par. 2 Begrotingswijzigingen Artikel 42. par. 3 De rekening Artikel 43. par. 4 De financiële administratie en het geldelijk beheer Artikel 44. par. 5 Overige financiële bepalingen Artikel 45. HOOFDSTUK 9 HET ARCHIEF Artikel 46. HOOFDSTUK 10 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, OPHEFFING par. 1 Toetreding Artikel 47. par. 2 Uittreding Artikel 48. par. 3 Wijziging Artikel 49. - 10 - 1 Het bepaalde in artikel 59, eerste, derde en vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen is met van toepassing op de volgende wijzigingen: 1 begrotingswijzigingen, die verband houden met aanpassing van de ramingen in verband met loon- en prijsstijgingen, 2 begrotingswijzigingen, die betrekking hebben op overboeking van kredieten van een object naar een of meer andere objecten, dan wel nieuwe objecten, 3 begrotingswijzigingen, betrekking hebbende op nieuwe investeringen c q lasten daarvan, voor zover de post "onvoorzien" daartoe nog de ruimte biedt, 4 begrotingswijzigingen, betrekking hebbende op overige lasten, voor zover de post "onvoorzien" daartoe nog ruimte biedt; 5 begrotingswijzigingen, betrekking hebbende op bijdragen van derden dan wel andere baten 2. De in het vorige lid bedoelde begrotingswijzigingen worden na vaststelling door het algemeen bestuur toegezonden aan de gemeenten en gedeputeerde staten. 1Uiterlijk 1 juli volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft stelt het algemeen bestuur de rekening van de Regio vast 2 Na de vaststelling als bedoeld in lid 1 zendt het dagelijks bestuur de rekening aan: a de raden der deelnemende gemeenten ter kennisneming; b gedeputeerde staten. 1 Het algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie en het beheer van vermogenswaarden en de controle 2. De artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing 1 De kosten van de Regio, die met uit andere inkomsten worden bestreden, komen ten laste van de deelnemende gemeenten De taken worden bekostigd op basis van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers op 1 januari van het jaar, waarop de kosten betrekking hebben De kosten van de declarabele uren, die rechtstreeks zijn gekoppeld aan voor een individuele gemeente uit te voeren werkzaamheden worden op basis van de werkelijk gemaakte uren in rekening gesteld op basis van het door het algemeen bestuur vastgestelde uurtarief De kosten van de inzameling van klein gevaarlijk afval worden in rekening gebracht op basis van het aantal kilogrammen dat per deelnemende gemeente is ingezameld 2 Het algemeen bestuur kan na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten voor bepaalde kosten een andere verdeelsleutel vaststellen - 11 - 1 Het dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden van de Regio overeenkomstig een door het algemeen bestuur, met inachtneming van artikel 40 lid 1 en 2 Archiefwet 1995 vast te stellen regeling 2. De secretaris is belast met het beheer van de archieven van de organen van de Regio 3 Gedeputeerde staten oefenen overeenkomstig het bepaalde in het Archiefbesluit toezicht uit op de zorg voor en het beheer van de archiefbescheiden. 4 De op grond van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden worden geplaatst in de archiefbewaarplaats van de gemeente Leeuwarden. 5. Bij opheffing van de regeling worden de nog met ingevolge het vorige lid overgebrachte archiefbescheiden geplaatst in de archiefbewaarplaats van de gemeente Leeuwarden. 1 Het dagelijks bestuur zendt een verzoek tot toetreding van een andere gemeente tot deze regeling aan de raden der deelnemende gemeenten 2. Toetreding door andere gemeenten vindt eerst plaats indien de raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van tenminste twaalf van de deelne mende gemeenten daarin bewilligen 3. Het algemeen bestuur regelt de financiële gevolgen en overige voorwaarden van de toetreding 4 De toetreding gaat in op de eerste dag van de maand, volgende op die van opname in het provinciale register als bedoeld in artikel 27, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen 1 Het dagelijks bestuur zendt een besluit tot uittreding van een gemeente aan de raden der deelnemende gemeenten Een besluit tot uittreding dient minimaal 12 maanden voor de datum van uittreding aan het dagelijks bestuur te worden aangeboden 2. Het algemeen bestuur regelt de financiële verplichtingen alsmede de overige gevolgen van de uittreding 3. De uittreding kan slechts plaatsvinden met ingang van een kalenderjaar 1 In deze regeling kunnen wijzigingen worden aangebracht bij gelijkluidend besluit van tenminste twaalf van de gemeenteraden zij het dat een wijziging van de Hoofdstukken 3 4 en 5 paragraaf 12 en 3 en van dit artikel uitsluitend kan worden aangebracht bij gelijkluidend besluit van alle gemeenteraden 2 Voor zover bij wijzigingen (bedoeld in het eerste lid) wettelijke bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester zijn be trokken. dient daartoe ook te worden besloten door tenminste twaalf van het aantal

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 264