3. BELEIDSONTWIKKELINGEN In deze paragraaf wordt ingegaan op (actuele) beleidsontwikkelingen binnen de verschillende beleidsclusters en randvoorwaarden, welke natuurlijk passen c.q. aansluiten bij het lange- en middellange termijn kader van Leeuwarden. Er wordt ingezoomd op die zaken en activiteiten, waarvan de eerste resultaten en (beleids-)producten op korte termijn aan u zullen worden voorgelegd en/of die op korte termijn een nadere concretisering c.q. uitwerking zullen krijgen. Er is tevens zoveel mogelijk een relatie gelegd met de voorstellen uit paragraaf 2.3 (nieuw beleid) en deel III (voor wat betreft de investeringen). 3.1 De sociale pijler Basisvoorzieningen Met betrekking tot "kwaliteit in onderwijs" wordt in 1999 een discussienota ontwikkeld, waarin de visie wordt verwoord. Speerpunten hierbij zijn monitoring, buurtschool en ouderparticipatie. In deze Perspectiefnota hebben wij hiervoor al middelen uitgetrokken. Ten aanzien van cultuur staat ten eerste de uitvoering van de tweede fase van de cultuurnota 1998 2000 "Tussen de Stenen het Cement" op de rol (zie ook de gehonoreerde voorstellen nieuw beleid ter zake). In dat kader wordt er ook naar gestreefd om een definitief besluit te nemen over de wijze waarop de fusie tussen Het Fries Museum en het Princessehof concreet gestalte zal krijgen. Randvoorwaarde voor het mogelijk maken van de fusie is het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan het Princessehof (zie p.m.- post nieuw beleid). De fusie zou dan zo mogelijk met ingang van 2000 kunnen worden geëffectueerd. Daarnaast wordt ook gewerkt aan het realiseren van samenwerking tussen instellingen en organisaties, die het cultuur historisch erfgoed beheren. Na afronding van het onderzoek naar het bundelen van de "krachten" in één Provinciaal Historisch Documentatie Centrum Friesland (PHCDF), zal in 1999 een projectplan worden opgesteld met verschillende deelprojecten en activiteiten (zie ook deel III, waarin hiervoor ontwikkelingskosten beschikbaar worden gesteld). Op basis van het rapport "Indoor-outdoor" heeft de gemeente besloten om de sector Sport en Recreatie in 1999 te verzelfstandigen. De voorbereidingen tot deze verzelfstandiging zijn in volle gang. Medio april 1999 is het oprichtingsdocument met alle deelrapporten aan de raad voorgelegd. De kademota "Kiezen voor kinderen" over het kinderopvangbeleid wordt momenteel voorgelegd aan het werkveld en zal na de inspraakronde aan de raad worden voorgelegd. In het voorgaande is aangegeven dat er voor gekozen wordt om in deze Perspectiefnota geen extra financiële uit te trekken. Er wordt overigens vanuit gegaan dat het Rijk extra middelen ter beschikking zal stellen. Indien dit het geval is, zal er op dat moment een integrale afweging (moeten) plaats vinden met betrekking tot de financiering van de kinderopvang in relatie tot inzet van eigen gemeentelijke middelen en de doeluitkering van het Rijk. Sociale integratie De kademota Integraal Jeugdbeleid is inmiddels door de gemeenteraad vastgesteld. Prioriteit ligt bij de aanpak voor kwetsbare jeugdigen in onze samenleving en met name op het ingrijpen in situaties waarbij jeugdigen buiten de boot dreigen te vallen. In diverse projecten en beleidsmaatregelen wordt hier uitvoering aan gegeven door aandacht te besteden aan het vergroten van de kansen. Het wijkgerichte beleid richt zich voornamelijk op jeugdigen in de pubertijd (Communities That Care, de buurtschool). Voor jongeren van 12 tot 23 jaar wordt de komende jaren de sluitende aanpak (jongerenloket) gerealiseerd. Voor de financiering van de uitvoering wordt met name een beroep gedaan op middelen in het kader van het Grote Steden Beleid. In de afgelopen jaren zijn in Leeuwarden veel projecten tot stand gekomen met betrekking tot veiligheid (GSB Jeugd en Veiligheid en Nee! tegen geweld). Om tussen de bestaande operationele projecten en de voornemens samenhang aan te brengen wordt in 1999 een integraal veiligheidsplan opgesteld; een veiligheidsbeleid in een meerjarenperspectief met als uitgangspunt een regiefunctie voor de gemeente. Wij gaan ervan uit en verwachten dat voor de uitvoering, net als in de afgelopen jaren in de vorm van middelen "jeugd en veiligheid", wederom geoormerkte GSB-middelen van het Rijk beschikbaar zullen komen. 