Blad 2 Ook wordt in dat verband aangegeven dat Leeuwarden een concurrerend vestigingsklimaat wil bieden. In het licht van voorgaande opmerkingen is de aanwezigheid van voldoende en kwalitatief goede kinderopvang in de stad van groot belang. Verder levert de groei van de kinderopvang extra werk gelegenheid op, die ten dele ook ten goede komt aan bijvoorbeeld allochtonen en herintreedsters Ook in het kader van additionele werkgelegenheid en het gemeentelijk project Maatwerk is kinderopvang van toenemend belang. Steeds meer werkzoekenden blijken kinderopvang nodig te hebben alvorens ze met een bepaald traject kunnen starten. Daarnaast biedt kinderopvang ook mogelijkheden voor dezelfde doelgroep om werkervaring op te doen en zo mogelijk door te stromen naar regulier werk. In de kader nota is deze optie omgezet in een concrete maatregel, te weten maatregel 15 "gesubsidieerde arbeid voor opvang inzetten" In de kadernota wordt verder voor wat betreft de kinder opvang de strategische keuze voorgelegd om de een-op-een relatie met de SKL te continueren. Voorts geldt voor beide werksoorten dat aansluiting zal worden gezocht bij initiatieven op het gebied van integraal jeugdbeleid en vernieuwing in het onderwijs (buurtschool en achterstands beleid) Wat betreft het peuterspeelzaalwerk is een belangrijke opgave gelegen in het tegengaan van de bestuurlijke versnippering van deze werksoort door te streven naar een koepelorganisatie (HWL)Bovendien wordt een kwaliteitsslag in de verbetering van accommodaties voorgesteld die de peuterspeelzalen stapsgewijs op het niveau van de kinder dagverblijven moet tillen. Inspraaktraj eet In november 1998 hebben wij de concept-kadernota "Kiezen voor kinderen" voorlopig vastgesteld en om advies voor gelegd aan de Commissie Welzijn. In de commissie heeft vervolgens een eerste gedachtenuitwisseling plaatsgevonden over het in de nota voorgestelde beleidskader. Op basis van deze discussie kon de commissie in meerderheid instemmen met het voorstel om de nota vrij te geven voor de inspraak gedurende de periode 1 december 1998 tot 1 februari 1999. Het resultaat van dit inspraaktraject wordt weergegeven in de bij de kadernota gevoegde Reactienota. Hoofdlijnen Reactienota Uit de ontvangen reacties blijkt dat het werkveld in principe kan instemmen met de drie richtingdoelen in de kadernota ten aanzien van: Blad 3 - het vraagstuk van kwantiteit en kwaliteit van voor zieningen - de aandacht voor achterstandsbeleid; - het voorzien in de behoefte aan buitenschoolse opvang Met betrekking tot de aandacht voor achterstandsbeleid wordt wel benadrukt, dat dit niet ten koste mag gaan van de functie van kinderopvang als arbeidsmarktinstrument terwijl daarnaast wordt gewezen op het feit dat deze beleidskeuze naar verwachting aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt. De inspraakreactie heeft de volgende consequenties voor de kadernota - Ten aanzien van de maatregelen die de bedrijfsopvang moeten stimuleren wordt het voorstel overgenomen om hierover advies aan te vragen bij het CMK (Centraal meldpunt kinderopvang voor bedrijven)alvorens een definitief besluit te nemen. In de inspraakreacties wordt daarbij gedoeld op maatregel 3: incentive op meer bedrijfsplaatsen en maatregel 4introduceren ouder verklaring, maar ook maatregel 9: opzetten van een overlegplatform zal in deze adviesaanvraag worden meegenomen - Maatregel 7ouderbijdragetabel voor hogere inkomens kan vervallen, aangezien naar verwachting met ingang van 2000 de ouderbijdragetabel van het ministerie van VWS wette lijk verplicht gaat worden. - Tenslotte kan maatregel 11: ontwikkelen projectplan tieneropvang vooralsnog niet worden uitgevoerd. De argumenten om deze maatregel op te schorten staan vermeld in de Reactienota, waarnaar wij u kortheidshalve verwij zen Resumerend stellen wij u voor de kadernota "Kiezen voor kinderen" plus de bijbehorende Reactienota vast te stellen en te hanteren als uitgangspunt voor het te voeren beleid met betrekking tot kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Overigens merken wij nog op dat na de besluitvorming de relevante inspraakreacties in de definitieve versie van de kadernota zullen worden verwerkt. Uitbreiding buitenschoolse opvang Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld om de voor zieningen voor buitenschoolse opvang uit te breiden. De te realiseren extra capaciteit die aan Leeuwarden is toegekend bedraagt 144 plaatsen. De SKL heeft enige tijd geleden een planopzet ingediend om deze uitbreiding van de bso gefaseerd te realiseren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 271