S 36 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct:
Energie....(fysieke en economische pijler)
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
De gemeente Leeuwarden draagt op een actieve manier bij tot terugdringing van het
broeikaseffect.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
1Gemeente Leeuwarden haalt
de landelijke doelen voor C02
uitstoot (in 2010 met 10%
omlaag).
2. In nieuwbouw wordt tot het jaar
2002 met een lagere
energieprestatienorm dan het
landelijk minimum.
3. In bestaande bouw zal het
instrument EPK worden
gebruikt om energie te
besparen (EPK Energie
Prestatie Keuring bestaande
bouw)
4. De ruimte in de gemeente voor
windenergie zal binnen twee
jaar volledig worden benut.
5. Voor het jaar 2005 is in de
gemeente 10.000 m2 PV
geplaatst
6. Samen met het energiebedrijf
en bedrijvenverenigingen
worden
energiebesparingsprojecten
opgezet voor het bedrijfsleven
met behulp van de vele
mogelijkheden van subsidies.
7. Als eerste gemeente in
Nederland wordt met het
energiebedrijf een
meerjarenafspraak gemaakt op
het gebied van C02 reductie
8. Binnen drie jaar staat
Leeuwarden in de landelijke top
vijf van de minste C02 uitstoot
per hoofd van de bevolking.
9. Leeuwarden staat bekend als
een gemeente met een
vooruitstrevend klimaatbeleid.
10. Nieuwe energietechnieken
worden waar mogelijk in
Leeuwarden toegepast.
78
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
1999
2000
2001
2002
2003
Energieprojecten in woningbouw
(nieuwbouw en renovatie)
Energiebesparingsprojecten van
algemene aard
Investering in duurzame
energiebronnen die kunnen worden
aangewend voor het energiegebruik
binnen de gemeente Leeuwarden.
Personeelslasten:
0,5 fpl. Energiecoördinatie
-75
structureel investeringsbudget
voor co-financiering
-50
Onderbouwing:
Energiebeleid is een middel voor een bijdrage aan een toekomstig gezond economisch
klimaat en draagt aanzienlijk bij aan een gezond en vooral duurzaam milieu.
In 1999 is Leeuwarden "energiegemeente". Dit grootschalige project is tevens afsluiting van
het energiebeleid wat is gericht op het terugdringen van de C02 uitstoot in de gemeente
Leeuwarden. Leidraad is hierbij geweest het op orde brengen van de eigen gemeentelijke
huishouding en het stimuleren van burgers en bedrijfsleven. Hierbij heeft de gemeente
Leeuwarden intensief samengewerkt met verschillende partners waaronder de Frigem,
provincie, Novem, projectontwikkelaars etc.
Hoewel aanvankelijk werd beoogd om na 2000 te stoppen met energie wordt nu
geconstateerd dat dit zal betekenen dat een groot aantal kansen aan de gemeente
Leeuwarden voorbij zullen gaan. De gemeente Leeuwarden heeft juist door haar regierol een
groot aantal partners bij elkaar weten te brengen die bereid zijn geweest om kennis en
middelen in de gemeente Leeuwarden te steken.
Ook in de komende jaren wordt voorzien dat juist door een voortzetting van deze regierol de
partners geïnteresseerd zullen blijven om in de gemeente Leeuwarden te investeren. Dit is
van belang nu juist op de energiemarkt zowel technisch als organisatorisch veel beweging
valt waar te nemen. O.a. krijgt het energiebedrijf vrij besteedbare middelen uit de ecotax voor
energiebesparing en duurzame energie!
Het energiebeleid draagt door extra investeringen uiteraard bij aan de groei van het aantal
arbeidsplaatsen.
De werkwijze is als volgt:
De functie van energiecoordinator binnen de gemeente Leeuwarden blijft bestaan. Deze is er
voor verantwoordelijk dat partners de gemeente Leeuwarden een aantrekkelijke gemeente
blijven vinden om in te investeren en om mee samen te werken.
Veelal zal de energiecoordinator een regierol vervullen wanneer energieprojecten binnen de
gemeente Leeuwarden door meerdere partijen zullen worden uitgevoerd. Daarnaast zal de
energiecoordinator ook een stimulerende rol naar de burgerij en bedrijfsleven moeten
vervullen door het opzetten en uitvoeren van projecten. Hierbij wordt bij uitstek gedacht aan
LA 21 projecten.
79