Blad 10
Zienswij zen aangaande de toepass ing van de regels van de
Algemene wet bestuursrecht
Eén van de belanghebbenden heeft naar voren gebracht dat
de belanghebbenden niet in de gelegenheid zijn gesteld om
zienswijzen naar voren te brengen alvorens het besluit tot
het doen van een voorstel door ons college op 27 november
1998 werd genomen.
Reactie
Hoewel de Algemene wet bestuursrecht in artikel 4:8 vereist
dat belanghebbenden gehoord worden, is hiervan bij de voor-
bereiding van het voorstel van ons college afgeweken.
Artikel 4:11 van de Algemene wet bestuursrecht maakt het
mogelijk om van het naar voren brengen van zienswijzen af
te zien als onder meer het spoedeisend belang of noodzake
lijke geheimhouding dit vereist. De Wet voorkeursrecht
gemeenten is in het gebied "De Bullepolder" van toepassing
verklaard omdat er sterke vermoedens bestonden dat markt
partijen actief waren in het gebied. Snelheid was derhalve
geboden. De werking van het voorkeursrecht valt en staat
met de geheimhouding van de voorgenomen aanwijzing krach
tens de Wet voorkeursrecht gemeenten.
Hadden wij voordat het voorkeursrecht in werking getreden
was de belanghebbenden op de hoogte gebracht dan hadden
snel koopovereenkomsten en optieovereenkomsten aangegaan
kunnen worden om daarmee het voorkeursrecht te frustreren.
Is een eigenaar een overeenkomst aangegaan voor de inwer
kingtreding van het voorkeursrecht en is deze overeenkomst
geregistreerd in de openbare registers dan is de eigenaar
vrijgesteld van de plicht om eerst de gemeente Leeuwarden
in de gelegenheid te stellen het perceel aan te kopen
alvorens vervreemding aan een derde mogelijk is (de aan
biedingsplicht)
Zienswij zen aangaande de waarde van de aangewezen grond en
de koopprijs
De belanghebbenden hebben aangegeven dat er waarschijnlijk
een hogere prijs betaald zal gaan worden voor de percelen
waar in de toekomst woningen gebouwd gaan worden dan voor
de percelen waar dit niet gebeurt. Voorts werd aangegeven
dat, nu het nog niet bekend is waar uiteindelijk de
woningen gerealiseerd zullen gaan worden en de gemeente
Leeuwarden slechts een deel van de grond wil kopen, niet
bekend is wat er dan met het andere deel gebeurt. De over
blijvende (deel)percelen zullen immers niet voldoende zijn
om een boerenbedrijf uit te oefenen.
Reactie
De Wet voorkeursrecht gemeenten bepaalt dat, wanneer de
eigenaar van de grond tot verkoop wil overgaan en deze
aanbiedt aan de gemeente, partijen met elkaar in onder
handeling treden. Uitgangspunt voor de te betalen koopprijs
Blad 11
is de waarde van de zaak in het economische verkeer. De
toekomstige bestemming heeft geen invloed op de prijs. Is
slechts een gedeelte van een perceel aangewezen op basis
van de Wet voorkeursrecht gemeenten of is er een perceel
aangewezen dat een geheel vormt met andere (niet in de
aanwijzing betrokken) percelen dan kan de eigenaar alles
aan de gemeente aanbieden.
De gemeente is verplicht om op het totale aanbod in te
gaan. Wil de gemeente niet op het aanbod ingaan dan is de
eigenaar vrij om gedurende drie jaar te verkopen aan een
derde. De koper wordt vanzelfsprekend wel weer met het
voorkeursrecht geconfronteerd.
Zienswij zen met betrekking tot de beperking van de
beschikkingsbevoegdheid
De belanghebbenden hebben aangemerkt dat het voorkeursrecht
hen beperkt in de bedrijfsvoering. Men is niet snel geneigd
om investeringen in het bedrijf te doen nu de toekomst van
het bedrijf onzeker is geworden.
Reactie
De Wet voorkeursrecht gemeenten is ingrijpend en heeft
inderdaad een beperking van de beschikkingsbevoegdheid van
de eigenaar of beperkt gerechtigde tot gevolg. Men is
immers niet meer vrij om te verkopen aan wie men wil. De
Wet voorkeursrecht gemeenten heeft echter niet tot gevolg
dat men moet verkopen aan de gemeente. Alleen wanneer de
eigenaar zelf wil vervreemden dient hij eerst de gemeente
Leeuwarden in de gelegenheid te stellen tot aankoop over te
gaan. Wil de eigenaar niet verkopen dan zal het uitgeoefen
de bedrijf gewoon voortgezet moeten worden. De eigenaren
zijn op grond van het voorkeursrecht niet verplicht om de
noodzakelijke investeringen achterwege te laten.
Mocht uiteindelijk, nadat diverse investeringen in het
bedrijf gedaan zijn, toch aan de gemeente Leeuwarden
verkocht worden dan zal de gemeente de waarde, die de zaak
in het economisch verkeer vertegenwoordigt, dienen te
vergoeden. Eventuele investeringen hebben waarschijnlijk
invloed op de economische waarde van de zaak.
Zienswijzen van planologische aard
De belanghebbenden hebben opgemerkt dat de toekomst van het
gebied nog erg onzeker is en dat niet duidelijk is waarom
voor het gebied "De Bullepolder" wordt gekozen (en niet
voor andere locaties binnen de gemeente Leeuwarden)Tevens
werd aangegeven dat wanneer er op termijn meer duidelijk
heid omtrent de plannen bestaat, dit wellicht tot gevolg
heeft dat, krachtens het voorkeursrecht aangewezen,
percelen niet meer nodig zijn voor de realisering van de
woningbouwplannen