S 8 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: ALGEMENE ZAKEN S 9 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: beheer Productcode: 000.16 Te realiseren bestuurlijk doel: optimale telefonische bereikbaarheid Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 - tevreden klanten zowel intern als extern Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 lasten onderzoek implementatie aanbevelingen onderzoek -30 30 -70 -30 30 Onderbouwing: Binnen de organisatie ontbreekt de discipline om bij afwezigheid maatregelen te treffen. Hierdoor wordt de bereikbaarheid nadelig beinvloed en de cluster telefonie zwaarder belast. Hiervoor is gezien de huidige bezetting geen formatie beschikbaar om deze extra werkdruk op te vangen. Vanuit de politiek (bestuursprogramma) is het gewenst dat de bereikbaarheid wordt verbeterd. Er is reeds een aanzet gemaakt voor een presentatie in controllersoverleg en overleg met het managementteam AZ. Onderzocht is dat: Om te kunnen meten de telefooncentrale niet uitgerust is om dit geautomatiseerd te doen Sectoren/medewerkers niet kunnen worden aangesproken op slechte bereikbaarheid. Er geen afspraken/normen binnen de organisatie zijn ontwikkeld over "bereikbaar zijn". Op basis van de aanbevelingen van het onderzoek zullen vervolgens een aantal verbeteringsmaatregelen worden geïmplementeerd. De kosten van het onderzoek zijn incidenteel waarbij voor 2001 een evaluatieonderzoek staat gepland teneinde inzicht te krijgen in de mate waarin maatregelen, voortvloeiende uit het eerste onderzoek, daadwerkelijk effect hebben gehad. 44 Beleidsproduct: Minimabeleid Productcode: 610.06 Te realiseren bestuurlijk doel: Het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke heffingen o.b.v. een actief kwijtscheldingsbeleid Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Aantal aanvragen kwijtscheldingen Aantal toegekende kwijtscheldingen pm pm Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Publicatie en communicatie Reis- en verblijfskosten Kwijtscheldingen -17 -50 pm 15 Onderbouwing: Binnen de wettelijke mogelijkheden vindt invulling van het actieve kwijtscheldingsbeleid plaats door: a.het niet opleggen van aanslagen aan bijstandsontvangers die 2 jaar of langer voldoen aan de geldende inkomens- en vermogenscriteria en personen (excl.studenten) die gedurende 2 achtereenvolgende jaren volledige kwijtschelding van onroerende zaakbelastingen hebben ontvangen en die geen eigenaar van een woning zijn. b.bij de berekening van de betalingscapaciteit 100 van de bijstandsnorm vrij te laten. c.in bijsluiters bij de belastingaanslagen te wijzen op de mogelijkheid voor kwijtschelding. d.personele hulp aan de balie bij het invullen van aanvraagformulieren tot kwijtschelding. e.de bij de gemeente bekende AOW'ers die voldoen aan de criteria,te betrekken in de actieve kwijtschelding; periodiek vindt via een steekproef toetsing plaats. f.de mogelijkheid tot uitbreiding van de groep AOW'ers vanuit een eventuele koppeling met de gegevens van de Rijksbelastingdienst voortdurend in ogenschouw te nemen. Dit is op dit moment niet opportuun omdat eventuele vermogens niet goed in beeld zijn. Koppelingen met andere groepen als bijv. het GAK is niet gewenst, omdat de groepen daarvoor qua samenstelling teveel veranderen. De relevante aantallen zijn: a.aktieve kwijtscheldingen 2.500 b.passieve kwijtscheldingen 1 .volledig gehonoreerd 2.gedeeltelijk gehonoreerd 3. afgewezen 4.te laat ingediend 1.700 74 1.136 297 5.707 Op zichzelf beschouwd wordt maximaal ingespeeld op de mogelijkheden die de Invorderingswet biedt. Het wettelijk niveau van de vrij te laten vermogens zou echter iets ruimer mogen zijn. Dit niveau is nu gebaseerd op de uitkering over 1 maand vermeerderd met ziekenfondspremie. De indruk bestaat dat niet alle voor kwijtschelding in aanmerking komende huishoudens worden bereiken. Via het loket komen de volgende oorzaken naar voren: 1 .mensen vinden 'het gedoe met formulieren' moeilijk, tijdrovend en veel rompslomp gevend 2.vooral oudere mensen schamen zich om 'de hand op te houden' 3.de toelichting (bijsluiter bij het aanslagformulier) vindt men ingewikkeld:mensen beginnen er niet aan 4.aanvragen om kwijtschelding komen te laat binnen. 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 348