I 6 VOORSTEL NIEUW BELEID
Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct:
Ruimtelijke Ordening
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
het scheppen van voorwaarden voor het ontwikkelen van een evenwichtige woon-werkstad,
die een sterke positie in Friesland en in het Noorden van het land inneemt
Meetbare effecten
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
2003
Het Ruimtelijk-Economisch-Sociaal-
plan (RES-plan) wordt in 2000
vastgesteld voor een periode van vijf
jaar en dient als monitoringssysteem
voor toekomstige ontwikkelingen.
Vanuit RES-plan input voor claims
richting Fonds Stadsregio Leeuwarden
(=Bovenstedelijk Investeringsfonds).
RES-plan is kaderstellend en geeft
bestuurlijke inzet van Leeuwarden in en
aan Friesland. Plan biedt
sturingsmogelijkheid voor realisering
van ambities uit toekomstvisie.
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
2003
ontwikkeling van het nieuwe ruimtelijk-
economisch kader met ruimtelijke,
economische én sociale aspecten
-500
500
Onderbouwing:
In de structuurschets "Leeuwarden, open stad" (vastgesteld in 1995) is de ruimtelijk-
economische ontwikkelingsrichting van de stad aangegeven voor globaal de periode tot
2010. Accent van de stedelijke uitbreiding ligt aan de zuid- en zuidwestkant, met plannen
voor nieuwe woon- en werklokaties. Aan de noord- en oostkant ligt accent bij natuur en
recreatie. In 1998 is het rapport "Sjoch dizze stêd-Ontwikkelingskader Leeuwarden 2030"
gepresenteerd. Door de gemeente Leeuwarden zijn diverse kritiekpunten geuit op dit rapport:
discussie teveel gericht op ruimtelijke aspecten;
niet integraal gekeken naar het gehele stadsgewestelijke gebied;
(profilerings)afspraken provinciebreed onderbelicht.
Deze kanttekeningen, tezamen met het feit dat de komende jaren enkele majeure projecten
op stapel staan die bij de vaststelling van de structuurschets "Leeuwarden, open stad" nog
niet aan de orde waren (b.v. Bullepolder, stedelijke vernieuwing), vragen om een nieuw
ruimtelijk-economisch kader. Een kader op basis van logische relaties, niet per definitie
gebonden aan gemeentegrenzen en duidelijk makend welke rol Leeuwarden binnen
Friesland en het Noorden inneemt: in absolute zin en in relatie tot de andere grotere kernen
in de provincie en het landsdeel (vergelijk regiovisie Groningen-Assen). Vernieuwend en
wenselijk vanuit een integrale invalshoek is de gedachte om ruimtelijke, economische én
sociale aspecten te combineren tot een RES-plan: Ruimtelijk, Economisch en Sociaal.
Vanuit een dergelijk plan wordt de ruimtelijk-economische ontwikkelingsrichting mede vanuit
sociale aspecten bepaald. Met een dergelijke benadering wordt ook nadrukkelijk een relatie
gelegd met de positie van de stad binnen het grote Stedenbeleid.
118
Het RES-plan is voorts:
een referentiekader voor keuzes als woning- en bedrijvenlokaties, (sociale)
integratiebewegingen, infrastructurele investeringen etc.
grondslag voor financieringsaanvragen op provinciaal, nationaal en europees niveau.
een bestuurlijk instrument om in de verdeling van ruimte en middelen als Leeuwarden
sturend te zijn in plaats van volgend.
Na de totstandkoming van het RES-plan, de herziening van de verouderde
bestemmingsplannen, de actualisering van de Dorpennota en de herziening van het
bestemmingsplan buitengebied heeft de gemeente Leeuwarden een volwaardig ruimtelijk-
planologisch, economisch-juridisch en sociaal kader voor haar grondgebied.
Vanuit (boven)regionale analyse van potenties, bedreigingen, ontwikkelingen en tendensen,
wordt een visie opgesteld voor Leeuwarden met ruimtelijke, economische en sociale
aspecten als invalshoek (RES-plan),
De samenhang tussen dergelijke aspecten wordt gevisualiseerd, met
investeringsbeslissingen die mede zijn gebaseerd op sociale patronen.
De kwalitatieve doelstellingen worden aangegeven met aandacht voor invulling stadsranden,
aard en compactheid van stedelijke uitbreidingen, rekening houdend met mobiliteitsaspecten,
concurrentievermogen, marktwerking etc.
Een dergelijk RES-plan (Ruimtelijk-Economisch-Sociaal) zal in samenspraak met partners
opgesteld moeten worden, waarbij Leeuwarden een leidende rol in de discussie heeft.
Operationalisering uiteindelijk in OKL-verband; afgesproken is om voor de regio Leeuwarden
een Ontwikkelingskader op te stellen in 2002. De komende tijd vanuit Leeuwarden reeds
voorsorteren op effectuering van dergelijke OKL-afspraken, via uitwerking van bouwstenen
voor een RES-plan: recente ruimtelijk-economische ontwikkelingen, afspraken
samenhangend met fase 2 van het OKL, sociale structuur in en rond de stad, kwalitatieve
doelstellingen, uitwerkingsplannen Levi 2030 e.d.
Het opstellen van een RES-plan kan worden uitbesteed conform het model Bakker
(Groningen-Assen), aangevuld met de sociale atlas (SCP).
119