S 4 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Persoonsinformatie Productcode: 003.01 Te realiseren bestuurlijk doel: Klantvriendelijkheid Kwaliteitverbetering GBA databank. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Optimale registratie van vreemdelingen in het GBA. Afhandelingsprocedure mbt verblijfstitel wordt verkort van 3 maanden naar 1,5 maand. Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 1999 2000 2001 2002 2003 GBA-persoonsgegevens: personeel (0,5 fte, schaal 8) werkplek opleidingen automatisering inkomsten leges -41 -27 -10 -30 15 10 Onderbouwing: Het eerste contact van de vreemdeling wordt gelegd met de Nederlandse overheid in plaats van met de Politie. De vreemdeling kan aan één loket worden geholpen ipv meerdere (3 stuks, namelijk: vreemdelingendienst, burgerzaken en buro nieuwkomers). Naast de eerste inschrijving vindt ook de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning plaats en wordt het bureau Nieuwkomers voor het invorderingstraject ingelicht. De door het Rijk vast te stellen leges zijn nog niet bekend. Uitgangspunt is een vergoeding van f 30,-- per inschrijving. Er hebben in 1998 plm. 500 inschrijvingen plaatsgevonden. De vergoeding in de vorm van leges wordt dan in totaal 500 x f 30 f 15.000. Datum ingang landelijke invoering: 1-4-1999. De gemeenten Delft, Zoetermeer, Utrecht en Haarlem hebben meegewerkt aan een pilot mbt het 1-loket voor vreemdelingen. Hierover is een rapportage gemaakt. Naar aanleiding van deze rapportage is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, in het kader van het Overheidsloket 2000 programma besloten om de gemeenten te verplichten om per 1 april dit 1-loket voor vreemdelingen in te voeren. Het primaire doel is gericht op het verbeteren van de service aan de vreemdeling. De vreemdelingen kunnen hun aanvraag voor een verblijfsvergunning en de inschrijving in GBA in één keer doen. Door de intensievere contacten met de Vreemdelingendienst kan de doorlooptijd van de procedure voor de aanvraag van een vergunning tot verblijf van 3 maanden naar 1,5 maand worden verkort. Verbeteringen in de serviceverlening kunnen met name nog worden aangebracht op het terrein van de duidelijkheid over de procedure, de termijnen en de mee te brengen documenten. Dit kan bereikt worden door het geven van meer en betere voorlichting aan de vreemdeling en dan wel in andere talen dan in het Nederlands. Dit zou er ook voor zorgen dat het aantal bezoeken aan het 1-loket verder naar beneden gebracht kan worden, omdat de vreemdeling dan waarschijnlijk dan vaker de benodigde bescheiden in zijn bezit heeft, dit voorkomt dat de vreemdeling telkens terug moet komen om alsnog de benodigde bescheiden te overleggen. Daarnaast kunnen de wachttijden aan het loket worden verkort door het werken op afspraak en het in elkaar schuiven van het inschrijfformulier van de GBA en de vergunning tot verblijf (vtv)-aanvraag en zou voor een nog efficiëntere werkwijze de opleiding aan loketmedewerkers verbeterd kunnen worden en kan een verdere integratie plaatsvinden van de vreemdelingendienst en Bureau Nieuwkomers in het loket door de koppeling van computersystemen. 38 De werkwijze volgens het 1-loket voor vreemdelingen leidt tot efficiënter werken aan de hand van twee aspecten: het aantal foutmeldingen (mismatches) bij de VAS/GBA-uitwisseling; het terugbrengen van de behandelingsduur van de vtv-aanvraag. Bijkomende voordelen: Vreemdelingendienst krijgen direct juiste gegevens aangeleverd en de leges worden bij aanvraag aan het loket al betaald, in tegenstelling tot voorheen. Neveneffecten: toename werkbelasting Burgerzaken.Dit komt, doordat de behandelingsduur regesitratie van vreemddelingen nu GB17 plm. 500 stuks, langer wordt en de vreemdeling meer vragen heeft. Op basis van de huidige aantallen wordt een verzoek gedaan om uit te breiden met een halve fte. Hierdoor worden ook de wachttijden langer. Op basis van de huidige informatie wordt er een vergoeding per aanvraag voorgesteld in de vorm van leges. 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 345