting Friop worden overgenomen en ingebouwd binnen de nieuwe organisatie. Overname-overeenkomst De strekking van het thans voorliggende voorstel is om dat te regelen en te komen tot overdracht aan het RBA van de activiteiten van het CBB en van de daarmee samenhangende middelen en bevoegdheden. Het voorstel is ontwikkeld op basis van de formule "overdracht van rechten en plichten, overname van lusten en lasten". Met de overname zullen ook de rechten en verplichtingen ten aanzien van het CBB-personeel worden overgedragen aan het RBA. In feite is er sprake van integrale overname van een onderdeel van de gemeentelijke organisatie. Het RBA zal dit onderdeel vooralsnog ongewijzigd inpassen binnen de organisatiestructuur van het Centrum Vakopleiding.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 227