Blad 8 {gemiddeld 150 x f 167,-) en deels ten koste van de dienstverlening van andere producten, is de stijging van het aantal naturalisatie-aanvragen zo goed mogelijk opgevangen. De verwachte stijging naar 300 aanvragen per jaar vereist echter een overgang van tijdelijke maatregelen naar een extra formatieplaats inclbijbehorende werk-plek. De dienstverlening op de andere producten kan dan weer op het gewenste niveau gebracht worden. In het voorstel nieuw beleid zijn de salariskosten formatieplaats opgenomen, terwijl de werkplekkosten (tussen f 15.000,- en f 27.000,-) betaald worden uit de meeropbrengsten als gevolg van de legesverhoging (gemiddeld van f 167,- naar f 218,- per aanvraag). OMBUIGINGEN 04 - Milieuvoorlichting Ten aanzien van dit onderdeel hebben meerdere fracties een voorbehoud gemaakt. Wij blijven echter van mening dat er niet voldoende aanleiding is om voor milieu een apart regime te hanteren voor het aspect communicatie c.q. voorlichting op basis van de navolgende overweging(en) Milieubeleid, afvalstoffenbeleid, hondenpoepbeleid is in essentie niet echt anders dan andere gemeentelijke beleidsterreinen, en kan derhalve ook via de normale communicatie-/voorlichtingslijn van de gemeente worden bediend. Vanuit het Rijk wordt daarenboven ook het nodige gedaan aan voorlichting op het gebied van milieu; de aanvullende rol van de gemeente is daarbij voor ons niet evident. Wij zijn van mening dat wij onvoldoende de meerwaarde/effecten van de milieuvoorlichting kunnen aangeven/bewij zen. Op zich zouden wij bereid zijn te overwegen (een deel van) de kosten van milieuvoorlichting ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing, als een rendabele taak. Door de gemeente wordt immers het principe gehanteerd dat de kosten zoveel mogelijk toegerekend moeten worden aan de desbetref fende taak en specifiek voor de afvalstoffenheffing geldt dat deze kostendekkend is. Maar ten laste van de afvalstoffenheffing mogen uitsluitend kosten worden gebracht, waarvoor een directe link kan worden aangetoond, dus een directe relatie tussen de taak milieuvoorlichting en een verminderde toename c.q. afname van de hoeveelheid afvalstoffen. Dit is echter niet mogelijk. Bovendien moet volgens ons een extra inspanning voor specifieke milieuaspecten in projecten worden gefinancierd vanuit de projecten zelf (b.v. duurzaamheidsaspecten in Hempens-Teernszodat de kosten ook worden toegerekend aan deze projecten en goed inzichtelijk worden gemaakt. Blad 9 Zoals de stand van zaken nu is, is een apart regime voor milieuvoorlichting in onze ogen rationeel en (beleids-) inhoudelijk dan ook niet te rechtvaardigen. 07 - Schuldhulpverlening ten laste van bijzondere bijstand Met betrekking tot deze voorgestelde ombuiging is in de commissie toegezegd dat er een overzicht wordt verstrekt van de inkomsten en uitgaven met betrekking tot de bijzondere bijstand. Bijzondere bijstand (x f 1.000,--) 1999 2000 2001 2002 Middelen cf. informatieraster 6.270 6.280 6.514 6. 737 Corr. Laatste budgetberekening -45 -45 -45 -45 6.225 6.235 6.469 6.692 Categoriale bijzondere bijstand O O O fi 1 -1.000 -1.000 -1.000 5.225 5.235 5.469 5.692 Uitbr. Ziektekostenverzekering -400 -400 -400 -400 4 .825 4 .835 5.069 5.292 Bijzondere bijstand regulier -4 .250 -4.250 -4.250 -4.250 575 585 819 1 042 Subsidies schuldhulpverlening -309 -309 -309 -309 Restant voor verdere intensivering/uitbreiding 266 276 510 733 Na de voorgestelde ombuiging resteert er derhalve nog een bedrag voor verdere intensivering c.q. uitbreiding in relatie tot de bijzondere bijstand. 09 - Ouderbijdrage leerlingenvervoer In de commissie is door ons reeds aangegeven dat de bijdrage voor het leerlingenvervoer nu al inkomens afhankelijk is en ook blijft. Beneden een inkomen van f 39.000,-- hoeft nu niets betaald te worden en daarboven moeten alle kosten worden betaald, die weer afhankelijk zijn van het aantal kilometers. Het benutten van de mogelijkheid om de grens naar 6 kilometer op te trekken, zoals in vrijwel iedere gemeente gebeurt, heeft tot gevolg dat minder mensen binnen de gemeente Leeuwarden recht krijgen op een vergoeding van het leerlingenvervoer. Wel zal een deel van de ouders wegens "bijzondere omstandigheden" aanspraak blijven houden. In concreto gaat het om de volgende mogelijkheden en feiten (net betreft hier ramingen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 287