S 24 VOORSTEL NIEUW BELEID
S 25 VOORSTEL NIEUW BELEID
Dienst: Welzijn
Beleidsproduct:
extra ambtelijke inzet hoger (beroeps)onderwijs
Productcode: div.
Te realiseren bestuurlijk doel:
behoud en versterking van het hoger (beroeps)onderwijs
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
groei aantal studenten
10%
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
- behoud bestaande opleidingsaanbod
- uitbreiding met nieuwe
studierichtingen
- uitbreiding studentenvoorzieningen
40%
40%
20%
-150
Onderbouwing:
Gelet op het (economisch, cultureel en sociaal) belang van de aanwezigheid van een zo
compleet mogelijk pakket aan opleidingsmogelijkheden voor HBO en WO en de bevordering
van een aantrekkelijk studieklimaat voor de studenten ("Leeuwarden HBO-stad"), is het
dringend noodzakelijk de inspanningen van de gemeente te intensiveren. Naast bestuurlijke
prioriteitstelling zal er extra ambtelijke capaciteit moeten worden ingezet om volwaardige en
aantrekkelijke HBO (en WO-)voorzieningen In Leeuwarden te behouden en uit te breiden.
64
Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct:
Beheer Openbare Ruimte - Verhardingen
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
het zichtbaar verbeteren van de onderhoudstoestand van de leefomgeving
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
- het wegwerken van de
onderhoudsachterstand
- het opzetten van een beleidsplan
verhardingen
- het op peil houden van het
onderhoudsniveau
- het deelnemen van dit deel van de
fysieke leefomgeving in de
wijkgerichte aanpak.
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
extra middelen voor onderhoud aan
verhardingen (voor een periode van 10
jaar)
-8900
600
Onderbouwing:
Het bestuur heeft besloten om in de periode 1997-2001 het structureel beschikbare budget te
laten groeien. In 1998 bedroeg het budget 4.700.000,-. (Hierbij is de budgetuitbreiding ten
behoeve van achterstallig onderhoud ad. 1.200.000,- inbegrepen.) Op basis van de
inspecties die in het voorjaar van 1998 zijn uitgevoerd is berekend dat jaarlijks een bedrag
van ca. 10,8 miljoen benodigd is voor het uitvoeren van het structurele onderhoud. Daarnaast
blijkt dat er de laatste jaren voor een bedrag van 40 miljoen gulden aan achterstallig
onderhoud is ontstaan. Het wegwerken van dit achterstallig onderhoud zou (in samenwerking
met Stedelijke Vernieuwing) in een periode van 10 jaar kunnen plaatsvinden (4 miljoen per
jaar), zodat vanaf het jaar 2000 jaarlijks een bedrag van 14,8 miljoen moet worden besteed.
Aangezien in 2000 een bedrag van 5,9 miljoen beschikbaar is, dient er vanuit nieuw beleid
een bedrag ter hoogte van 8,9 miljoen beschikbaar te worden gesteld.
Op basis van de jaarlijkse inspecties wordt bepaald welke delen van de verharding voor een
onderhoudsmaatregel in aanmerking komen, waarna het bestuur een voorstel ter vaststelling
wordt voorgelegd. De jaarschijf wordt vervolgens vastgesteld in de begroting.
Indien het bestuur besluit jaarlijks extra middelen beschikbaar te stellen dan zou dit voor de
periode van 2000 t/m 2003, met inachtneming van de hiervoor genoemde criteria, gelijkelijk
over de 3 volgende hoofdonderdelen verdeeld kunnen worden:
- het wijksgewijs uitvoeren van groot onderhoud waarbij "achterstandswijken" het eerst in
aanmerking komen;
- het uitvoeren van groot onderhoud aan de hoofdwegenstructuur teneinde
kapitaalvernietiging zoveel mogelijk te voorkomen;
- het verbeteren van het fietspadenbestand.
Het bestuur kan de keus maken hierin mee te gaan of een nadere prioriteitsvolgorde
aangeven.
65