Blad 2
Ook wordt in dat verband aangegeven dat Leeuwarden een
concurrerend vestigingsklimaat wil bieden. In het licht van
voorgaande opmerkingen is de aanwezigheid van voldoende en
kwalitatief goede kinderopvang in de stad van groot belang.
Verder levert de groei van de kinderopvang extra werk
gelegenheid op, die ten dele ook ten goede komt aan
bijvoorbeeld allochtonen en herintreedsters
Ook in het kader van additionele werkgelegenheid en het
gemeentelijk project Maatwerk is kinderopvang van toenemend
belang. Steeds meer werkzoekenden blijken kinderopvang
nodig te hebben alvorens ze met een bepaald traject kunnen
starten. Daarnaast biedt kinderopvang ook mogelijkheden
voor dezelfde doelgroep om werkervaring op te doen en zo
mogelijk door te stromen naar regulier werk. In de kader
nota is deze optie omgezet in een concrete maatregel, te
weten maatregel 15 "gesubsidieerde arbeid voor opvang
inzetten"
In de kadernota wordt verder voor wat betreft de kinder
opvang de strategische keuze voorgelegd om de een-op-een
relatie met de SKL te continueren. Voorts geldt voor beide
werksoorten dat aansluiting zal worden gezocht bij
initiatieven op het gebied van integraal jeugdbeleid en
vernieuwing in het onderwijs (buurtschool en achterstands
beleid)
Wat betreft het peuterspeelzaalwerk is een belangrijke
opgave gelegen in het tegengaan van de bestuurlijke
versnippering van deze werksoort door te streven naar een
koepelorganisatie (HWL)Bovendien wordt een kwaliteitsslag
in de verbetering van accommodaties voorgesteld die de
peuterspeelzalen stapsgewijs op het niveau van de kinder
dagverblijven moet tillen.
Inspraaktraj eet
In november 1998 hebben wij de concept-kadernota "Kiezen
voor kinderen" voorlopig vastgesteld en om advies voor
gelegd aan de Commissie Welzijn. In de commissie heeft
vervolgens een eerste gedachtenuitwisseling plaatsgevonden
over het in de nota voorgestelde beleidskader. Op basis van
deze discussie kon de commissie in meerderheid instemmen
met het voorstel om de nota vrij te geven voor de inspraak
gedurende de periode 1 december 1998 tot 1 februari 1999.
Het resultaat van dit inspraaktraject wordt weergegeven in
de bij de kadernota gevoegde Reactienota.
Hoofdlijnen Reactienota
Uit de ontvangen reacties blijkt dat het werkveld in
principe kan instemmen met de drie richtingdoelen in de
kadernota ten aanzien van:
Blad 3
- het vraagstuk van kwantiteit en kwaliteit van voor
zieningen
- de aandacht voor achterstandsbeleid;
- het voorzien in de behoefte aan buitenschoolse opvang
Met betrekking tot de aandacht voor achterstandsbeleid
wordt wel benadrukt, dat dit niet ten koste mag gaan van de
functie van kinderopvang als arbeidsmarktinstrument
terwijl daarnaast wordt gewezen op het feit dat deze
beleidskeuze naar verwachting aanzienlijke extra kosten met
zich meebrengt.
De inspraakreactie heeft de volgende consequenties voor de
kadernota
- Ten aanzien van de maatregelen die de bedrijfsopvang
moeten stimuleren wordt het voorstel overgenomen om
hierover advies aan te vragen bij het CMK (Centraal
meldpunt kinderopvang voor bedrijven)alvorens een
definitief besluit te nemen. In de inspraakreacties wordt
daarbij gedoeld op maatregel 3: incentive op meer
bedrijfsplaatsen en maatregel 4introduceren ouder
verklaring, maar ook maatregel 9: opzetten van een
overlegplatform zal in deze adviesaanvraag worden
meegenomen
- Maatregel 7ouderbijdragetabel voor hogere inkomens kan
vervallen, aangezien naar verwachting met ingang van 2000
de ouderbijdragetabel van het ministerie van VWS wette
lijk verplicht gaat worden.
- Tenslotte kan maatregel 11: ontwikkelen projectplan
tieneropvang vooralsnog niet worden uitgevoerd. De
argumenten om deze maatregel op te schorten staan vermeld
in de Reactienota, waarnaar wij u kortheidshalve
verwij zen
Resumerend stellen wij u voor de kadernota "Kiezen voor
kinderen" plus de bijbehorende Reactienota vast te stellen
en te hanteren als uitgangspunt voor het te voeren beleid
met betrekking tot kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Overigens merken wij nog op dat na de besluitvorming de
relevante inspraakreacties in de definitieve versie van de
kadernota zullen worden verwerkt.
Uitbreiding buitenschoolse opvang
Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld om de voor
zieningen voor buitenschoolse opvang uit te breiden. De te
realiseren extra capaciteit die aan Leeuwarden is toegekend
bedraagt 144 plaatsen.
De SKL heeft enige tijd geleden een planopzet ingediend om
deze uitbreiding van de bso gefaseerd te realiseren.