Blad 8
{gemiddeld 150 x f 167,-) en deels ten koste van de
dienstverlening van andere producten, is de stijging van
het aantal naturalisatie-aanvragen zo goed mogelijk
opgevangen.
De verwachte stijging naar 300 aanvragen per jaar vereist
echter een overgang van tijdelijke maatregelen naar een
extra formatieplaats inclbijbehorende werk-plek. De
dienstverlening op de andere producten kan dan weer op het
gewenste niveau gebracht worden. In het voorstel nieuw
beleid zijn de salariskosten formatieplaats opgenomen,
terwijl de werkplekkosten (tussen f 15.000,- en
f 27.000,-) betaald worden uit de meeropbrengsten als
gevolg van de legesverhoging (gemiddeld van f 167,- naar
f 218,- per aanvraag).
OMBUIGINGEN
04 - Milieuvoorlichting
Ten aanzien van dit onderdeel hebben meerdere fracties een
voorbehoud gemaakt. Wij blijven echter van mening dat er
niet voldoende aanleiding is om voor milieu een apart
regime te hanteren voor het aspect communicatie c.q.
voorlichting op basis van de navolgende overweging(en)
Milieubeleid, afvalstoffenbeleid, hondenpoepbeleid is in
essentie niet echt anders dan andere gemeentelijke
beleidsterreinen, en kan derhalve ook via de normale
communicatie-/voorlichtingslijn van de gemeente worden
bediend. Vanuit het Rijk wordt daarenboven ook het nodige
gedaan aan voorlichting op het gebied van milieu; de
aanvullende rol van de gemeente is daarbij voor ons niet
evident. Wij zijn van mening dat wij onvoldoende de
meerwaarde/effecten van de milieuvoorlichting kunnen
aangeven/bewij zen.
Op zich zouden wij bereid zijn te overwegen (een deel van)
de kosten van milieuvoorlichting ten laste te brengen van
de afvalstoffenheffing, als een rendabele taak. Door de
gemeente wordt immers het principe gehanteerd dat de kosten
zoveel mogelijk toegerekend moeten worden aan de desbetref
fende taak en specifiek voor de afvalstoffenheffing geldt
dat deze kostendekkend is. Maar ten laste van de
afvalstoffenheffing mogen uitsluitend kosten worden
gebracht, waarvoor een directe link kan worden aangetoond,
dus een directe relatie tussen de taak milieuvoorlichting
en een verminderde toename c.q. afname van de hoeveelheid
afvalstoffen. Dit is echter niet mogelijk.
Bovendien moet volgens ons een extra inspanning voor
specifieke milieuaspecten in projecten worden gefinancierd
vanuit de projecten zelf (b.v. duurzaamheidsaspecten in
Hempens-Teernszodat de kosten ook worden toegerekend aan
deze projecten en goed inzichtelijk worden gemaakt.
Blad 9
Zoals de stand van zaken nu is, is een apart regime voor
milieuvoorlichting in onze ogen rationeel en (beleids-)
inhoudelijk dan ook niet te rechtvaardigen.
07 - Schuldhulpverlening ten laste van bijzondere bijstand
Met betrekking tot deze voorgestelde ombuiging is in de
commissie toegezegd dat er een overzicht wordt verstrekt
van de inkomsten en uitgaven met betrekking tot de
bijzondere bijstand.
Bijzondere bijstand
(x f 1.000,--)
1999
2000
2001
2002
Middelen cf. informatieraster
6.270
6.280
6.514
6. 737
Corr. Laatste budgetberekening
-45
-45
-45
-45
6.225
6.235
6.469
6.692
Categoriale bijzondere bijstand
O
O
O
fi
1
-1.000
-1.000
-1.000
5.225
5.235
5.469
5.692
Uitbr. Ziektekostenverzekering
-400
-400
-400
-400
4 .825
4 .835
5.069
5.292
Bijzondere bijstand regulier
-4 .250
-4.250
-4.250
-4.250
575
585
819
1 042
Subsidies schuldhulpverlening
-309
-309
-309
-309
Restant voor verdere
intensivering/uitbreiding
266
276
510
733
Na de voorgestelde ombuiging resteert er derhalve nog een
bedrag voor verdere intensivering c.q. uitbreiding in
relatie tot de bijzondere bijstand.
09 - Ouderbijdrage leerlingenvervoer
In de commissie is door ons reeds aangegeven dat de
bijdrage voor het leerlingenvervoer nu al inkomens
afhankelijk is en ook blijft.
Beneden een inkomen van f 39.000,-- hoeft nu niets betaald
te worden en daarboven moeten alle kosten worden betaald,
die weer afhankelijk zijn van het aantal kilometers. Het
benutten van de mogelijkheid om de grens naar 6 kilometer
op te trekken, zoals in vrijwel iedere gemeente gebeurt,
heeft tot gevolg dat minder mensen binnen de gemeente
Leeuwarden recht krijgen op een vergoeding van het
leerlingenvervoer. Wel zal een deel van de ouders wegens
"bijzondere omstandigheden" aanspraak blijven houden.
In concreto gaat het om de volgende mogelijkheden en feiten
(net betreft hier ramingen)