30 Perspectiefnota Plus 2000 2003 - 2010 A chterstandbestrijding Er is een scenario opgesteld dat een totaalplan omvat voor de activering van het bestand aan uitkeringsgerechtigden voor de periode 1999 - 2002 in Leeuwarden. In dit bestand zit de groep mensen waar de gemeente een zorgplicht voor heeft. Door een dergelijke inzet kan ook het aantal mensen dat een beroep moet doen op de bijstand, zo beperkt mogelijk blijven. Om dit te bereiken is er beleid geformuleerd om te komen tot uitstroom, activering en preventie van instroom (kademota Wet Inschakeling Werkzoekenden). Voor de implementatie zullen er trajecten ingekocht worden bij uitvoeringsorganisaties. Daarnaast zullen er projecten ontwikkeld en uitgevoerd worden, onder meer op het terrein van sociale activering. 3.2 De economische pijler Economische Zaken Ter bevordering van de economische ontwikkeling wordt gestreefd naar een verdere professionalisering van de acquisitie en het relatiebeheer (voorstel nieuw beleid). Voorts wordt de komende periode sterk ingezet op de realisatie van enkele majeure investeringsprojecten ter verbetering van het vestigingsklimaat van Leeuwarden, zowel voor nieuwe als bestaande bedrijven. Hierbij gaat het om onder meer de westelijke stadsrandzone, het masterplan FEC-City, de integrale ontwikkeling Leeuwarden-Zuid en revitalisering van De Merodestraat. Tevens wordt gewerkt aan de invulling en uitwerking van twee van de vier strategische LEVI-projectclusters, te weten "Financiële Service sector" en "Agri-nutri". Voor al deze projecten wordt verwezen naar deel III. Vorig jaar is aangegeven dat gezocht zal worden naar extra en zo mogelijk structurele middelen voor de versterking van de economische infrastructuur. Inmiddels is hieraan een eerste invulling gegeven door de extra, incidentele voeding vanuit de aandelenverkoop, die in het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds wordt gestort. Voor het blijvend voeden van het fonds, verwijzen wij naar de hiervoor genoemde richtlijn voor de besteding van de Algemene Reserve (paragraaf 2.4). De versterking van de economische infrastructuur valt onder dit nieuwe fonds en kan hierop derhalve ook een beroep doen (zie ook deel III van de Perspectiefnota Plus). Voor 2000 wordt incidenteel f3 miljoen gestort in het fonds. Ruimtelijke Ordening De kwalitatieve invulling van de ruimte in en rondom Leeuwarden is een continu en steeds vaker aan verandering onderhevig proces, ook al vanwege de ambities van Leeuwarden op ruimtelijk-economisch gebied. Om een actueel planologisch-juridisch kader te hebben voor alle plannen en ambities, zal er in 2000 een zogenaamd Ruimtelijk-Economisch-Sociaal- plan (RES) worden opgesteld als opvolger van de structuurschets "Leeuwarden, Open Stad". Dit RES-plan (nieuw beleid) zal voor een periode van 5 jaar als sturingsinstrument en toetsingskader dienst doen voor de toekomstige ontwikkelingen. Daarnaast wordt een eerste aanzet gegeven voor een inhaalslag met betrekking tot de actualisatie van bestemmings-plannen (hiervoor wordt tweemaal f375.000,— beschikbaar gesteld). Binnenstad en Toerisme Eén van de belangrijkste onderdelen van het project Binnenstad-Nieuwe Stad wordt in 1999/2000 uitgevoerd, te weten de herinrichting van de Nieuwestad-Waagplein- Wirdumerdijk. Daarnaast wordt met de realisatie van de parkeergarage Hoeksterend gestart. Ook zal er nog dit jaar een Nota Toerisme aan de Raad worden voorgelegd, met als één van de onderdelen de ontwikkeling van de Middelseerüte (zie ook deel III). Toekomstige projecten op het terrein van de toeristische infrastructuur kunnen, mits passend binnen de criteria, meedraaien in het kader van het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds. Arbeidsmarkt Verbetering van de kennis met betrekking tot vraag en aanbod op de arbeidsmarkt is van toenemend belang voor de regionale economische ontwikkeling. Met het oog daarop zal er op korte termijn een werkgelegenheidspact ontwikkeld worden. 31 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 311