Financiën (incl. Belastingen en Tarieven)
Voor de komende periode wordt per dienst ingezet op de verdere verbetering van de
productbegroting, het verder transparant maken van de financiële positie van de gemeente
en de ontwikkelingen daarin en het verder saneren van de balans (voor zover de financiële
positie daartoe ruimte biedt). Daarnaast wordt in 2000 gestart met de permanente
bedrijfsdoorlichting en bedrijfsdiagnose (pilots doelmatigheidsonderzoek).
De financiële administratie wordt verbeterd door deze meer in te richten naar het principe
van "permanente balans" (d.w.z. frequent inzicht in de financiële situatie). Het
treasurybeleid zal verder worden vormgegeven en verbeterd, nog dit jaar zal u een treasury-
statuut worden voorgelegd.
Het belastingen- en tarievenbeleid wordt momenteel heroverwogen en de daarop betrekking
hebbende verordeningen zullen zonodig worden aangepast. De discussie hierover met de
commissie Bestuur en Middelen wordt nog dit jaar opgestart.
Grondbedrijf en Vastgoed
Om de ambities van Leeuwarden op ruimtelijk-economisch gebied waar te kunnen maken
door middel van projecten als Binnenstad-Nieuwestad, woningbouwlocaties en
bedrijfslocaties, is het noodzakelijk een pro-actief grondbeleid te voeren. Dit houdt een
intensivering in ten opzichte van het huidige beleid. Het grondbedrijf zullen wij daartoe ook
meer inrichten en toerusten om marktgeoriënteerd en actief ondernemend te kunnen
opereren. In 1999 is een traject in gang gezet om het grondbedrijf om te bouwen tot een
zogenaamd Grondbank. Bij een pro-actief grondbeleid is monitoring van essentieel belang,
jaarlijks worden dan ook alle grondexploitaties geactualiseerd en vindt er jaarlijks een
risico-inventarisatie plaats. De onderdelen Grondbedrijf en Vastgoed zullen organisatorisch
worden samengevoegd (planning: 2000). Ten aanzien van Vastgoed geldt dat niet-
strategische panden op korte termijn worden afgestoten. Een belangrijke randvoorwaarde
voor vastgoedbeheer is een goede eigendomsadministratie; bij de overgang naar
Stadsontwikkeling zal dit worden meegenomen.
Publiekszaken
Het proces rondom de Gemeentewinkel is inmiddels goed op gang gekomen, alhoewel er
enige vertraging is opgetreden. De invoeringsdatum van de Gemeentewinkel is nu gesteld
op 1 januari 2000. Publiekszaken heeft daarnaast met ingang van 1999 te maken met de
verzwaring van enkele wettelijke taken (zie paragraaf 2.3).
Wijkmanagement
Om invulling te geven aan het streven burgers meer te betrekken bij en zeggenschap te
geven over de leefbaarheid in hun wijk wordt in 1999 een ontwikkelingsplan voorbereid,
waarin voorgesteld wordt de beslissingsbevoegdheid voor een deel van de budgetten over te
hevelen naar de wijken.
34
Perspectiefnota Plus 2000 2003 - 2010
4. FINANCIEEL EINDRESULTAAT
De voorstellen uit paragraaf 2 (ombuigingen/overige maatregelen en nieuw beleid) leiden
tot het volgende eindbeeld van het financieel meerjarenperspectief voor de komende
beleidsperiode:
MEERJARENPERSPECTIEF
1999
2000
2001
2002
2003
Startpositie op 1/1
2.529
333
147
1.539
-235
Mutaties volgens meerjarenraming 1999-2002
-2.515
118
2.135
-2.267
0
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
1.963
1.869
-314
142
430
Gemeentefonds
-3.392
-1.451
-952
-996
-1.055
Effect woningbouw e.d
18
105
-288
-3
977
Mutaties i.v.m. prognoses woningbouw
-700
Tussenstand
-1.397
974
728
-1.585
-583
OMBUIGINGEN c.a.
2.074
1.852
937
1.300
1.000
NIEUW BELEID (STRUCTUREEL)
-344
-2.679
-126
50
-342
EINDSTAND 31/12
333
147
1.539
-235
75
ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE
1999
2000
2001
2002
2003
Startpositie per 1 januari
18.576
21.259
15.096
18.954
22.122
Door Raad niet geaccepteerde vrijval voorziening WVG
-2.532
Hogere stortingen dan geraamd in 1998
954
Lagere afboeking immateriële activa
1.500
Gecorrigeerde stand per 1 januari 1999
18.498
21.259
15.096
18.954
22.122
Rentetoevoeging
1.202
1.169
830
1.042
1.217
Rentesupplement overige reserves/voorzieningen
2.000
2.000
2.000
2.000
2.000
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
Vermogenswinsten
300
300
300
300
300
Diverse mutaties volgens begroting 1999
-9.215
-2.477
-915
0
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen (begroting 1998)
-646
-179
-330
-1.193
0
Vermogensresultaten Greunsweg e.a.
-753
Investeringsbijdrage nieuwbouw MCL
-1.700
Sportboulevard Kalverdijkje
-200
Incidentele uitzettingen/inkrimpingen NIEUW
-435
-945
-491
-246
0
Voorlopig Rekeningresultaat 1998
7.000
Toevoeging bestemmingsreserves
-1.415
INCIDENTELE OMBUIGINGEN
5.600
NIEUW BELEID (INCIDENTEEL)
-810
-7.679
-575
0
0
Structureel begrotingsresultaat
333
147
1.539
-235
75
STAND 31/12
21.259
15.096
18.954
22.122
27.214
Tabel II-7
N.B. Een totaaloverzicht van de financiële gegevens wordt gegegeven in de separate
bijlage A (pagina 1 t/m 21 - deel 1).
35
Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010