S 43 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: woningmarkt - taakstelling woningbouw Productcode: 1009 Te realiseren bestuurlijk doel: Het creëren en behouden van een evenwichtige, aantrekkelijke woningmarkt. Leeuwarden als vitale hoofdstad met een breed aanbod van woningen voor diverse doelgroepen. Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Jaarlijks gem. 550 woningen bouwen in de periode 2000-2010 Hierbij zal de komende jaren de nadruk liggen op het bouwen van middeldure en dure koopwoningen. Nieuwe locaties ontwikkelen voor zowel de uitleg als in de huidige woonwijken. Voor deze zgn. Inbreidingsgebieden is sprake van een sterke relatie met keuzes die worden gemaakt in het kader van de Stedelijke Vernieuwing. 550 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 Planontwikkeling: Structuurschets/plan Ontwikkelingsstudie Ontwerp-bestemmingsplan, incl milieu-adviezen etc. Woningbouwlocaties uitleggebieden Woningbouwlocaties Inbreidingsgebieden Voorlichting en PR: Voorlichting en PR -200 -150 Onderbouwing: Gedurende de afgelopen jaren heeft de gemeente Leeuwarden haar geplande woningproductie niet gehaald en is ten opzichte van de omliggende gemeenten een achterstand ontstaan in het aanbod van middeldure en dure koopwoningen. Dit heeft geresulteerd in het vertrek van vele koopkrachtige gezinnen, die een woning hebben gekocht in de omliggende gemeenten of elders binnen Friesland. Hierdoor is een onevenwichtige situatie ontstaan, waarbij de toename van de bevolking ligt bij minder koopkrachtige inwoners en de afname met name wordt veroorzaakt door gezinnen met meer koopkracht. In verhouding is het aanbod van sociale huurwoningen te hoog, hetgeen leegstand veroorzaakt, deze bedraagt momenteel ca. 4,8%. Het totale aanbod in nieuwbouw is de afgelopen periode achtergebleven. Op basis van afspraken in het Stadsgewest is voor de periode 1995 t/m 1998 een bruto woningproductie gepland van 1650 woningen, hiervan zijn 989 woningen gerealiseerd, een tekort derhalve van 661 woningen. Van de gerealiseerde woningen heeft Leeuwarden in de middeldure- en de dure koop resp. ca. 27% en 33% gerealiseerd en hebben de omliggende stadsgewestgemeenten resp. ca. 25% en 54 gebouwd. De bouw van goedkope en middeldure huur bedroeg voor Leeuwarden resp. 15% en 21% ten opzichte van het stadsgewest resp. 17% en 0,2%. Ook voor de komende jaren dreigt bij ongewijzigd beleid een stagnatie in het woningaanbod. Voor de stagnatie zijn diverse oorzaken aan te geven, waarvan een deel van inhoudelijke aard is en op een aantal kan de gemeente geen of weinig invloed uitoefenen. Inhoudelijk betreft het o.a. de volgende oorzaken: locatie- en grondbeleid (er dienen voldoende locaties beschikbaar te zijn voor 90 woningbouw) marktkennis (hoe beter het aanbod is afgestemd op de vraag des te kleiner de kans op vertraging bij ontwikkeling van woningbouwprojecten) voorlichting (voorlichting en PR is een belangrijk middel om de verkoop te stimuleren en te voorkomen dat potentiële kopers elders de gewenste nieuwbouwwoning vinden) Er zijn ook diverse oorzaken die weinig of geen mogelijkheden bieden voor beïnvloeding, zoais: handelen van andere overheden in de nabije omgeving wettelijke procedures Besluitvorming over analyse van de oorzaken en de gewenste aanpak heeft inmiddels plaatsgevonden d.d. 10 november 1998. Deze notitie is besproken in de Cie. Stadsontwikkeling d.d. 3 december 1998. De werkwijze zal zijn als volgt: differentiatie in aanbod voldoende aanbod in kwantiteit en kwaliteit Voor de komende jaren houdt dit in dat bij de ontwikkeling van nieuwe woningbouwprojecten voor de 'markt' zal worden gebouwd. Voorlopig houdt dit de komende jaren in dat gestreefd wordt de achterstand goed te maken in het aanbod van middeldure en dure koopwoningen. Hiervoor worden de volgende activiteiten ontwikkeld: de markt actief monitoren om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen nieuwe locaties ontwikkelen vervolgens structuurvisies opstellen, ontwikkelingsstudies doen en ontwerp- bestemmingsplannen maken fasering aan brengen in huidige woningbouwprojecten, daar waar de markt dit toelaat de markt actief benaderen via gerichte PR en Voorlichting, maken van een informatiepakket, internet-site en dia/fototheek. met de provincie, stadgewest en overige gemeenten in Friesland afspraken maken over de te leveren kwantiteit en kwaliteit op de woningmarkt voor de periode 2000-2010 Op basis van Perspectief 1999 is inmiddels structureel voorzien in de realisering van de functie coördinator woningbouw en is incidenteel 450.000,-- beschikbaar gesteld in afwachting van de definitieve analyse ten aanzien van de organisatorische en personele knelpunten. De geconstateerde knelpunten voor de komende jaren betreffen: onvoldoende capaciteit voor ontwikkeling van nieuwe locaties, het maken van structuurvisies, (ontwerp)bestemmingsplannen, afhandelen planologische procedures etc. ontbreken van voldoende middelen voor promotie van het gemeentelijk woningaanbod In 1999 is reeds een aanvang gemaakt met de oplossing van de knelpunten met de beschikbaar gestelde (incidentele) middelen. Op basis van de analyse in de nota stimulering woningproductie is het noodzakelijk gebleken dat structureel extra middelen noodzakelijk zijn voor planontwikkeling en promotie, zoals hiervoor reeds is vermeld. Ten aanzien van de financiële gevolgen geldt als uitgangspunt dat de gemeente een meer actieve grondpolitiek voert, dit wil zeggen dat zodra een ontwerpbestemmingsplan (met daarin uitspraken over aantallen woningen, dichtheden en financiële haalbaarheid) ter visie komt, een gemeentelijke grondexploitatie wordt geopend. De plankosten etc. die vanaf dat moment ontstaan worden verrekend in de exploitatie. Indien de gemeente - in uitleggebieden - geen eigenaar is van de grond en dus geen inkomsten uit verkoop kan genereren, zullen deze kosten in een exploitatie-overeenkomst moeten worden gedekt. Deze werkwijze is niet mogelijk bij de begeleiding van initiatieven van derden, b.v. in het bestaande stedelijk gebied. Voor de promotie van het gemeentelijk woningaanbod gaat eenzelfde redenering op. In eigen exploitaties is hiervoor een reservering te maken, voor het geheel kan dit niet via de bouwgrondexploitatie. Leeuwarden heeft als gemeente, naast de betrokken private ondernemingen, ook een eigen belang om de markt actief te benaderen aangezien een goede promotie kan leiden tot betere verkoop, minder uitstroom naar overige gemeenten in stadsgewest en overige gemeenten in Friesland, een hoger aantal woningen en inwoners, hetgeen uiteindelijk niet alleen een gunstig financieel effect heeft maar ook positief is voor het imago van Leeuwarden 91

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 371