Over de voorstellen a. en b. is de raadsadviescommissie Bestuur Middelen op 17 februari 1999 geïnformeerd. Over het principe van rente-fixatie (voorstel d.) heeft de Raad in maart 1999 een besluit genomen. Ad a: De stelpost toekomstige tegenvallers wordt teruggebracht tot f 1 miljoen per jaar. Ad b: Een deel van de algemene uitkering wordt door het Rijk achtergehouden om te voorkomen dat gemeenten een deel van de uitkering terug moeten betalen bij onderuitputting op de rijksbegroting. Dit wordt aangeduid met de behoedzaamheidreserve. Tot dusver is dit bedrag voor 100% gereserveerd, in navolging van veel andere gemeenten wordt deze teruggebracht tot 50%. Ad c: Er is een inkooptaakstelling voor de dienst AZ van f 1 miljoen. Afspraak is dat voor 2000 bekeken zal worden hoe deze inkooptaakstelling geëxtrapoleerd kan worden naar de diensten SO en Welzijn. Deze wordt nu vastgesteld op in totaal minimaal f330.000,-- (structureel - netto). Ad d: Op 15 maart 1999 heeft de gemeenteraad besloten over te gaan tot zogenaamde rente-fixatie; dit levert in 2002/2003 structureel extra ruimte op; er is een stelpost voor 2002 en 2003 opgenomen. Deze voorstellen zijn verwerkt in het financieel eindresultaat (tabel II-7 - pagina 35) dat een overzicht geeft van het meerjarenperspectief en de ontwikkeling van de Algemene Reserve op basis van de ombuigingen en te honoreren voorstellen nieuw beleid (paragraaf 2.3). 2.3 Nieuw beleid Evenals vorig jaar hebben we wederom een verdeling gemaakt in de categorieën "onontkoombaar", "noodzakelijk c.q. wenselijk" en "regulier". Een overzicht van alle door ons afgewogen voorstellen nieuw beleid kunt u overigens terug vinden in de separate bijlage A (pagina 35 t/m 131 - deel 3 en 4). Onontkoombaar Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe invloeden en waar bij achterwege blijven van actief handelen door de gemeente te nadelige gevolgen ontstaan. In relatie tot deze Perspectiefnota Plus zijn er op dit moment geen onontkoombare voorstellen. Wel is er een aantal wettelijke taakverzwaringen. Wij zijn echter van mening dat de wijze van uitvoering door ons beïnvloedbaar is en derhalve zijn deze voorstellen afgewogen bij het onderdeel "noodzakelijk c.q. wenselijk". Noodzakelijk c.q. wenselijk Tot deze categorie rekenen wij zowel de voorstellen die te nadelige effecten zouden hebben als ze niet gehonoreerd worden, maar wel beïnvloedbaar zijn door het bestuur, als de voorstellen die een goede bijdrage leveren aan het realiseren van de bestuurlijke prioriteiten (zie ook paragraaf 2.1). Het overzicht van de door ons voorgestelde wensen staat in tabel II- 5-a en II-5-b (pagina 28 en 29). In de kolom "opmerkingen" zijn eventuele afwijkingen van de ingediende formulieren aangegeven, zoals die in bijlage A zijn opgenomen. Met de honorering van deze wensen is de beschikbare financiële ruimte bijna geheel volgeboekt en kan ook het meerjarenperspectief voor vrijwel iedere jaarschijf (met uitzondering van 2002) met een voordelig saldo worden afgesloten, evenals een Algemene Reserve die groter is dan de afgesproken minimumstand van f 15 miljoen (eindresultaat tabel II-7 - pagina 35). "Regulier" Onder deze categorie vatten wij voorstellen waarvan de kosten gedekt kunnen c.q. moeten worden binnen de "reguliere" middelen en/of binnen het personeelsbudget. Het gaat in deze Perspectiefnota om de volgende voorstellen: Nr. "REGULIER" Incidentcel Structureel Vanuit 1 2 Nota "Nee! Tegen geweld" -25 GSB-middelen I 5 Zelforganisatie en wijkaanpak -240 Herschikking middelen relevante beleidsterreinen 26 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010 S 4 Behandeling naturalisatie verzoeken (2x) -82 2 jaar incidenteel t.l.v. fonds vluchtelingenhulp in afwachting van compensatie Rijk S 5 Verkorting procedure registratie vreemdelingen (2x) - 93 Idem S14 Flexibele inzet jeugd- en jongerenwerk (continuering) -100 GSB-middelen S14 Flexibele inzet jeugd- en jongerenwerk (nieuw) -200 GSB-middelen S16 Zorgtrajecten (jeugdloket) -200 GSB-middelen S17 Drang op maat (continuering) -1 19 GSB-middelen S56 Wijkaanpak (organisatie) -170 Bestaande financiering t.l.v. stads- vemieuwingsmiddelen handhaven door deel voor wijkaanpak af te zonderen van deze middelen Tabel II-6 Aan eigen gemeentelijke GSB-middelen is in totaal f 625.000,-- (structureel) beschikbaar. Op dit moment worden bepaalde al lopende activiteiten gefinancierd vanuit GSB-middelen, die het Rijk beschikbaar heeft gesteld (b.v. Montfrans-gelden). Er is echter nog geen duidelijkheid over de toekomstige beschikbaarheid en hoeveelheid middelen vanuit het Rijk. Indien er onvoldoende rijksmiddelen beschikbaar komen, zal er nog een nadere afweging moeten worden gemaakt met betrekking tot deze projecten om eventueel nog ruimte over te houden voor andere GSB-activiteiten. De activiteiten met betrekking tot het Bouwstoffenbesluit worden geïntegreerd en uitgevoerd binnen de bestaande personeelsbudgetten, er wordt geen extra formatie beschikbaar gesteld. Het is overigens mogelijk dat het ministerie van VROM binnenkort alsnog compenserende middelen beschikbaar zal stellen voor de uitvoering van deze nieuwe taak door de gemeenten. Bij nieuw beleid is overigens wel een incidenteel bedrag meegenomen voor automatisering c.a., hetgeen noodzakelijk is voor deze activiteit. 2.4 Algemene Reserve Zoals eerder is aangegeven wordt de lijn met betrekking tot een minimumstand van de vrij besteedbare Algemene Reserve van f 15 miljoen gehandhaafd. Voor het afromen van de Algemene Reserve boven de minimumstand van f 15 miljoen wordt de volgende richtlijn gehanteerd. Een drietal rubrieken kan tot 2003 aanspraak maken op het bedrag boven f 15 miljoen, te weten: 1Incidentele uitgaven. 2. Storting Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds. 3. Achterstallig onderhoud. Jaarlijks zal hiervoor een verdeling en een nadere prioriteitsstelling c.q. keuze aan u worden voorgelegd. Voor wat betreft de keuzes in dit jaar voor de incidentele uitgaven, verwijzen wij naar tabel II-5b (pagina 29), hierin zijn ook de rubrieken 2 en 3 meegenomen. Het gaat in totaal om circa f 9 miljoen. De verhouding van de verdeling over de rubrieken ziet er als volgt uit: Rubriek 1ca. f 4 miljoen Rubriek 2: f3 miljoen Rubriek 3: f2 miljoen (achterstallig onderhoud openbare mimte en Princessehof) 27 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 309