S 5 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken
S 6 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken
Beleidsproduct:
Naturalisatie adviezen
Productcode:
003.04.01
Te realiseren bestuurlijk doel:
verminderen van het aantal klachten over de afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken
en het adequaat invullen van de meer verkregen wettelijke bevoegdheden op dit terrein
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
de afhandelingstermijn van naturalisa
tieverzoeken verkorten van 50 naar 25
dagen
het behandelen van 300 naturalisatie-
verzoeken per jaar (er is een toename
van 200 verzoeken geconstateerd in de
afgelopen jaren)
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
formatie-uitbreiding met 1 fte
-82
Onderbouwing:
Per 1 april 1998 heeft het team Burgerzaken mbt het afhandelen van de verzoeken tot
naturalisatie wettelijk meer bevoegdheden gekregen. In plaats van alle verzoeken (incl.
controle op gegevens bronnen) in behandeling te nemen, van advies te voorzien en
vervolgens door te sturen naar de IND zijn de medewerkers van het team Burgerzaken
uitgerust met de bevoegdheden om als een soort poortwachter te functioneren. Deze
bevoegdheden zijn al aangepast in het mandaatstatuut nov. 1998. Dit wil zeggen dat zij van
te voren adviseren aan de klanten of een verzoek af of toegewezen gaat worden. De
uiteindelijke doelstelling is dat zoveel mogelijk alleen toewijzigingen worden doorgestuurd en
het aantal afwijzigingen direct aan de klant wordt medegedeeld, om zo de
afhandelingstermijn te verkorten van 50 naar 25 dagen. Voor de uitbreiding van de
bevoegdheden verkrijgt de gemeente een hogere vergoeding omdat zij deels de tarieven
mag verhogen en een verhoogde bijdrage van het rijk verkrijgt. Deze tarieven zijn al
gepubliceerd en worden al geheven vanaf april 1998. Uit onderzoek van de afgelopen jaren
kunnen we een forse toename constateren van het in behandeling nemen van het aantal
naturalisatieverzoeken, nl van 100 naar 300.
Omdat de formatie niet was afgestemd op deze ontwikkelingen liep de afhandelingstermijn
op. En zo ook het aantal klachten. Op basis van het aantal verzoeken wordt voorgesteld de
formatie aan te passen om de afhandelingstermijn van 50 dagen naar 25 te verkrijgen. De
kosten van de extra werkplek (niet van de extra fte) kunnen opgevangen worden met het
hogere bedrag dat aan leges wordt ontvangen.
I
40
Beleidsproduct:
Beheer
Productcode:
000.16
Te realiseren bestuurlijk doel:
Het coördineren van wettelijke taken op het gebied van Gemeentelijke Interne Milieuzorg.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
Gemeentelijke Interne Milieuzorg
-76
Onderbouwing:
Ten gevolge van wettelijke richtlijnen heeft het FB in 1997 de opdracht gekregen, van de DR,
een coördinator aan te stellen op het terrein van de Gemeentelijke Interne Milieuzorg. De
opdracht toentertijd was dit te doen binnen de financiële budgetten van het FB. De praktijk
wijst uit dat dit moet ten laste van het budget 'personeel van derden'. Dit budget is echter
bedoeld om ziekteverzuim op te vangen in verband met het continue karakter van het werk
van het FB en ten behoeve van de flexibiliteit in de dienstverlening. Op het moment dat
hieruit dit soort, omvangrijke, structurele taken worden betaald leidt dit tot een structurele
overschrijding. Het budget is hierop niet berekend. Bovendien breiden de wettelijke taken in
dit kader alleen maar uit en wordt de omvang dus steeds groter. Dit betekent dat er óf een
extra budget voor een GIM- coördinator beschikbaar moet worden gesteld óf dat de taak niet
meer door het FB kan worden uitgevoerd. De kosten van een GIM-coördinator bedragen
loonkosten op basis van schaal 5 ca. f 60.000, per jaar) en een geautomatiseerde
werkplek a f 16.000, Totaal ca. f76.000, op jaarbasis structureel.
41