Door de inzet van het instrumentarium "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de totale kosten van 30% tot 50%, maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag-/verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te reduceren, evenals experimenten met nieuwe technologieën en technieken. Arbo-wetgeving De wetgeving om het gebied van arbeidsomstandigheden wordt aangescherpt, zie bijvoorbeeld de gang van zaken rondom theaters begin 1999. Onduidelijk is op dit moment welke (financiële) consequenties dit concreet voor de gemeente zal hebben en of hiervoor in bepaalde gevallen compensatie vanuit het Rijk beschikbaar zal komen. 2. OMBUIGINGEN EN NIEUW BELEID 2000 - 2003 2.1 Bestuurlijke prioriteiten De bestuurlijke prioriteiten die voor ons een rol hebben gespeeld bij de afweging met betrekking tot de extensiveringen en intensiveringen in 2000 - 2003 zijn de volgende. Met het oog op een verantwoord financieel beleid is de beschikbare financiële ruimte in meerjarenperspectief (structureel en incidenteel) natuurlijk randvoorwaardelijk en uitgangspunt. Ten eerste moeten de gekozen beleidsintensiveringen primair passen in de door ons vastgelegde strategische ontwikkelingsrichting voor Leeuwarden in het kader van de Toekomstvisie Leeuwarden 2030. Binnen de Toekomstvisie is door de Raad gekozen voor een accent op een viertal thema's, die extra aandacht en een extra kwaliteitsimpuls zullen moeten krijgen, te weten: Financiële Servicesector Kennis Agri-nutri Verzorgende Culturele hoofdstad Overigens zijn nog niet alle vier de strategische projectclusters op dit moment voldoende concreet uitgewerkt en ingevuld. Er wordt nog hard aan gewerkt. Ten tweede, het MeerjarenOntwikkelingsProgramma (MOP) is een concrete vertaling van de toekomstvisie voor de periode tot 2010. Wij hebben met betrekking tot het Meerjaren- OntwikkelingsProgramma eveneens een aantal accenten gelegd (paragraaf 5 - deel I). Centraal staat het consolideren en uitbouwen van de gunstige economische ontwikkeling in Leeuwarden. Het zorgen dat mensen werk hebben is tegelijk zorgen dat sociale problemen zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarom zal er geïnvesteerd moeten worden in de economische ontwikkeling en structuurversterking (in de brede zin, dus economie werk, infrastructuur, kennis), in het versterken van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven. Maar daarnaast willen wij ook de revenuen van de ontwikkeling en inspanningen ombuigen naar Leeuwarden. Er moet meer draagvlak komen voor de voorzieningen in Leeuwarden en voor onze activiteiten. Dit denken wij onder meer te kunnen bereiken door een evenwichtiger bevolkingssamenstelling. Voor wat betreft welzijn en veiligheid, leggen wij het accent in algemene zin op preventie, voorkomen is immers beter dan genezen. Ten derde hebben zowel het Bestuursprogramma 1998 - 2002 (en dan met name de 10 topprioriteiten) als de door de verschillende diensten aangegeven prioriteiten met betrekking tot de bedrijfsvoering een rol gespeeld. Gelet op de beschikbare financiële ruimte, is het overigens duidelijk dat niet alle prioriteiten op dit moment kunnen worden gehonoreerd. Tot slot beseffen wij ons terdege dat het realiseren van de geformuleerde ambities en daaruit voortvloeiende projecten en programma's een aanzienlijke belasting is voor onze ambtelijke organisatie. De organisatie staat voor een ultieme uitdaging, daarom achten wij een kwaliteitsslag noodzakelijk. Hieraan wordt gewerkt via een aantal lijnen. Ten eerste het verbeteren van het bestaande potentieel via onder meer scholing/opleiding (vorig jaar is daartoe een centraal opleidingsbudget ingesteld) en loopbaanplanning. Verder willen we de mobiliteit bevorderen via het mobiliteitscentrum. 24 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010 Daarnaast rust echter op te weinig mensen al teveel werk en op hen wordt al te lang een te grote wissel wordt getrokken. Dat is uit het een oogpunt van zorgvuldig personeelsbeleid en zorgvuldig werkgeverschap niet verantwoord, maar ook los daarvan brengt het de realisatie van de bestuurlijke ambities en plannen in gevaar. Daarom willen wij tevens de capaciteit en kwaliteit verder versterken door in een aantal gevallen formatie-uitbreiding te realiseren. Eventuele formatie-uitbreidingen worden primair gekoppeld aan het realiseren van de belangrijkste ambities en plannen van Leeuwarden. Hierdoor komt een accent te liggen bij Stadsontwikkeling en in mindere mate bij Algemene Zaken. In deze Perspectiefnota Plus wordt hiervoor de nodige ruimte gecreëerd. Informatieraster: 10 topprioriteiten en begrotingsbenchmarks "Meten is weten", daarom hebben wij in de Perspectiefnota Nieuwe Stijl een zogenaamd "informatieraster" opgenomen (separate bijlage B). Dit raster heeft tot doel een aantal relevante en betrouwbare basisgegevens te presenteren ten einde een goede afweging van beleidsintensiveringen en extensiveringen te faciliteren. Jaarlijks kan worden vastgesteld hoe het staat met het realiseren van de 10 topprioriteiten uit het Bestuursprogramma 1998- 2002. Ook zijn benchmark-gegevens opgenomen, gekozen is voor vergelijkende cijfers uit Arnhem, Maastricht, Zwolle en Groningen. Daarnaast is een tabel met begrotings benchmarks opgenomen, waardoor een vergelijking mogelijk is van de bestedingen van Leeuwarden met andere steden met een centrumfunctie en een zwakke sociale structuur én met gemeenten tussen de 50.000 - 100.000 inwoners. 2.2 Ombuigingen en overige voorstellen Naast de structurele en incidentele ombuigingen, hebben wij ook nog enkele andere maatregelen meegenomen in het meerjarenperspectief, die zijn opgenomen in tabel II-4-a en II-4-b. De ombuigingsvoorstellen worden overigens nog verduidelijkt in de separate bijlage A (pagina 22 t/m 34 - deel 2). Nr. OMBUIGINGEN 1999 2000 2001 2002 2003 O 1 Samenvoegen repro, postkamer, magazijn 80 O 2 Opheffen knipselkrant 16 03 Milieu-educatie 15 5 04 Stoppen met milieu-voorlichting 93 O 5 Secr. commissie milieu stadsbeheer 11 06 Herziening reclamecontracten abri's 28 2 O 7 Schuldhulpverlening t.l.v. bijzondere bijstand 309 O 8 Betere afstemming scholingsaanbod WlW-volw.educatie 20 30 O 9 Invoering ouderbijdrage leerlingenvervoer 50 OIO Vermindering gemeentelijke bijdrage WIW 200 011 Omzetten opstapplaatsen in activeringstrajecten 200 012 Eenmalige vermindering fonds WVG 4.100 -4.100 013 Eenmalige vermindering fonds vluchtelingenhulp 1.500 -1.500 Tabel II-4-a Nadere uitwerking/onderbouwing wordt voorgelegd bij de Productbegroting 2000. In het meerjarenperspectief zijn daarnaast de volgende voorstellen meegenomen. Nr. OVERIGE VOORSTELLEN 1999 2000 2001 2002 2003 a. Verlagen stelpost tegenvallers 574 700 700 700 b. Behoedzaamheidreserve verminderen tot 50% 1.500 c. Inkooptaakstelling SO en Welzijn 330 d. Rente-fixatie (stelpost) 600 1.000 Tabel II-4-b 25 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 308