Blad 4
Teneinde snel tot een eerste capaciteitsuitbreiding te
komen hebben wij besloten om, vooruitlopend op de defini
tieve vaststelling van de kadernota en met instemming van
de Commissie Welzijn, er toe over te gaan een begin te
maken met de eerste fase van het uitbreidingsplan van de
SKLVerder hebben wij de SKL opdracht gegeven:
- het ingediende plan te actualiseren;
- een meerjaren-programma voor een gefaseerde uitbreiding
op te stellen;
- de mogelijkheden voor bso-voorzieningen in de dorpen te
inventariseren;
- belangstellende organisaties bij de planontwikkeling te
betrekken;
- zo mogelijk een beroep te doen op de know how van de
woningcorporaties bij de planontwikkeling.
Een bijgesteld uitbreidingsplan bso is inmiddels ontvangen
en wordt hierbij aan u voorgelegd.
In dit plan wordt rekening gehouden met onze bovenstaande
opmerkingen. Op grond van de meest recente inventarisatie
is de SKL tot de conclusie gekomen, dat helaas het door het
Rijk toegekende contingent bso-plaatsen nu al niet
toereikend is om in de vraag naar deze vorm van opvang te
voorzien. Er zullen dan ook keuzes moeten worden gemaakt
ten aanzien van de vraag hoe en waar de rijksmiddelen
worden ingezet. Wordt prioriteit gegeven aan het wegwerken
van de huidige wachtlijsten of wordt het budget vooral
ingezet om een grotere spreiding van voorzieningen over de
stad te realiseren, terwijl ook gekozen kan worden voor het
bij voorrang realiseren van crèche-plus voorzieningen in
achterstandssituaties. In het uitbreidingsplan wordt voor
elk van deze keuzemogelijkheden een scenario met bijbeho
rende kosten opgesteld.
Hieronder worden deze verschillende mogelijkheden kort
beschreven
Scenario 1
Uitbreiding op basis van de huidige vraag vermindert de
druk op de wachtlijsten, vraagt een korte aanloopperiode,
biedt redelijk goede mogelijkheden voor bedrijfsopvang en
is verder de goedkoopste oplossing.
Als nadelen worden genoemd: de noodzaak om veel vervoers-
regelingen op te zetten, dreigende overbevolking van
scholen waaraan een bso-voorziening is gekoppeld (en leeg
loop van andere) en grotere afhankelijkheid van ontwikke
lingen (bijv. vergrijzing) in een wijk).
Scenario 2
Uitbreiding op basis van (deels) de huidige vraag en een
betere spreiding over de gemeente heeft de volgende
voordelen: er zijn minder vervoersregelingen noodzakelijk,
de regeling "kinderopvang alleenstaande ouders" kan beter
Blad 5
worden benut en de voorzieningen zijn minder afhankelijk
van externe ontwikkelingen in een wijk.
Nadelen: er is een langere periode van opbouw nodig, in de
beginperiode zal in sommige gevallen met halve groepen
worden gestart (die in verhouding duur zijn)bij halve
groepen is de leeftijdsspreiding een knelpunt (niet aan
trekkelijk voor met name oudere kinderen), de druk op de
wachtlijsten neemt minder af dan bij scenario 1.
Overigens kunnen de kosten van dit plan gedekt worden uit
de middelen van de stimuleringsmaatregel.
Scenario 3
Dit scenario gaat uit van uitbreiding op basis van drie
elementen, nlde wachtlijsten, een betere spreiding en de
opvang in het kader van achterstandsbestrijding
Voordelen: in alle wijken/dorpen wordt een bso-voorziening
gerealiseerd, kinderen kunnen zowel vanwege arbeid/studie
van de ouders, als op sociale indicatie worden opgevangen,
de regeling "kinderopvang alleenstaande ouders" kan beter
op wijkniveau worden ingezet.
Nadelen: de huidige wachtlijst wordt nauwelijks weggewerkt,
de kansen op bedrijfsopvang zijn gering, omdat relatief
veel opvang op sociale indicatie wordt gerealiseerd, het
plan is duur, omdat waarschijnlijk in drie wijken de
exploitatie niet binnen de huidige kostprijs kan worden
gerealiseerd, maar naar verwachting f 1.500,- per plaats
duurder zal uitvallen.
Conclusies
Bij het bepalen van de uiteindelijke keuze spelen verschil
lende aspecten een rol: de spreiding van voorzieningen, de
mogelijkheid om aan te sluiten bij de huidige behoefte
(wachtlijst), de financiële ruimte en daaraan gekoppeld de
mogelijkheid om binnen de buitenschoolse opvang (meer)
bedrijfsplaatsen te realiseren, het opbouwen van goede
samenwerkingsrelaties met basisscholen en de mogelijkheden
om "plusvoorzieningen" te starten. Op basis van voornoemde
aspecten komen wij tot de conclusie, dat scenario 2 uit het
SKL-plan de voorkeur verdient. Alle bovengenoemde aspecten
worden hierin meegenomen, waarbij wordt aangetekend dat een
experiment met een plusvoorziening buitenschoolse opvang
kan worden aangehaakt bij de te ontwikkelen plannen voor
een buurtschool in Schieringen Plataanschool en kinder
opvang Larixstraat)
Wij stellen u voor in te stemmen met het door de SKL
ingediende plan voor uitbreiding en vernieuwing van de
buitenschoolse opvang en daarbij de instelling opdracht te
geven een meerjarenprogramma, inclusief een financiële
vertaling op te stellen, uitgaande van scenario 2 in
genoemd uitbreidingsplan.