Blad 2
Principe-besluit
Daarop volgden intensieve besprekingen, die resulteerden in
het voornemen tot overname van het CBB (en Friop) door het
RBA. Over de condities voor overname werd op hoofdlijnen
overeenstemming bereikt. Deze werden in een principe
besluit vastgelegd (december 1997) en vervolgens in het
afgelopen jaar nader uitgewerkt en gedetailleerd.
Het geheel is nu zover dat een definitief besluit kan
worden genomen. Daartoe worden u voorgelegd de concept-
overnameovereenkomst, waarin de afspraken zijn opgenomen
die betrekking hebben op de overdracht van activa en
passiva die aan het CBB toegerekend kunnen worden en van de
daarbijbehorende bestuurlijke bevoegdheden over het CBB,
en voorts het Sociaal Statuut waarin is aangegeven onder
welke garanties voor de medewerkers de overdracht van het
dienstverband aan het RBA zal plaatsvinden.
Overwegingen voor de integratie
Nu het moment gekomen is om definitieve besluiten te nemen,
achten wij het van belang nog eens inhoudelijk te motiveren
waarom de voorgenomen integratie van het CBB met het CV-F
nodig en gewenst is.
In de eerste plaats is er het belang van een kwalitatief
sterk en samenhangend aanbod voor de mensen met een grote
afstand tot de arbeidsmarkt. Door de integratie van het
producten-aanbod van het CBB (en dat van Friop) met het
scholingsaanbod van Arbeidsvoorziening ontstaat een totaal
pakket van assessment-, oriëntatie-, scholings-, begelei-
dings- en trainingsactiviteiten voor werkzoekenden, met
betere mogelijkheden voor programmatische aansluiting en
doorlopende leerroutes, die in het voordeel zijn van de
klant-gebruiker. De kans op uitval vermindert en motivatie-
verlies als gevolg van aansluitingsproblemen wordt voor
komen
Bundeling van aanbodversterkende instrumenten is ook om
bedrijfsmatige en markttechnische redenen nodig. Het is
efficiënter om het productenaanbod vanuit één regie te
ontwikkelen en in de markt te zetten. Bij de huidige markt
ontwikkeling op het gebied van scholingsvoorzieningen kan
een relatief kleine instelling als het CBB alleen overleven
als aansluiting gezocht wordt bij een grotere marktpartij.
Het RBA ligt daarbij het meest voor de hand. Daarbij kan
een win-win situatie worden gecreëerd. De winst voor het
RBA zit in de vóórschakeling van een laagdrempelige
oriëntatie- en trainingsfaciliteit vóór het meer op vak
opleiding gerichte scholingsaanbod en in de stroomlijning
van het toeleidende instrumentarium. De winst voor de
gemeente zit in de verankering van het CBB binnen het
Blad 3
arbeidsmarktgerichte toeleidingsinstrumentarium van het
RBA.
Daarnaast zijn er ook de voordelen van de grotere schaal.
Er ontstaat synergie, wederzijds kunnen vakkennis en
methodische inzichten beter worden benut, er ontstaan meer
mogelijkheden voor personele mobiliteit en doorstroming
naar andere en anderssoortige functies.
Overigens zijn er ook overwegingen van meer strategische
aard aan de kant van de gemeente. De gemeente heeft belang
bij het product van het CBB. Immers, het CBB is een
laagdrempelige voorziening voor groepen die moeite hebben
om zichzelf te redden op de arbeidsmarkt. Die groep maakt
veelal gebruik van een uitkering. Het CBB fungeert nu als
een instrument om mensen kansrijker te maken op de arbeids
markt, zodat ze gemakkelijker zullen uitstromen uit de
uitkeringssituatie. Die groep zal de komende jaren zeker
niet kleiner worden. Er is dus ook een markt voor het CBB.
Tegelijkertijd geldt dat de bestuurlijke taak van de
gemeente ten aanzien van het CBB niet goed past bij de
kerntaken van de gemeente en zeker niet bij de keuze voor
een meer regisserende en minder uitvoerende rol van de
gemeente. Om die reden is gezocht naar een passende
overname-partij, waarbij steeds voorop stond dat het werk
van het CBB moest blijven bestaan en tevens zo sterk
mogelijk gepositioneerd. Het RBA, als de belangrijkste
opdrachtgever en financier van het CBB, heeft daarbij
steeds de voorkeur gehad.
Gesteld kan worden dat het uiteindelijk gelukt is met het
RBA tot overeenstemming te komen over de overname van de
bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het CBB, uitgaande
van de erkenning van de waarde van het CBB voor groepen die
ook voor het RBA als doelgroepen gelden. In het verlengde
daarvan kan ook het werk van de Stichting Friop worden
overgenomen en ingebouwd binnen de nieuwe organisatie.
Overname-overeenkomst
De strekking van het thans voorliggende voorstel is om dat
te regelen en te komen tot overdracht aan het RBA van de
activiteiten van het CBB en van de daarmee samenhangende
middelen en bevoegdheden. Het voorstel is ontwikkeld op
basis van de formule "overdracht van rechten en plichten,
overname van lusten en lasten".
Met de overname zullen ook de rechten en verplichtingen ten
aanzien van het CBB-personeel worden overgedragen aan het
RBA. In feite is er sprake van integrale overname van een
onderdeel van de gemeentelijke organisatie. Het RBA zal dit
onderdeel vooralsnog ongewijzigd inpassen binnen de
organisatiestructuur van het Centrum Vakopleiding.