S 34 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct: Handhaving Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet
en Huisvestingverordening
Productcode: 822.01
Te realiseren bestuurlijk doel:
De doelstelling van beleid richt zich op de kwaliteit van de gebouwde omgeving en de
instandhouding daarvan op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Woningwet en
de gemeentelijke Huisvestingsverordening en wordt als volgt geformuleerd:Nagestreefd
worden een verantwoord gebruik, goed beheer van en een veilig gebouwde omgeving door
middel van het naleven van de eisen die in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de
Woningwet en de gemeentelijke huisvestingsverordening zijn vastgelegd
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
handhavingszaken per jaar
waarvan:
aanschrijvingen
toepassen bestuursdwang
bezwaarzaken
gemiddelde tijdsbesteding per zaak:
handhavingszaak
bezwaarschrift volgens claim
het terugdringen van overtredingen van
de regelsgeving omtrent het bouwen en
wonen waarbij handhaving een
preventieve werking krijgt.
Randvoorwaarde hierbij is de
aanwezigheid van goede en actuele
bestemmingsplannen.
Aantal te behandelen zaken opvoeren
van 10 naar 400 per jaar
400
200
35
75
6 u
24 u
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
Personeelslasten
Bezwarenafhandeling
Investeringslasten
-250
-180
-20
20
Onderbouwing:
Bij gemeentebesturen, maar ook bij de burgers, groeit de vraag om handhaving. Bij de
overheden geldt dit met name voor het handhaven van de milieuwetgeving.
Ook in Leeuwarden wordt de roep om handhaving van onder meer de bouwregelgeving
steeds groter. Dit blijkt uit een toename van het aantal klachten van burgers met betrekking
tot het bouwen en kamerverhuur. Ook is er een groei te zien in het aantal bezwaarschriften
op overheidsbeschikkingen.
In zijn algemeenheid daalt het normbesef zo ook in Leeuwarden. Steeds vaker komt het voor
dat er clandestien gebouwd wordt of dat panden illegaal worden gebruikt voor kamerverhuur.
Hierdoor dreigen de zaken uit de hand te lopen en is handhaving noodzakelijk.
Handhaving is geen vrijblijvende zaak. Uit jurisprudentie blijkt dat de gemeente geacht wordt
regelgeving te handhaven. Indien een burger hierom vraagt is het gemeentebestuur verplicht
om tot handhaving over te gaan of zij moet met redenen omkleed aangeven waarom zij van
bestuursdwang afziet. In het Bestuursprogramma 1998-2002 is aan handhaving ook
nadrukkelijk aandacht besteed.
74
Op het gebied van 'de regelgeving over het bouwen en wonen' kan men niet spreken van een
actief handhavingsbeleid. Vaak, zo ook in Leeuwarden, is er sprake van een reactief beleid.
Thans zijn er ca. 10 zaken per jaar. Opgemerkt dient hierbij te worden dat in dit kader het
toezicht op de uitvoering van vergunningen niet wordt meegerekend. Het betreft hier dus
alleen het reageren op klachten en de opsporing van overtredingen.
Adequaat optreden tegen overtredingen zal (op termijn) een preventieve werking hebben.
Een goede controle op de bouwwetgeving voorkomt niet alleen gevaarlijke situaties
(bijvoorbeeld instorting) en overlast; het achterwege laten van handhaving kan ook
wildgroei van ongewenste ontwikkelingen tot gevolg hebben. Burgers kunnen dit
beschouwen als een vrijbrief om te bouwen zonder vergunning. Normvervaging is het
gevolg.
De werkwijze zal zijn als volgt:
Aanwijzen van zgn. Actiegebieden
Stellen van prioriteiten m.b.t. soorten overtredingen
Constateren van overtredingen.
Overtreder verzoeken overtreding ongedaan te maken.
Indien nodig aanschrijven en bestuursdwang toepassen danwel dwangsom opleggen.
Mogelijke bezwaarschriften en beroepszaken behandelen.
75