S 15 VOORSTEL NIEUW BELEID De jongeren werden daarbij georganiseerd in een wijkplatform waarmee de maatschappelijke participatie van deze jongeren is vergroot. Karakteristiek voor jongerenoverlast is echter dat het de neiging heeft zich te verplaatsen. Om hier snel op in te kunnen spelen en escalaties te voorkomen is het voorstel om dergelijk wijkjongerenwerk niet meer zoals in het verleden steeds incidenteel te financieren uit projectfondsen, maar hiervoor een budget flexibel jongerenwerk te reserveren. Daaruit kan dan ook bv. extra inzet in de zomermaanden gefinancierd worden (als structurele voortzetting van het GSB-project zomeroverlast: de overlevingstocht voor risicojongeren) of jongerenwerk voor specifieke doelgroepen. Voor kinderen organiseert de HWL in de zomer al meer dan 10 jaar in samenwerking met een aantal buurtorganisaties een week lang kindervakantieactiviteiten in verschillende wijken. De activiteiten zijn gericht op kinderen in de leeftijd van peuters t/m leerlingen basisonderwijs, die niet op vakantie gaan, meestal omdat het gezin van een minimuminkomen moet rondkomen. Elk jaar nemen hieraan tussen de 300 en 400 kinderen deel. Op jaarbasis is een bedrag van f 58.000,- nodig, Ook hiervoor is er tot nu toe vanuit de gemeente steeds een bijdrage geleverd uit incidentele gelden (Sociale Vernieuwing en GSB). Nu wordt het tijd de activiteiten in te bedden in het regulier beleid ook al omdat HWL nu vaak moeite heeft op tijd vrijwilligers in de wijken te vragen vanwege de financiële onzekerheid. 52 Dienst: Welzijn Beleidsproduct: Monitoring/cliëntvolgsysteem/jeugdmonitor Productcode: div. Te realiseren bestuurlijk doel: uitvoering integraal jeugdbeleid zoals is vastgesteld in de kadernota jeugdbeleid - realisatie sluitend clientvolgsysteem (koppeling bestaande systemen en realisatie aanvullingen op bestaande systemen) - realisatie 0-meting belevingswereld jeugd en vervolgmetingen Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 -cliëntvolgsysteem sluistende aanpak jongeren -onderhoud cliëntvolgsysteem -ontwikkeling jeugdmonitor 8-12 jarigen (0-meting) vervolgmetingen 12-17 jaar vervolgmetingen 8-12 jaar -15 -50 50 -12,5 Onderbouwing: Ten behoeve van de sluitende aanpak jongeren blijkt het noodzakelijk om informatie over jongeren in een registratiesysteem (cliëntvolgsysteem) onder te brengen. Bestaande systemen van bv politie en justitie zijn niet op elkaar aangesloten. Het blijkt ook dat er soms niet wordt geregistreerd. De bestaande systemen en de nog te ontwikkelen onderwijsmonitor moeten worden gekoppeld. Aanvullingen op bestaande systemen zijn noodzakelijk. Vanuit het landelijk kader GSB is gemeenten opgedragen om een jeugdmonitor te ontwikkelen en uit te voeren. Een eerste aanzet hiertoe is gemaakt in 1998, gefinancierd uit incidentele middelen Jeugdbeleid (monitor 12-17 jarigen). In de komende jaren dient een monitor 8-12 jarigen te worden ontwikkeld en uitgezet en vervolgmetingen moeten worden uitgevoerd. Op jaarbasis is hiervoor f 15.000,- structureel budget benodigd. 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 352