Over de voorstellen a. en b. is de raadsadviescommissie Bestuur Middelen op 17 februari
1999 geïnformeerd. Over het principe van rente-fixatie (voorstel d.) heeft de Raad in maart
1999 een besluit genomen.
Ad a: De stelpost toekomstige tegenvallers wordt teruggebracht tot f 1 miljoen per jaar.
Ad b: Een deel van de algemene uitkering wordt door het Rijk achtergehouden om te
voorkomen dat gemeenten een deel van de uitkering terug moeten betalen bij
onderuitputting op de rijksbegroting. Dit wordt aangeduid met de
behoedzaamheidreserve. Tot dusver is dit bedrag voor 100% gereserveerd, in
navolging van veel andere gemeenten wordt deze teruggebracht tot 50%.
Ad c: Er is een inkooptaakstelling voor de dienst AZ van f 1 miljoen. Afspraak is dat
voor 2000 bekeken zal worden hoe deze inkooptaakstelling geëxtrapoleerd kan
worden naar de diensten SO en Welzijn. Deze wordt nu vastgesteld op in totaal
minimaal f330.000,-- (structureel - netto).
Ad d: Op 15 maart 1999 heeft de gemeenteraad besloten over te gaan tot zogenaamde
rente-fixatie; dit levert in 2002/2003 structureel extra ruimte op; er is een stelpost
voor 2002 en 2003 opgenomen.
Deze voorstellen zijn verwerkt in het financieel eindresultaat (tabel II-7 - pagina 35) dat een
overzicht geeft van het meerjarenperspectief en de ontwikkeling van de Algemene Reserve
op basis van de ombuigingen en te honoreren voorstellen nieuw beleid (paragraaf 2.3).
2.3 Nieuw beleid
Evenals vorig jaar hebben we wederom een verdeling gemaakt in de categorieën
"onontkoombaar", "noodzakelijk c.q. wenselijk" en "regulier". Een overzicht van alle door
ons afgewogen voorstellen nieuw beleid kunt u overigens terug vinden in de separate
bijlage A (pagina 35 t/m 131 - deel 3 en 4).
Onontkoombaar
Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe invloeden en
waar bij achterwege blijven van actief handelen door de gemeente te nadelige gevolgen
ontstaan. In relatie tot deze Perspectiefnota Plus zijn er op dit moment geen onontkoombare
voorstellen. Wel is er een aantal wettelijke taakverzwaringen. Wij zijn echter van mening
dat de wijze van uitvoering door ons beïnvloedbaar is en derhalve zijn deze voorstellen
afgewogen bij het onderdeel "noodzakelijk c.q. wenselijk".
Noodzakelijk c.q. wenselijk
Tot deze categorie rekenen wij zowel de voorstellen die te nadelige effecten zouden hebben
als ze niet gehonoreerd worden, maar wel beïnvloedbaar zijn door het bestuur, als de
voorstellen die een goede bijdrage leveren aan het realiseren van de bestuurlijke prioriteiten
(zie ook paragraaf 2.1). Het overzicht van de door ons voorgestelde wensen staat in tabel II-
5-a en II-5-b (pagina 28 en 29). In de kolom "opmerkingen" zijn eventuele afwijkingen van
de ingediende formulieren aangegeven, zoals die in bijlage A zijn opgenomen.
Met de honorering van deze wensen is de beschikbare financiële ruimte bijna geheel
volgeboekt en kan ook het meerjarenperspectief voor vrijwel iedere jaarschijf (met
uitzondering van 2002) met een voordelig saldo worden afgesloten, evenals een Algemene
Reserve die groter is dan de afgesproken minimumstand van f 15 miljoen (eindresultaat
tabel II-7 - pagina 35).
"Regulier"
Onder deze categorie vatten wij voorstellen waarvan de kosten gedekt kunnen c.q. moeten
worden binnen de "reguliere" middelen en/of binnen het personeelsbudget. Het gaat in deze
Perspectiefnota om de volgende voorstellen:
Nr.
"REGULIER"
Incidentcel
Structureel
Vanuit
1 2
Nota "Nee! Tegen geweld"
-25
GSB-middelen
I 5
Zelforganisatie en wijkaanpak
-240
Herschikking middelen relevante
beleidsterreinen
26
Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010
S 4
Behandeling naturalisatie verzoeken
(2x) -82
2 jaar incidenteel t.l.v. fonds
vluchtelingenhulp in afwachting van
compensatie Rijk
S 5
Verkorting procedure registratie
vreemdelingen
(2x) - 93
Idem
S14
Flexibele inzet jeugd- en
jongerenwerk (continuering)
-100
GSB-middelen
S14
Flexibele inzet jeugd- en
jongerenwerk (nieuw)
-200
GSB-middelen
S16
Zorgtrajecten (jeugdloket)
-200
GSB-middelen
S17
Drang op maat (continuering)
-1 19
GSB-middelen
S56
Wijkaanpak (organisatie)
-170
Bestaande financiering t.l.v. stads-
vemieuwingsmiddelen handhaven
door deel voor wijkaanpak af te
zonderen van deze middelen
Tabel II-6
Aan eigen gemeentelijke GSB-middelen is in totaal f 625.000,-- (structureel)
beschikbaar. Op dit moment worden bepaalde al lopende activiteiten gefinancierd
vanuit GSB-middelen, die het Rijk beschikbaar heeft gesteld (b.v. Montfrans-gelden).
Er is echter nog geen duidelijkheid over de toekomstige beschikbaarheid en hoeveelheid
middelen vanuit het Rijk. Indien er onvoldoende rijksmiddelen beschikbaar komen, zal
er nog een nadere afweging moeten worden gemaakt met betrekking tot deze projecten
om eventueel nog ruimte over te houden voor andere GSB-activiteiten.
De activiteiten met betrekking tot het Bouwstoffenbesluit worden geïntegreerd en
uitgevoerd binnen de bestaande personeelsbudgetten, er wordt geen extra formatie
beschikbaar gesteld. Het is overigens mogelijk dat het ministerie van VROM binnenkort
alsnog compenserende middelen beschikbaar zal stellen voor de uitvoering van deze
nieuwe taak door de gemeenten. Bij nieuw beleid is overigens wel een incidenteel bedrag
meegenomen voor automatisering c.a., hetgeen noodzakelijk is voor deze activiteit.
2.4 Algemene Reserve
Zoals eerder is aangegeven wordt de lijn met betrekking tot een minimumstand van de vrij
besteedbare Algemene Reserve van f 15 miljoen gehandhaafd. Voor het afromen van de
Algemene Reserve boven de minimumstand van f 15 miljoen wordt de volgende richtlijn
gehanteerd. Een drietal rubrieken kan tot 2003 aanspraak maken op het bedrag boven f 15
miljoen, te weten:
1Incidentele uitgaven.
2. Storting Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds.
3. Achterstallig onderhoud.
Jaarlijks zal hiervoor een verdeling en een nadere prioriteitsstelling c.q. keuze aan u worden
voorgelegd. Voor wat betreft de keuzes in dit jaar voor de incidentele uitgaven, verwijzen
wij naar tabel II-5b (pagina 29), hierin zijn ook de rubrieken 2 en 3 meegenomen. Het gaat
in totaal om circa f 9 miljoen.
De verhouding van de verdeling over de rubrieken ziet er als volgt uit:
Rubriek 1ca. f 4 miljoen
Rubriek 2: f3 miljoen
Rubriek 3: f2 miljoen (achterstallig onderhoud openbare mimte en Princessehof)
27
Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010