Blad 4
Het is denkbaar dat daarna wel organisatie-wijzigingen aan
de orde zullen komen. Die kunnen bijv. voortvloeien uit de
wens om activiteiten en functies beter op elkaar te laten
aansluiten of uit de noodzaak van een meer efficiente
bedrijfsvoering. Ook de beoogde nieuwe huisvesting kan
gevolgen hebben voor de inrichting van de organisatie.
Verder wordt momenteel gesproken over de ontwikkeling naar
grotere samenwerkingsverbanden van de scholingsinstellingen
van Arbeidsvoorziening en de ROC's. Ook daaruit kunnen op
korte of langere termijn consequenties voortvloeien die van
invloed zijn op de organisatie. Dat is allemaal thans niet
te overzien.
Daarmee is een relatieve onzekerheid gegeven over de vraag
wat er met de over te dragen CBB-activiteiten en CBB-
medewerkers zal gebeuren indien die ontwikkelingen zich
voordoen. Die onzekerheid is echter onvermijdelijk en kan
zich ook voordoen als van overdracht zou worden afgezien.
Wel kunnen bij de overdracht voor het personeel een aantal
basisgaranties worden vastgelegd. Die gaan echter niet
zover dat ze zekerheid bieden, voor het geval dit of dat
gebeurt. De beslissingsbevoegdheid wordt overgedragen en
daarmee is het RBA verantwoordelijk voor de belangen van
het werk, de organisatie en het personeel. Overigens geldt
dat - net als in de bestaande situatie - bij ingrijpende
functiewijzigingen en organisatie-aanpassing de inspraak-,
overleg- en besluitvormingsprocedures van toepassing zijn
die binnen de organisatie van Arbeidsvoorziening gebruike
lijk zijn.
Inhoud van de overeenkomst
Om alle gemaakte afspraken omtrent deze overname vast te
leggen is een overname-document opgesteld. De tekst daarvan
is voor u ter inzage gelegd. Op enkele hoofdpunten geven
wij een korte toelichting.
1. De samenvoeging van het CBB en Friop met het CV-F
moet leiden tot een nieuwe organisatie die zich
enerzijds binnen het RBA-verband kan positioneren als
een efficiente opdrachtnemer voor beroepsscholing en
training, en die zich anderzijds ook steeds meer als
een zelfstandige partij met een concurrerend pakket
van producten en diensten kan handhaven op de
scholingsmarkt. Omdat de gemeente Leeuwarden voor
de nieuwe organisatie een belangrijke leverancier
is van klanten en afnemer van producten voor die
klanten, is het van belang voor de nieuwe organisatie
om die vraagkant zeker te stellen. Dat geldt zeker in
een sterk bewegende markt.
2. Daarom zijn er afspraken gemaakt over opdracht- en
afname-verplichtingen gedurende de periode waarin de
overgang naar de vrijere marktsituatie zijn beslag
Blad 5
zal moeten krijgen. Daarbij is ervan uitgegaan dat er
voldoende vraag zal blijken te zijn naar de producten
van de nieuwe organisatie en dat die producten ook
van een goede kwaliteit zijn.
De gemeente verplicht zich in het kader van deze
overeenkomst voor een periode van 4 jaar het aanbod
van CBB-cursisten uit de gemeente Leeuwarden te
handhaven op het gemiddelde niveau van de afgelopen 4
jaar. In concreto betekent dat ongeveer 30% van de
huidige plaatsingscapaciteit. In de overeenkomst is
dat vertaald in een opdrachtverplichting tot een
bedrag van 8 ton per jaar. Als voorwaarde geldt
daarbij dat er zich geen wijzigingen voordoen in het
ESF-aandeel in dat bedrag.
Voorts geldt dat indien in de komende jaren delen van
het rijksbudget, waaruit de activiteiten van het CBB
thans (via het RBA) bekostigd worden, overgeheveld
worden naar de gemeente(n), de gemeente Leeuwarden
deze budgetten naar rato van de aan het CBB toe te
rekenen delen zal blijven aanwenden voor de inkoop
van producten van de nieuwe organisatie.
3. Daarnaast verplicht de gemeente zich in de periode
van 4 jaar na het sluiten van de overeenkomst, tot
het verstrekken van additionele opdrachten voor de
uitvoering van scholings- en trainingsactiviteiten
tot een tegenwaarde van minimaal 4 ton per jaar. Als
financieringsbron daarvoor is gedacht aan de middelen
in het kader van Grote Steden Beleid en/of het scho
lings- en activeringsbudget in het kader van de WIW.
4Het is de bedoeling dat de nieuwe organisatie zal
worden gehuisvest in een nieuw te bouwen accommodatie
waarbinnen zoveel mogelijk uitvoeringsfuncties van de
nieuwe organisatie zullen worden samengebracht. Het
is ons bekend dat er op dit moment serieuze onderhan
delingen plaatsvinden over de verwerving van een
bouwlocatie in Leeuwarden. Alles wijst erop dat dat
op korte termijn zal lukken.
5. Alle personeelsleden werkzaam bij het CBB en in
dienst van de gemeente worden door het RBA overgeno
men in een zoveel mogelijk gelijke functie en met een
minstens gelijkwaardige rechtspositie; daarbij geldt
een netto-netto garantie. Deze en andere voorwaarden
en regelingen die betrekking hebben op de overname
van de CBB-medewerkers zijn een doorvertaling van wat
is vastgelegd in het sociaal statuut, waarop in het
hiernavolgende nader wordt ingegaan.
6. Alle roerende en onroerende zaken, schulden,
hypotheken en vorderingen die op de balans van het
CBB staan, worden naar de stand van zaken op de
overdrachtsdatum overgedragen aan het RBA tegen de
symbolische overdrachtswaarde van f 1,-. Ook alle
overeenkomsten met derden worden overgedragen.