1.5
Jaarrekeningresultaat 1998
Door vertraging bij de opstelling van de jaarrekening 1998 is bij het opstellen van deze
Perspectiefnota nog geen definitief resultaat over 1998 bekend. Voorlopig gaan wij er op
basis van thans bekende uitkomsten vanuit dat het rekeningresultaat over 1998 uit zal
komen op rond f 7 miljoen gunstiger dan begroot. Op dit resultaat zijn in mindering
gebracht toevoegingen aan bestemmingsreserves en de dienstegalisatiereserves tot een
bedrag van f 1.415.000,—. Over deze toevoegingen aan bestemmingsreserves zal nog bij de
vaststelling van de jaarrekening moeten worden beslist.
Rekening houdend met dit rekeningresultaat en de voorgestelde toevoegingen aan de
bestemmingsreserves ziet de verwachte ontwikkeling van de Algemene Reserve er als volgt
uit:
Ontwikkeling algemene reserve
1999
2000
2001
2002
2003
Startpositie per 1 januari
18.576
14.739
14.993
17.707
17.743
Door Raad niet geaccepteerde vrijval voorziening WVG
-2.532
Hogere stortingen dan geraamd in 1998
954
Lagere afboeking immateriële activa
1.500
Gecorrigeerde stand per 1 januari 1999
18.498
14.739
14.993
17.707
17.743
Rentetoevoeging
1.202
8113
825
974
976
Rentesupplement overige reserves/voorzieningen
2.000
2.000
2.000
2.000
2,000
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
Vermogenswinsten
300
300
300
300
300
Diverse mutaties volgens begroting 1999
-9.215
-2.477
-915
0
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen (begroting 1998)
-646
-179
-330
-1.193
0
Vermogensresultaten Greunsweg e.a.
-753
Investeringsbijdrage nieuwbouw MCL
-1.700
Sportboulevard Kalverdijkje
-200
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen NIEUW
-435
-945
-491
-246
0
Voorlopig Rekeningresultaat 1998
7.000
Toevoeging bestemmingsreserves
-1.415
Structureel begrotingsresultaat
-1.397
-756
-175
-3.299
-3.647
Stand 31/12
14.739
14.993
17.707
17.743
18.871
Tabel II-3
1.6 Risico's
Gemeenten lopen risico's aan zowel de uitgaven- als de inkomstenkant. Deze risico's
dienen op grond van de comptabiliteitsvoorschriften vermeld te worden in een
risicoparagraaf. Over de risicoparagraaf staat in het door het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties uitgebrachte verslag van de rondetafelconferentie over
weerstandsvermogen van gemeenten en provincies het volgende: "Er is een spanning tussen
de risicoparagraaf en wat risico's precies zijn. De risicoparagraaf heeft een
informatiefunctie naar de Raad, het Rijk en de toezichthouders. Het "format" ligt echter niet
vast. Hierdoor is het vaak moeilijk via de risicoparagraaf inzicht te krijgen in de risico's.".
De problematiek van een zinvolle invulling van de risicoparagraaf is dus vrij algemeen. Wij
presenteren alleen die risico's die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal
dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens
tegen zou kunnen vallen.
22
Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010
Herverdeling rijksuitkeringen
De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden regelmatig aan gepast. Zo zullen de
verdeelmaatstaven voor de uitkeringen voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen voor
vrouwen en maatschappelijke opvang worden gewijzigd. Met name de wijziging van de
verdeelmaatstaven voor maatschappelijke opvang kan voor onze gemeente sterk nadelig
uitvallen. Zo worden ook voor een aantal onderdelen van de algemene uitkering uit het
gemeentefonds, die tot dusver niet geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De
belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van verdeelmaatstaven voor de fysieke
infrastructuur. Hoe deze aanpassing voor onze gemeente zal uitvallen is nog niet te
voorspellen.
De ondernemende gemeente
Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met een
pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de
sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de daarmee gepaard gaande
ondememersrisico's vergelijkbaar toe.
Juridische procedures
Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen
jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opgevoerd in de
begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in
verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten
zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen
rekening kon worden gehouden. De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims
tegen de overheid worden ingediend. Wij worden ook zo nu en dan geconfronteerd met
juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke
organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of
gebouwen). Bij nieuwe verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt,
daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling" (zie het voorstel nieuw
beleid ter zake - paragraaf 2.3).
Nieuw rijksbeleid
Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving
aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële
consequenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Het is echter niet altijd
zeker of deze toereikend is, een inschatting vooraf is meestal moeilijk. Daarnaast worden
dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeente. Het rijksbudget dat
hiermee gemoeid is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld met vrijwel altijd een
"decentralisatiekorting" van 10%. Het is mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met
de toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden.
Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken
De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q.
bodemverontreiniging (het gaat om ongeveer 6.500 locaties). De gemeente is voor het
multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten
verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende
is in projectontwikkeling.
Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van
waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde
vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer
mogelijk is de veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken. Risico is dat er claims bij
de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger verwijderd worden.
De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De
gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die
ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de
stedelijke ontwikkeling.
23
Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010