Blad 4 Teneinde snel tot een eerste capaciteitsuitbreiding te komen hebben wij besloten om, vooruitlopend op de defini tieve vaststelling van de kadernota en met instemming van de Commissie Welzijn, er toe over te gaan een begin te maken met de eerste fase van het uitbreidingsplan van de SKLVerder hebben wij de SKL opdracht gegeven: - het ingediende plan te actualiseren; - een meerjaren-programma voor een gefaseerde uitbreiding op te stellen; - de mogelijkheden voor bso-voorzieningen in de dorpen te inventariseren; - belangstellende organisaties bij de planontwikkeling te betrekken; - zo mogelijk een beroep te doen op de know how van de woningcorporaties bij de planontwikkeling. Een bijgesteld uitbreidingsplan bso is inmiddels ontvangen en wordt hierbij aan u voorgelegd. In dit plan wordt rekening gehouden met onze bovenstaande opmerkingen. Op grond van de meest recente inventarisatie is de SKL tot de conclusie gekomen, dat helaas het door het Rijk toegekende contingent bso-plaatsen nu al niet toereikend is om in de vraag naar deze vorm van opvang te voorzien. Er zullen dan ook keuzes moeten worden gemaakt ten aanzien van de vraag hoe en waar de rijksmiddelen worden ingezet. Wordt prioriteit gegeven aan het wegwerken van de huidige wachtlijsten of wordt het budget vooral ingezet om een grotere spreiding van voorzieningen over de stad te realiseren, terwijl ook gekozen kan worden voor het bij voorrang realiseren van crèche-plus voorzieningen in achterstandssituaties. In het uitbreidingsplan wordt voor elk van deze keuzemogelijkheden een scenario met bijbeho rende kosten opgesteld. Hieronder worden deze verschillende mogelijkheden kort beschreven Scenario 1 Uitbreiding op basis van de huidige vraag vermindert de druk op de wachtlijsten, vraagt een korte aanloopperiode, biedt redelijk goede mogelijkheden voor bedrijfsopvang en is verder de goedkoopste oplossing. Als nadelen worden genoemd: de noodzaak om veel vervoers- regelingen op te zetten, dreigende overbevolking van scholen waaraan een bso-voorziening is gekoppeld (en leeg loop van andere) en grotere afhankelijkheid van ontwikke lingen (bijv. vergrijzing) in een wijk). Scenario 2 Uitbreiding op basis van (deels) de huidige vraag en een betere spreiding over de gemeente heeft de volgende voordelen: er zijn minder vervoersregelingen noodzakelijk, de regeling "kinderopvang alleenstaande ouders" kan beter Blad 5 worden benut en de voorzieningen zijn minder afhankelijk van externe ontwikkelingen in een wijk. Nadelen: er is een langere periode van opbouw nodig, in de beginperiode zal in sommige gevallen met halve groepen worden gestart (die in verhouding duur zijn)bij halve groepen is de leeftijdsspreiding een knelpunt (niet aan trekkelijk voor met name oudere kinderen), de druk op de wachtlijsten neemt minder af dan bij scenario 1. Overigens kunnen de kosten van dit plan gedekt worden uit de middelen van de stimuleringsmaatregel. Scenario 3 Dit scenario gaat uit van uitbreiding op basis van drie elementen, nlde wachtlijsten, een betere spreiding en de opvang in het kader van achterstandsbestrijding Voordelen: in alle wijken/dorpen wordt een bso-voorziening gerealiseerd, kinderen kunnen zowel vanwege arbeid/studie van de ouders, als op sociale indicatie worden opgevangen, de regeling "kinderopvang alleenstaande ouders" kan beter op wijkniveau worden ingezet. Nadelen: de huidige wachtlijst wordt nauwelijks weggewerkt, de kansen op bedrijfsopvang zijn gering, omdat relatief veel opvang op sociale indicatie wordt gerealiseerd, het plan is duur, omdat waarschijnlijk in drie wijken de exploitatie niet binnen de huidige kostprijs kan worden gerealiseerd, maar naar verwachting f 1.500,- per plaats duurder zal uitvallen. Conclusies Bij het bepalen van de uiteindelijke keuze spelen verschil lende aspecten een rol: de spreiding van voorzieningen, de mogelijkheid om aan te sluiten bij de huidige behoefte (wachtlijst), de financiële ruimte en daaraan gekoppeld de mogelijkheid om binnen de buitenschoolse opvang (meer) bedrijfsplaatsen te realiseren, het opbouwen van goede samenwerkingsrelaties met basisscholen en de mogelijkheden om "plusvoorzieningen" te starten. Op basis van voornoemde aspecten komen wij tot de conclusie, dat scenario 2 uit het SKL-plan de voorkeur verdient. Alle bovengenoemde aspecten worden hierin meegenomen, waarbij wordt aangetekend dat een experiment met een plusvoorziening buitenschoolse opvang kan worden aangehaakt bij de te ontwikkelen plannen voor een buurtschool in Schieringen Plataanschool en kinder opvang Larixstraat) Wij stellen u voor in te stemmen met het door de SKL ingediende plan voor uitbreiding en vernieuwing van de buitenschoolse opvang en daarbij de instelling opdracht te geven een meerjarenprogramma, inclusief een financiële vertaling op te stellen, uitgaande van scenario 2 in genoemd uitbreidingsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 272