Blad 2 Verlaten zelfvoorzieningsprincipe Van oudsher heeft de GKB-F het zelfvoorzieningsprincipe als uitgangpunt gehanteerd. De kosten van de schuldregelende werkzaamheden werden gedekt uit de opbrengsten van de kre- dietpoot. De mogelijkheden om op een dergelijke wijze een balans te vinden in kosten en baten namen in de jaren tach tig af ten gevolge van een relatief sterke toename van het aantal schuldregelingsverzoekenEind jaren tachtig kwam derhalve een gemeentelijke vergoedingsregeling tot stand waardoor, naast de dekking van kosten uit opbrengsten van de kredietpoot, een externe kostendekking ontstond. In de eerste helft van de jaren negentig zijn pogingen ondernomen om de kredietomzet te vergroten, teneinde het zelfvoorzie ningsprincipe weer te kunnen waarmaken. Inmiddels kan wor den geconstateerd dat dit niet haalbaar is gebleken. Midden jaren negentig is, onder meer ten gevolge van de verslechterende sociaal-economische omstandigheden van de minima, een landelijke trend van terugval in kredietomzet bij kredietbanken ingezet. Het niet langer kunnen hanteren van het zelfvoorzieningsprincipe heeft ertoe geleid dat de GKB-F ingaande 1998 aan de bij haar aangesloten gemeenten de kostprijs van het product schuldregeling in rekening heeft gebracht. Bureau Integrale Schuldhulpverlening (Bish) De landelijke trend van terugval in kredietomzet bij kre dietbanken, alsmede de toenemende complexiteit van schuld situaties heeft de GKB-F doen besluiten nog meer dan in het verleden het accent te leggen op de uitvoering van sociale taken en na te gaan in hoeverre er bij gemeenten behoefte is om de expertise van de GKB-F op het terrein van de schuldhulpverlening meer te benutten. De GKB-F heeft daarom het initiatief genomen om in de provincie Friesland tot een nadere samenwerking op het terrein van de schuldhulpverle ning te komen, het zogenaamde Bureau Integrale Schuldhulp verlening (BISH)Directe aanleiding voor dit initiatief, naast de reeds eerder genoemde financiële ontwikkelingen, vormde de constatering dat in vrijwel alle Friese gemeen ten, in tegenstelling tot de gemeente Leeuwarden, nog geen sprake is van een integrale aanpak van de schuldenproblema tiek. Het BISH is in 1998 van start gegaan. De gemeente Leeuwarden heeft met name een indirect belang bij het BISH; de verwachting is dat de GKB-F door een uitbreiding van haar producten extra inkomsten kan genereren waardoor in de toekomst de kostprijs van de producten lager wordt. Het BISH zal in 2000 worden geëvalueerd; de resultaten van deze evaluatie zullen daar waar mogelijk worden benut voor een verdere optimalisering van de schuldhulpverlening binnen de gemeente Leeuwarden. In dat kader zal eveneens worden nage gaan in hoeverre beide projecten goed op elkaar kunnen wor den afgestemd. Blad 3 Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen Op 1 december 1998 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) in werking getreden. Deze wet maakt het mo gelijk dat de rechtbank dwingend een saneringsregeling kan opleggen aan schuldeisers. De GKB-F is op tweeërlei wijze nauw betrokken bij de uitvoering van deze wet. Bij het verzoek om toepassing van de wettelijke sanerings regeling dient een verklaring te worden overlegd waaruit blijkt dat er geen reële mogelijkheden zijn om te komen tot een minnelijke schuldregeling. Deze verklaring moet worden afgegeven door het college van b&w van de gemeente waar de schuldenaar woont of verblijft. De gemeente mag de bevoegd heid tot het afgeven van deze verklaring mandateren aan een kredietbank. Binnen de gemeente Leeuwarden wordt het minne lijk schuldhulpverleningstrajeet verzorgd door de GKB-F. Deze instelling beschikt dus over de meeste voor het op stellen van de verklaring benodigde gegevens. Het college van b&w heeft daarom besloten de bevoegdheid tot het afge ven de WSNP-verklaring te mandateren aan de GKB-F. Bij toepassing van de wettelijke saneringsregeling wordt tegelijkertijd een bewindvoerder door de rechtbank benoemd. De bewindvoerder is gedurende de looptijd van de wettelijke saneringsregeling verantwoordelijk voor een aantal activi teiten zoals het opstellen van een saneringsplan. De uit voering van de bewindvoering is onder meer bij verschillen de kredietbanken, w.o. de GKB-F, gepositioneerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 267