mttum Bm^amËmaÉÊmËÊiBÈtÊÊiÉÉtÊam Blad 6 DeclaratieregelingDe uitvoering van deze opvolger van het Fonds maatschappelijke activiteiten is nog maar net gestart. Tot een inkomensniveau van 105% van het relevante minimum kan een tegemoetkoming worden aangevraagd. Een substantieel effect van de daling van het aantal bijstandsgerechtigden op de declaratieregeling wordt niet verwacht. Schuldhulpverlening. Het aantal verzoeken om schuld regeling stabiliseert zich de laatste jaren. Tegelijkertijd is uit onderzoek bekend dat maar een klein deel van de schuldenaren de weg naar schuld hulpverlening wil/kan vinden. Intensivering van schuldhulpverlening ligt meer voor de hand dan uit te gaan van een daling van de uitgaven op dit terrein. Tot slot willen wij nog aangeven dat de werkloosheid onder de resterende bijstandsgerechtigden hardnekkiger wordt. Op dit moment is 60% ingedeeld in fase 4, dus op een nog niet of niet meer te overbruggen afstand tot de arbeidsmarkt. Bij een verdere daling van het aantal bijstandsgerechtigden zal deze verhouding waarschijnlijk nog verslechteren. De oorzaken van indeling in fase 4 liggen erg divers en de aanpak daarvan vereist maatwerk. Onderhoud Door eerdere raadsbesluiten ontwikkelt het structurele onderhoudsbudget (openbare ruimte) voor de jaren 1996 tot en met 2001 zich van f 3,5 miljoen naar f 8 miljoen per jaar (jaarlijks wordt ook inflatie-correctie toegepast). Wij hebben ervoor gekozen de onderhoudsbudgetten niet verder structureel te verhogen, daarbij betrekken wij in onze afweging ook nadrukkelijk de wensen op andere terreinen. Op basis van de wegingscriteria die uit de verschillende inventarisaties naar voren komen, zullen wij samen met u nadere keuzes maken en prioriteiten bepalen binnen de beschikbare structurele middelen. Wij ontwikkelen op het moment daartoe een instrument. Het door de politiek en burgers gewenste onderhoudsniveau is immers ook niet altijd het technisch meest optimale onderhoudsniveau. Verder is het zo dat zeer veel andere gemeenten kampen met dezelfde problematiek als Leeuwarden. Via de VNG zal dan ook getracht worden ervoor te zorgen dat het Rijk met extra middelen over de brug komtMet het oog daarop moet de hoogte van onze structurele onderhoudsbudgetten dan ook niet te sterk gaan afwijken van vergelijkbare gemeenten. In de discussie over onderhoud lopen ons inziens nog te vaak structurele en incidentele aspecten met betrekking tot onderhoud door elkaar. Ten aanzien van het achterstallig onderhoud (incidenteel) volgen wij de volgende lijn. Wij zullen zoveel mogelijk een koppeling met structuur versterkende investeringsprojecten zoeken c.q. daarin integreren (qua uitvoering als ook in financiële zin), b.v. stedelijke vernieuwing, binnenstad. Wij zullen hiertoe een Blad 1 plan van aanpak opstellen. Ten aanzien van het dan nog resterende deel achterstallig onderhoud (incidenteel) willen wij jaarlijks bekijken hoeveel middelen er voor achterstallig onderhoud afgeroomd kunnen worden van de Algemene Reserve boven de f 15 miljoen. Ook hiervoor geldt dat wij op basis van de wegingscriteria tot nadere keuzes en prioriteiten willen komen. De beschikbare middelen, die begrensd zijn, geven het kader voor het tempo waarin de achterstand kan worden ingehaald. Voor het jaar 2000 willen wij f 1 miljoen (incidenteel) vrijmaken. In tegenstelling tot signalen van sommige fracties, zijn wij van mening dat we met deze lijn binnen de ons ter beschikking staande middelen en instrumenten een verantwoorde en realistische lijn hebben uitgezet. Cijfermatige gegevens afvalinzameling Tijdens de commissievergadering is toegezegd dat u de cijfermatige gegevens met betrekking tot de afvalinzameling krijgt in de Memorie van Antwoord. AFVAL in 1000 kilo's Rekening 1996 Rekening 1997 Rekening 1998 Begroting 1999 Restfracties 22.000 23.501 24.789 24.200 GFT 7.500 7.176 6.812 7 .000 Grof huish. afval 2.500 2.765 2.881 2.600 Takken 720 1.002 1.324 1.000 Totaal 32720 34444 35.806 34800 Het bovenstaande overzicht laat een toename zien van 4% in 1998 ten opzichte van 1997 (in 1997 was er ten opzichte van 1996 een toename van ca. 5%). Ook de eerste maanden van 1999 laten een dergelijk beeld zien. Duidelijk is dat meer afval leidt tot hogere verwerkingskosten. Bij een overschrijding van de begrote kosten leidt dit tot een daling van de egalisatiereserve en bij een structureel karakter daarvan uiteindelijk tot een tariefsverhoging (in verband met de kostendekkenheid van het tarief). Naturalisatieverzoeken De in de commissie gewekte suggestie dat de gemeente via de leges min of meer verdient aan naturalisatieaanvragen klopt niet. Van de ontvangen leges moet een deel afgedragen worden aan de IND (Immigratie- en Naturalisatie Dienst), terwijl het restant (in 1998 gemiddeld f 167,- per aanvraag) gebruikt kan worden als deeldekking van de te maken kosten. Gedeeltelijke dekking omdat een volledige formatieplaats incl. werkplek ongeveer tussen f 95.000,- en f 110.000,- kost. Hoewel in de begroting staat dat er 100 naturalisatieaanvragen behandeld worden, is dit aantal inmiddels in werkelijkheid opgelopen tot 250 per jaar. Deels met de extra opbrengsten uit de leges

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 286