S 16 VOORSTEL NIEUW BELEID
S 17 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Welzijn
Dienst: Welzijn
Beleidsproduct:
Integraal jeugdbeleid, zorgtrajecten
Productcode:
div.
Te realiseren bestuurlijk doel:
Uitvoering van het integraal jongerenbeleid, zoals neergelegde in de kadernota jeugdbeleid
Het begeleiden van kwetsbare jongeren.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
concrete uitvoering zorgtrajecten
pm
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
1999
2000
2001
2002
2003
begeleiding van jongeren in
zorgtrajecten door
casemanagers/coaches
-200
Onderbouwing:
In het kader van de sluitende aanpak voor jongeren 12-23 vanuit een "jongerenloket"
(kadernota jeugdbeleid) zijn voor 1999 incidentele middelen gereserveerd om een plan van
aanpak en een eerste opzet voor de invulling van het loket samen met in- en externe partners
in het project voor te bereiden. Naast de f 200.000 die al structureel is gereserveerd voor het
in kaart brengen van zorgtrajecten, gereserveerd in de perspectiefnota 1999-2002, blijkt dat
het bovendien noodzakelijk is een aantal casemanagers aan te stellen om de zorgtrajecten
voor verschillende jongeren te coördineren, concreet te begeleiden en de uitvoering van de
uitgezette trajecten te bewaken op de volgende aspecten:
zorg dragen "warme" overdracht van cliënten
zorg dragen voor registratie en monitoring
zorg dragen voor de realisatie van structurele netwerken en daarmee een collectief
gedragen verantwoordelijkheid voor de sluitende aanpak van de jongere
zorg dragen voor slagvaardig optreden van betrokken uitvoerende partners middels
mandatering, opdat een maattraject voor de jongeren wordt gerealiseerd.
Ook wordt de lokale en provinciale overheid geïnformeerd en geadviseerd over de voortgang
in de sluitende aanpak jongeren 12-23 jaar.
54
Beleidsproduct:
Vangnetvoorzieningen
Productcode: div.
Te realiseren bestuurlijk doel:
-Verdubbeling van het bereik van outreachend werk met name gericht op de groep allochtone
verslaafde jongeren.
-Terugbrengen van de overlast door verslaafden.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
percentage overlast van verslaafden
het wijksignaleringssysteem
aantal trajecten voor verslaafden
12%
9%
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
- Meer openingsuren straathoekwerk
- Realisering gedoogruimten
- Continuering project Drang op maat
-200
-450
-119
Onderbouwing:
Ondanks preventie- en resocialisatieprojecten is per saldo het aan tal verslaafden
toegenomen en daarmee ook de overlast die burgers ervaren van deze groep. (Volgens het
wijksignaleringssysteem nu 12%). Een complicerende factor bij overlastbestrijding in wijken is
dat overlast bij repressie de neiging heeft zich te verplaatsen, het zogenaamde
waterbed effect.
Om contacten te leggen met de verslaafden en hen via de voorzieningen die daarvoor zijn te
kunnen begeleiden is outreachend werk nodig. Dit gebeurt voor een deel al door het
straathoekwerk. Uit overleggen met opvang en wijk-organisaties naar aanleiding van
overlastsituaties bv. in de binnenstad en Heechterp blijkt dat er grote behoefte is aan
uitbreiding van de openingsuren van het straathoekwerk (opvangplek aan de Weaze) en
mogelijkheden voor meer uitpandige begeleiding in de wijken, met name voor specifieke
groepen. Dit meer flexibel inzetbare outreachende werk kan beter op de verplaatsing van
overlast inspelen.
Om de overlast die veroorzaakt wordt door verslaafden beter te kunnen beheersen zijn in
diverse grote steden experimenten gestart om te voorzien in een gedoogruimte. Zo'n
gebruikersplek geeft naast minder overlast op straat mogelijkheden om deze mensen beter te
bereiken met en zorg- en kansentrajecten meer kans van slagen te geven
De exploitatiekosten van een (beveiligde) gedoogruimte bestaan voor het grootste deel uit
begeleidingskosten, omdat tijdens de openingstijden overdag en 's avonds 7 dagen per
week, altijd minstens 1 begeleider aanwezig moet zijn. In Leeuwarden betreft de doelgroep
ongeveer 30 problematische zwervende harddrugsverslaafden. Het landelijk gemiddeld
kostenoverzicht laat zien dat er f 15.000,- per verslaafde per jaar mee gemoeid is.
Eind 1999 zal worden geconcludeerd hoe de tijdelijke maatregelen in het kader van
overlastbestrijding (meer straathoekwerk) heben uitgewerkt. Dan zal worden bekeken of en
hoe een gedoogruimte wordt opgezet.
55