Financiën (incl. Belastingen en Tarieven) Voor de komende periode wordt per dienst ingezet op de verdere verbetering van de productbegroting, het verder transparant maken van de financiële positie van de gemeente en de ontwikkelingen daarin en het verder saneren van de balans (voor zover de financiële positie daartoe ruimte biedt). Daarnaast wordt in 2000 gestart met de permanente bedrijfsdoorlichting en bedrijfsdiagnose (pilots doelmatigheidsonderzoek). De financiële administratie wordt verbeterd door deze meer in te richten naar het principe van "permanente balans" (d.w.z. frequent inzicht in de financiële situatie). Het treasurybeleid zal verder worden vormgegeven en verbeterd, nog dit jaar zal u een treasury- statuut worden voorgelegd. Het belastingen- en tarievenbeleid wordt momenteel heroverwogen en de daarop betrekking hebbende verordeningen zullen zonodig worden aangepast. De discussie hierover met de commissie Bestuur en Middelen wordt nog dit jaar opgestart. Grondbedrijf en Vastgoed Om de ambities van Leeuwarden op ruimtelijk-economisch gebied waar te kunnen maken door middel van projecten als Binnenstad-Nieuwestad, woningbouwlocaties en bedrijfslocaties, is het noodzakelijk een pro-actief grondbeleid te voeren. Dit houdt een intensivering in ten opzichte van het huidige beleid. Het grondbedrijf zullen wij daartoe ook meer inrichten en toerusten om marktgeoriënteerd en actief ondernemend te kunnen opereren. In 1999 is een traject in gang gezet om het grondbedrijf om te bouwen tot een zogenaamd Grondbank. Bij een pro-actief grondbeleid is monitoring van essentieel belang, jaarlijks worden dan ook alle grondexploitaties geactualiseerd en vindt er jaarlijks een risico-inventarisatie plaats. De onderdelen Grondbedrijf en Vastgoed zullen organisatorisch worden samengevoegd (planning: 2000). Ten aanzien van Vastgoed geldt dat niet- strategische panden op korte termijn worden afgestoten. Een belangrijke randvoorwaarde voor vastgoedbeheer is een goede eigendomsadministratie; bij de overgang naar Stadsontwikkeling zal dit worden meegenomen. Publiekszaken Het proces rondom de Gemeentewinkel is inmiddels goed op gang gekomen, alhoewel er enige vertraging is opgetreden. De invoeringsdatum van de Gemeentewinkel is nu gesteld op 1 januari 2000. Publiekszaken heeft daarnaast met ingang van 1999 te maken met de verzwaring van enkele wettelijke taken (zie paragraaf 2.3). Wijkmanagement Om invulling te geven aan het streven burgers meer te betrekken bij en zeggenschap te geven over de leefbaarheid in hun wijk wordt in 1999 een ontwikkelingsplan voorbereid, waarin voorgesteld wordt de beslissingsbevoegdheid voor een deel van de budgetten over te hevelen naar de wijken. 34 Perspectiefnota Plus 2000 2003 - 2010 4. FINANCIEEL EINDRESULTAAT De voorstellen uit paragraaf 2 (ombuigingen/overige maatregelen en nieuw beleid) leiden tot het volgende eindbeeld van het financieel meerjarenperspectief voor de komende beleidsperiode: MEERJARENPERSPECTIEF 1999 2000 2001 2002 2003 Startpositie op 1/1 2.529 333 147 1.539 -235 Mutaties volgens meerjarenraming 1999-2002 -2.515 118 2.135 -2.267 0 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 1.963 1.869 -314 142 430 Gemeentefonds -3.392 -1.451 -952 -996 -1.055 Effect woningbouw e.d 18 105 -288 -3 977 Mutaties i.v.m. prognoses woningbouw -700 Tussenstand -1.397 974 728 -1.585 -583 OMBUIGINGEN c.a. 2.074 1.852 937 1.300 1.000 NIEUW BELEID (STRUCTUREEL) -344 -2.679 -126 50 -342 EINDSTAND 31/12 333 147 1.539 -235 75 ONTWIKKELING ALGEMENE RESERVE 1999 2000 2001 2002 2003 Startpositie per 1 januari 18.576 21.259 15.096 18.954 22.122 Door Raad niet geaccepteerde vrijval voorziening WVG -2.532 Hogere stortingen dan geraamd in 1998 954 Lagere afboeking immateriële activa 1.500 Gecorrigeerde stand per 1 januari 1999 18.498 21.259 15.096 18.954 22.122 Rentetoevoeging 1.202 1.169 830 1.042 1.217 Rentesupplement overige reserves/voorzieningen 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 Vermogenswinsten 300 300 300 300 300 Diverse mutaties volgens begroting 1999 -9.215 -2.477 -915 0 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen (begroting 1998) -646 -179 -330 -1.193 0 Vermogensresultaten Greunsweg e.a. -753 Investeringsbijdrage nieuwbouw MCL -1.700 Sportboulevard Kalverdijkje -200 Incidentele uitzettingen/inkrimpingen NIEUW -435 -945 -491 -246 0 Voorlopig Rekeningresultaat 1998 7.000 Toevoeging bestemmingsreserves -1.415 INCIDENTELE OMBUIGINGEN 5.600 NIEUW BELEID (INCIDENTEEL) -810 -7.679 -575 0 0 Structureel begrotingsresultaat 333 147 1.539 -235 75 STAND 31/12 21.259 15.096 18.954 22.122 27.214 Tabel II-7 N.B. Een totaaloverzicht van de financiële gegevens wordt gegegeven in de separate bijlage A (pagina 1 t/m 21 - deel 1). 35 Perspectiefnota Plus 2000 - 2003 - 2010

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 313