S 24 VOORSTEL NIEUW BELEID S 25 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Welzijn Beleidsproduct: extra ambtelijke inzet hoger (beroeps)onderwijs Productcode: div. Te realiseren bestuurlijk doel: behoud en versterking van het hoger (beroeps)onderwijs Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 groei aantal studenten 10% Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 - behoud bestaande opleidingsaanbod - uitbreiding met nieuwe studierichtingen - uitbreiding studentenvoorzieningen 40% 40% 20% -150 Onderbouwing: Gelet op het (economisch, cultureel en sociaal) belang van de aanwezigheid van een zo compleet mogelijk pakket aan opleidingsmogelijkheden voor HBO en WO en de bevordering van een aantrekkelijk studieklimaat voor de studenten ("Leeuwarden HBO-stad"), is het dringend noodzakelijk de inspanningen van de gemeente te intensiveren. Naast bestuurlijke prioriteitstelling zal er extra ambtelijke capaciteit moeten worden ingezet om volwaardige en aantrekkelijke HBO (en WO-)voorzieningen In Leeuwarden te behouden en uit te breiden. 64 Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Beheer Openbare Ruimte - Verhardingen Productcode: Te realiseren bestuurlijk doel: het zichtbaar verbeteren van de onderhoudstoestand van de leefomgeving Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 - het wegwerken van de onderhoudsachterstand - het opzetten van een beleidsplan verhardingen - het op peil houden van het onderhoudsniveau - het deelnemen van dit deel van de fysieke leefomgeving in de wijkgerichte aanpak. Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 extra middelen voor onderhoud aan verhardingen (voor een periode van 10 jaar) -8900 600 Onderbouwing: Het bestuur heeft besloten om in de periode 1997-2001 het structureel beschikbare budget te laten groeien. In 1998 bedroeg het budget 4.700.000,-. (Hierbij is de budgetuitbreiding ten behoeve van achterstallig onderhoud ad. 1.200.000,- inbegrepen.) Op basis van de inspecties die in het voorjaar van 1998 zijn uitgevoerd is berekend dat jaarlijks een bedrag van ca. 10,8 miljoen benodigd is voor het uitvoeren van het structurele onderhoud. Daarnaast blijkt dat er de laatste jaren voor een bedrag van 40 miljoen gulden aan achterstallig onderhoud is ontstaan. Het wegwerken van dit achterstallig onderhoud zou (in samenwerking met Stedelijke Vernieuwing) in een periode van 10 jaar kunnen plaatsvinden (4 miljoen per jaar), zodat vanaf het jaar 2000 jaarlijks een bedrag van 14,8 miljoen moet worden besteed. Aangezien in 2000 een bedrag van 5,9 miljoen beschikbaar is, dient er vanuit nieuw beleid een bedrag ter hoogte van 8,9 miljoen beschikbaar te worden gesteld. Op basis van de jaarlijkse inspecties wordt bepaald welke delen van de verharding voor een onderhoudsmaatregel in aanmerking komen, waarna het bestuur een voorstel ter vaststelling wordt voorgelegd. De jaarschijf wordt vervolgens vastgesteld in de begroting. Indien het bestuur besluit jaarlijks extra middelen beschikbaar te stellen dan zou dit voor de periode van 2000 t/m 2003, met inachtneming van de hiervoor genoemde criteria, gelijkelijk over de 3 volgende hoofdonderdelen verdeeld kunnen worden: - het wijksgewijs uitvoeren van groot onderhoud waarbij "achterstandswijken" het eerst in aanmerking komen; - het uitvoeren van groot onderhoud aan de hoofdwegenstructuur teneinde kapitaalvernietiging zoveel mogelijk te voorkomen; - het verbeteren van het fietspadenbestand. Het bestuur kan de keus maken hierin mee te gaan of een nadere prioriteitsvolgorde aangeven. 65

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 358