S 34 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Handhaving Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet en Huisvestingverordening Productcode: 822.01 Te realiseren bestuurlijk doel: De doelstelling van beleid richt zich op de kwaliteit van de gebouwde omgeving en de instandhouding daarvan op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Woningwet en de gemeentelijke Huisvestingsverordening en wordt als volgt geformuleerd:Nagestreefd worden een verantwoord gebruik, goed beheer van en een veilig gebouwde omgeving door middel van het naleven van de eisen die in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Woningwet en de gemeentelijke huisvestingsverordening zijn vastgelegd Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 handhavingszaken per jaar waarvan: aanschrijvingen toepassen bestuursdwang bezwaarzaken gemiddelde tijdsbesteding per zaak: handhavingszaak bezwaarschrift volgens claim het terugdringen van overtredingen van de regelsgeving omtrent het bouwen en wonen waarbij handhaving een preventieve werking krijgt. Randvoorwaarde hierbij is de aanwezigheid van goede en actuele bestemmingsplannen. Aantal te behandelen zaken opvoeren van 10 naar 400 per jaar 400 200 35 75 6 u 24 u Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Personeelslasten Bezwarenafhandeling Investeringslasten -250 -180 -20 20 Onderbouwing: Bij gemeentebesturen, maar ook bij de burgers, groeit de vraag om handhaving. Bij de overheden geldt dit met name voor het handhaven van de milieuwetgeving. Ook in Leeuwarden wordt de roep om handhaving van onder meer de bouwregelgeving steeds groter. Dit blijkt uit een toename van het aantal klachten van burgers met betrekking tot het bouwen en kamerverhuur. Ook is er een groei te zien in het aantal bezwaarschriften op overheidsbeschikkingen. In zijn algemeenheid daalt het normbesef zo ook in Leeuwarden. Steeds vaker komt het voor dat er clandestien gebouwd wordt of dat panden illegaal worden gebruikt voor kamerverhuur. Hierdoor dreigen de zaken uit de hand te lopen en is handhaving noodzakelijk. Handhaving is geen vrijblijvende zaak. Uit jurisprudentie blijkt dat de gemeente geacht wordt regelgeving te handhaven. Indien een burger hierom vraagt is het gemeentebestuur verplicht om tot handhaving over te gaan of zij moet met redenen omkleed aangeven waarom zij van bestuursdwang afziet. In het Bestuursprogramma 1998-2002 is aan handhaving ook nadrukkelijk aandacht besteed. 74 Op het gebied van 'de regelgeving over het bouwen en wonen' kan men niet spreken van een actief handhavingsbeleid. Vaak, zo ook in Leeuwarden, is er sprake van een reactief beleid. Thans zijn er ca. 10 zaken per jaar. Opgemerkt dient hierbij te worden dat in dit kader het toezicht op de uitvoering van vergunningen niet wordt meegerekend. Het betreft hier dus alleen het reageren op klachten en de opsporing van overtredingen. Adequaat optreden tegen overtredingen zal (op termijn) een preventieve werking hebben. Een goede controle op de bouwwetgeving voorkomt niet alleen gevaarlijke situaties (bijvoorbeeld instorting) en overlast; het achterwege laten van handhaving kan ook wildgroei van ongewenste ontwikkelingen tot gevolg hebben. Burgers kunnen dit beschouwen als een vrijbrief om te bouwen zonder vergunning. Normvervaging is het gevolg. De werkwijze zal zijn als volgt: Aanwijzen van zgn. Actiegebieden Stellen van prioriteiten m.b.t. soorten overtredingen Constateren van overtredingen. Overtreder verzoeken overtreding ongedaan te maken. Indien nodig aanschrijven en bestuursdwang toepassen danwel dwangsom opleggen. Mogelijke bezwaarschriften en beroepszaken behandelen. 75

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 363