1.5 Jaarrekeningresultaat 1998 Door vertraging bij de opstelling van de jaarrekening 1998 is bij het opstellen van deze Perspectiefnota nog geen definitief resultaat over 1998 bekend. Voorlopig gaan wij er op basis van thans bekende uitkomsten vanuit dat het rekeningresultaat over 1998 uit zal komen op rond f 7 miljoen gunstiger dan begroot. Op dit resultaat zijn in mindering gebracht toevoegingen aan bestemmingsreserves en de dienstegalisatiereserves tot een bedrag van f 1.415.000,—. Over deze toevoegingen aan bestemmingsreserves zal nog bij de vaststelling van de jaarrekening moeten worden beslist. Rekening houdend met dit rekeningresultaat en de voorgestelde toevoegingen aan de bestemmingsreserves ziet de verwachte ontwikkeling van de Algemene Reserve er als volgt uit: Ontwikkeling algemene reserve 1999 2000 2001 2002 2003 Startpositie per 1 januari 18.576 14.739 14.993 17.707 17.743 Door Raad niet geaccepteerde vrijval voorziening WVG -2.532 Hogere stortingen dan geraamd in 1998 954 Lagere afboeking immateriële activa 1.500 Gecorrigeerde stand per 1 januari 1999 18.498 14.739 14.993 17.707 17.743 Rentetoevoeging 1.202 8113 825 974 976 Rentesupplement overige reserves/voorzieningen 2.000 2.000 2.000 2.000 2,000 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 Vermogenswinsten 300 300 300 300 300 Diverse mutaties volgens begroting 1999 -9.215 -2.477 -915 0 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen (begroting 1998) -646 -179 -330 -1.193 0 Vermogensresultaten Greunsweg e.a. -753 Investeringsbijdrage nieuwbouw MCL -1.700 Sportboulevard Kalverdijkje -200 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen NIEUW -435 -945 -491 -246 0 Voorlopig Rekeningresultaat 1998 7.000 Toevoeging bestemmingsreserves -1.415 Structureel begrotingsresultaat -1.397 -756 -175 -3.299 -3.647 Stand 31/12 14.739 14.993 17.707 17.743 18.871 Tabel II-3 1.6 Risico's Gemeenten lopen risico's aan zowel de uitgaven- als de inkomstenkant. Deze risico's dienen op grond van de comptabiliteitsvoorschriften vermeld te worden in een risicoparagraaf. Over de risicoparagraaf staat in het door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgebrachte verslag van de rondetafelconferentie over weerstandsvermogen van gemeenten en provincies het volgende: "Er is een spanning tussen de risicoparagraaf en wat risico's precies zijn. De risicoparagraaf heeft een informatiefunctie naar de Raad, het Rijk en de toezichthouders. Het "format" ligt echter niet vast. Hierdoor is het vaak moeilijk via de risicoparagraaf inzicht te krijgen in de risico's.". De problematiek van een zinvolle invulling van de risicoparagraaf is dus vrij algemeen. Wij presenteren alleen die risico's die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. 22 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010 Herverdeling rijksuitkeringen De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden regelmatig aan gepast. Zo zullen de verdeelmaatstaven voor de uitkeringen voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen voor vrouwen en maatschappelijke opvang worden gewijzigd. Met name de wijziging van de verdeelmaatstaven voor maatschappelijke opvang kan voor onze gemeente sterk nadelig uitvallen. Zo worden ook voor een aantal onderdelen van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die tot dusver niet geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van verdeelmaatstaven voor de fysieke infrastructuur. Hoe deze aanpassing voor onze gemeente zal uitvallen is nog niet te voorspellen. De ondernemende gemeente Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de daarmee gepaard gaande ondememersrisico's vergelijkbaar toe. Juridische procedures Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen rekening kon worden gehouden. De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. Wij worden ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen). Bij nieuwe verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt, daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling" (zie het voorstel nieuw beleid ter zake - paragraaf 2.3). Nieuw rijksbeleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële consequenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Het is echter niet altijd zeker of deze toereikend is, een inschatting vooraf is meestal moeilijk. Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeente. Het rijksbudget dat hiermee gemoeid is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld met vrijwel altijd een "decentralisatiekorting" van 10%. Het is mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met de toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging (het gaat om ongeveer 6.500 locaties). De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende is in projectontwikkeling. Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken. Risico is dat er claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling. 23 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 307