S 5 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken S 6 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Naturalisatie adviezen Productcode: 003.04.01 Te realiseren bestuurlijk doel: verminderen van het aantal klachten over de afhandelingstermijn van naturalisatieverzoeken en het adequaat invullen van de meer verkregen wettelijke bevoegdheden op dit terrein Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 de afhandelingstermijn van naturalisa tieverzoeken verkorten van 50 naar 25 dagen het behandelen van 300 naturalisatie- verzoeken per jaar (er is een toename van 200 verzoeken geconstateerd in de afgelopen jaren) Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 formatie-uitbreiding met 1 fte -82 Onderbouwing: Per 1 april 1998 heeft het team Burgerzaken mbt het afhandelen van de verzoeken tot naturalisatie wettelijk meer bevoegdheden gekregen. In plaats van alle verzoeken (incl. controle op gegevens bronnen) in behandeling te nemen, van advies te voorzien en vervolgens door te sturen naar de IND zijn de medewerkers van het team Burgerzaken uitgerust met de bevoegdheden om als een soort poortwachter te functioneren. Deze bevoegdheden zijn al aangepast in het mandaatstatuut nov. 1998. Dit wil zeggen dat zij van te voren adviseren aan de klanten of een verzoek af of toegewezen gaat worden. De uiteindelijke doelstelling is dat zoveel mogelijk alleen toewijzigingen worden doorgestuurd en het aantal afwijzigingen direct aan de klant wordt medegedeeld, om zo de afhandelingstermijn te verkorten van 50 naar 25 dagen. Voor de uitbreiding van de bevoegdheden verkrijgt de gemeente een hogere vergoeding omdat zij deels de tarieven mag verhogen en een verhoogde bijdrage van het rijk verkrijgt. Deze tarieven zijn al gepubliceerd en worden al geheven vanaf april 1998. Uit onderzoek van de afgelopen jaren kunnen we een forse toename constateren van het in behandeling nemen van het aantal naturalisatieverzoeken, nl van 100 naar 300. Omdat de formatie niet was afgestemd op deze ontwikkelingen liep de afhandelingstermijn op. En zo ook het aantal klachten. Op basis van het aantal verzoeken wordt voorgesteld de formatie aan te passen om de afhandelingstermijn van 50 dagen naar 25 te verkrijgen. De kosten van de extra werkplek (niet van de extra fte) kunnen opgevangen worden met het hogere bedrag dat aan leges wordt ontvangen. I 40 Beleidsproduct: Beheer Productcode: 000.16 Te realiseren bestuurlijk doel: Het coördineren van wettelijke taken op het gebied van Gemeentelijke Interne Milieuzorg. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Gemeentelijke Interne Milieuzorg -76 Onderbouwing: Ten gevolge van wettelijke richtlijnen heeft het FB in 1997 de opdracht gekregen, van de DR, een coördinator aan te stellen op het terrein van de Gemeentelijke Interne Milieuzorg. De opdracht toentertijd was dit te doen binnen de financiële budgetten van het FB. De praktijk wijst uit dat dit moet ten laste van het budget 'personeel van derden'. Dit budget is echter bedoeld om ziekteverzuim op te vangen in verband met het continue karakter van het werk van het FB en ten behoeve van de flexibiliteit in de dienstverlening. Op het moment dat hieruit dit soort, omvangrijke, structurele taken worden betaald leidt dit tot een structurele overschrijding. Het budget is hierop niet berekend. Bovendien breiden de wettelijke taken in dit kader alleen maar uit en wordt de omvang dus steeds groter. Dit betekent dat er óf een extra budget voor een GIM- coördinator beschikbaar moet worden gesteld óf dat de taak niet meer door het FB kan worden uitgevoerd. De kosten van een GIM-coördinator bedragen loonkosten op basis van schaal 5 ca. f 60.000, per jaar) en een geautomatiseerde werkplek a f 16.000, Totaal ca. f76.000, op jaarbasis structureel. 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 346