S 57 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling
stadsdelen - hiervan is incidenteel
127.700,-- beschikbaar uit het Fonds
Stadsvernieuwing, resteert ca.
175.000,-
Gewenst: 1.000.000 t.w. een
uitbreiding met 825.000,-, welke kan
worden gerealiseerd door herschikking
huidige budgetten.(hierover vindt nog
nader overleg plaats)
wijkonderzoek
integraal wijkplan
coördinatie/afstemming
beheer- en beleidsoverleg
bijzondere projecten
Onderbouwing:
De gemeente wil meer vraaggericht en wijkgericht werken.
In mei 1996 is de nota wijkaanpak vastgesteld door de gemeenteraad.
Belangrijke hoofddoelstellingen waren:
- leefbaarheid op peil brengen en houden
- betrokkenheid van burgers vergroten
- wijkgerichte benadering door de gemeente te verbeteren en de onderlinge afstemming
verbeteren van maatregelen van alle bij de wijk betrokken partijen
- toename van de zeggenschap op wijkniveau
- actief benaderen van de vraag naar de gemeentelijke diensten.
Op dit moment is bijna 2 jaar ervaring opgedaan met de huidige werkwijze. Om een
belangrijke stap te kunnen maken naar het leggen van meer zeggenschap op wijkniveau en
een betere afstemming/organisatie van de maatregelen die op wijkniveau spelen is een
wijzing in de werkwijze noodzakelijk.
Er zijn goede vorderingen gemaakt bij het betrekken van meerdere partijen bij vragen die
leven op het gebied van leefbaarheid in de wijk. Dit komt tot uiting in een groeiend aantal
deelnemers aan voorjaaroverleg, van ca. 200 naar ca. 500 deelnemers.
Op het gebied van de interne afstemming is verbetering zichtbaar maar is het noodzakelijk
nog betere afspraken te maken en de front-office richting wijken beter te regelen.
Knelpunt in de huidige situatie is het ontbreken van buurtwerk in vele wijken. Ervaringen
elders leren dat de haalbaarheid van de vernieuwde werkwijze enorm wordt vergroot
indien er sprake is van een sociale infrastructuur in de wijken in de vorm van buurtwerk
door b.v. een organisatie als HWL. HWL is nu werkzaam in slechts 2 wijken en dit houdt in
dat beheeroverleg op sociaal gebied niet plaats kan vinden en dat de activering van
wijkbewoners hiermee ook wordt beperkt.
De werkwijze zal zijn als volgt:
a. vergroten van de betrokkenheid van bewoners/instellingen
b. betere afstemming van producten op wensen van bewoners
overdracht van verantwoordelijkheden en bevoegdheden d.m.v. overdracht budgetten en
interactieve besluitvorming
vormen van wijkpanels om de vraag goed te kunnen inventariseren en vervolgens
maatregelen te bedenken waarvoor de stadsdeelpanels zelf kunnen besluiten. Hiermee
wordt ook interactieve besluitvorming gestimuleerd.
Realiseren van stadsdeelteams binnen de gemeentelijke organisatie waarbinnen de
afstemming plaatsvindt
ontwikkelen van een informatiesysteem voor meldingen klachten en ideeën die integraal
kan worden gebruikt door alle betrokken sectoren binnen de gemeente
spreekuur organiseren in een wijkservicecentrum
vormen van een vaste overlegstructuur met interne en externe deskundige die betrokken
zijn bij het wijkgericht werken
110
Beleidsproduct: Diverse
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
Organisatorische randvoorwaarden creëren waardoor diverse knelpunten, die de dienst kent
om de in het bestuursakkoord benoemde ambitie ten aanzien van de ontwikkeling van de
stad waar te kunnen maken, worden weggenomen.
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
Incidentele middelen
Structurele middelen
-800
-1500
-1240
100
1400
Onderbouwing:
Uit de analyse van de directeur SO van de dienst blijkt dat de dienst diverse knelpunten kent
om de in het bestuursakkoord benoemde ambitie ten aanzien van de ontwikkeling van de
stad waar te kunnen maken. Teneinde die knelpunten effectief aan te kunnen pakken zijn
diverse maatregelen nodig. Het maatregelenpakket richt zich op de oorzaken van de
problemen, te onderscheiden in interne en externe oorzaken
Intern.
Zo hebben de managers veel verantwoordelijkheden, maar worden zij onvoldoende
geëquipeerd de taken naar behoren uit te kunnen voeren. Zo worden zij (zelfs in de
begroting) nog voor een groot deel ingezet voor uitvoerend werk, ontbreken kennis en
managementvaardigheden, ontbreekt het aan competenties met betrekking tot projectmatig
werken, etc. De vraag is in hoeverre de organisatie van de dienst berekend is op haar taak.
Is de span of control tussen de sectorhoofden evenwichtig verdeeld en vraagt een
projectmatige aanpak niet om een andere organisatie dan de lijnstructuur zoals we die thans
kennen? De keerzijde van integraal beleid blijkt te bestaan uit verkokering en het ontbreken
van noodzakelijke afstemming. Dit vraagt naast aandacht voor het hanteren van technieken
een bezinning op de structuur van de dienst.
Extern.
Aandacht, houding en beschikbare ondersteuning ten opzichte van de Planning en Control
instrumenten is voor een dienst met omzetcijfers en risicomarges zoals bij de gemeente
Leeuwarden onvoldoende. Daarnaast is de gemeente de laatste jaren een veel pro-actievere
rol gaan spelen in de samenleving, een rol die vraagt om actieve sturing i.p.v. een
beschouwende en volgende houding. Een rol waarbij ontwikkeling van plannen voorop staat,
bestemmingsplannen actueel dienen te zijn, veelbelovende prospects de gemeente worden
ingezogen en waarbij voldoende interessante woningen zijn ontwikkeld om in de
woningbehoefte te voorzien. Op onderdelen ontbreekt het aan de capaciteit deze ambitie te
kunnen neerzetten. In een rapportage van de directeur stadsontwikkeling is aangegeven wat
de noodzakelijke aanpak kost. Zonder afbreuk te willen doen aan de oplossingen van de
gesignaleerde knelpunten en de noodzaak om iets met de constateringen te doen wordt
hieronder een nadere prioritering gegeven van maatregelen, teneinde het beroep op
algemene middelen te verkleinen.
Organisatie.
Op korte termijn is een onderzoek nodig naar de organisatie(structuur) van de dienst
111