Blad 2
Verlaten zelfvoorzieningsprincipe
Van oudsher heeft de GKB-F het zelfvoorzieningsprincipe als
uitgangpunt gehanteerd. De kosten van de schuldregelende
werkzaamheden werden gedekt uit de opbrengsten van de kre-
dietpoot. De mogelijkheden om op een dergelijke wijze een
balans te vinden in kosten en baten namen in de jaren tach
tig af ten gevolge van een relatief sterke toename van het
aantal schuldregelingsverzoekenEind jaren tachtig kwam
derhalve een gemeentelijke vergoedingsregeling tot stand
waardoor, naast de dekking van kosten uit opbrengsten van
de kredietpoot, een externe kostendekking ontstond. In de
eerste helft van de jaren negentig zijn pogingen ondernomen
om de kredietomzet te vergroten, teneinde het zelfvoorzie
ningsprincipe weer te kunnen waarmaken. Inmiddels kan wor
den geconstateerd dat dit niet haalbaar is gebleken.
Midden jaren negentig is, onder meer ten gevolge van de
verslechterende sociaal-economische omstandigheden van de
minima, een landelijke trend van terugval in kredietomzet
bij kredietbanken ingezet. Het niet langer kunnen hanteren
van het zelfvoorzieningsprincipe heeft ertoe geleid dat de
GKB-F ingaande 1998 aan de bij haar aangesloten gemeenten
de kostprijs van het product schuldregeling in rekening
heeft gebracht.
Bureau Integrale Schuldhulpverlening (Bish)
De landelijke trend van terugval in kredietomzet bij kre
dietbanken, alsmede de toenemende complexiteit van schuld
situaties heeft de GKB-F doen besluiten nog meer dan in het
verleden het accent te leggen op de uitvoering van sociale
taken en na te gaan in hoeverre er bij gemeenten behoefte
is om de expertise van de GKB-F op het terrein van de
schuldhulpverlening meer te benutten. De GKB-F heeft daarom
het initiatief genomen om in de provincie Friesland tot een
nadere samenwerking op het terrein van de schuldhulpverle
ning te komen, het zogenaamde Bureau Integrale Schuldhulp
verlening (BISH)Directe aanleiding voor dit initiatief,
naast de reeds eerder genoemde financiële ontwikkelingen,
vormde de constatering dat in vrijwel alle Friese gemeen
ten, in tegenstelling tot de gemeente Leeuwarden, nog geen
sprake is van een integrale aanpak van de schuldenproblema
tiek. Het BISH is in 1998 van start gegaan. De gemeente
Leeuwarden heeft met name een indirect belang bij het BISH;
de verwachting is dat de GKB-F door een uitbreiding van
haar producten extra inkomsten kan genereren waardoor in de
toekomst de kostprijs van de producten lager wordt. Het
BISH zal in 2000 worden geëvalueerd; de resultaten van deze
evaluatie zullen daar waar mogelijk worden benut voor een
verdere optimalisering van de schuldhulpverlening binnen de
gemeente Leeuwarden. In dat kader zal eveneens worden nage
gaan in hoeverre beide projecten goed op elkaar kunnen wor
den afgestemd.
Blad 3
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
Op 1 december 1998 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke
Personen (WSNP) in werking getreden. Deze wet maakt het mo
gelijk dat de rechtbank dwingend een saneringsregeling kan
opleggen aan schuldeisers. De GKB-F is op tweeërlei wijze
nauw betrokken bij de uitvoering van deze wet.
Bij het verzoek om toepassing van de wettelijke sanerings
regeling dient een verklaring te worden overlegd waaruit
blijkt dat er geen reële mogelijkheden zijn om te komen tot
een minnelijke schuldregeling. Deze verklaring moet worden
afgegeven door het college van b&w van de gemeente waar de
schuldenaar woont of verblijft. De gemeente mag de bevoegd
heid tot het afgeven van deze verklaring mandateren aan een
kredietbank. Binnen de gemeente Leeuwarden wordt het minne
lijk schuldhulpverleningstrajeet verzorgd door de GKB-F.
Deze instelling beschikt dus over de meeste voor het op
stellen van de verklaring benodigde gegevens. Het college
van b&w heeft daarom besloten de bevoegdheid tot het afge
ven de WSNP-verklaring te mandateren aan de GKB-F.
Bij toepassing van de wettelijke saneringsregeling wordt
tegelijkertijd een bewindvoerder door de rechtbank benoemd.
De bewindvoerder is gedurende de looptijd van de wettelijke
saneringsregeling verantwoordelijk voor een aantal activi
teiten zoals het opstellen van een saneringsplan. De uit
voering van de bewindvoering is onder meer bij verschillen
de kredietbanken, w.o. de GKB-F, gepositioneerd.