I 6 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Ruimtelijke Ordening Productcode: Te realiseren bestuurlijk doel: het scheppen van voorwaarden voor het ontwikkelen van een evenwichtige woon-werkstad, die een sterke positie in Friesland en in het Noorden van het land inneemt Meetbare effecten Streefnormen 1999 2000 2001 2002 2003 Het Ruimtelijk-Economisch-Sociaal- plan (RES-plan) wordt in 2000 vastgesteld voor een periode van vijf jaar en dient als monitoringssysteem voor toekomstige ontwikkelingen. Vanuit RES-plan input voor claims richting Fonds Stadsregio Leeuwarden (=Bovenstedelijk Investeringsfonds). RES-plan is kaderstellend en geeft bestuurlijke inzet van Leeuwarden in en aan Friesland. Plan biedt sturingsmogelijkheid voor realisering van ambities uit toekomstvisie. Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 2003 ontwikkeling van het nieuwe ruimtelijk- economisch kader met ruimtelijke, economische én sociale aspecten -500 500 Onderbouwing: In de structuurschets "Leeuwarden, open stad" (vastgesteld in 1995) is de ruimtelijk- economische ontwikkelingsrichting van de stad aangegeven voor globaal de periode tot 2010. Accent van de stedelijke uitbreiding ligt aan de zuid- en zuidwestkant, met plannen voor nieuwe woon- en werklokaties. Aan de noord- en oostkant ligt accent bij natuur en recreatie. In 1998 is het rapport "Sjoch dizze stêd-Ontwikkelingskader Leeuwarden 2030" gepresenteerd. Door de gemeente Leeuwarden zijn diverse kritiekpunten geuit op dit rapport: discussie teveel gericht op ruimtelijke aspecten; niet integraal gekeken naar het gehele stadsgewestelijke gebied; (profilerings)afspraken provinciebreed onderbelicht. Deze kanttekeningen, tezamen met het feit dat de komende jaren enkele majeure projecten op stapel staan die bij de vaststelling van de structuurschets "Leeuwarden, open stad" nog niet aan de orde waren (b.v. Bullepolder, stedelijke vernieuwing), vragen om een nieuw ruimtelijk-economisch kader. Een kader op basis van logische relaties, niet per definitie gebonden aan gemeentegrenzen en duidelijk makend welke rol Leeuwarden binnen Friesland en het Noorden inneemt: in absolute zin en in relatie tot de andere grotere kernen in de provincie en het landsdeel (vergelijk regiovisie Groningen-Assen). Vernieuwend en wenselijk vanuit een integrale invalshoek is de gedachte om ruimtelijke, economische én sociale aspecten te combineren tot een RES-plan: Ruimtelijk, Economisch en Sociaal. Vanuit een dergelijk plan wordt de ruimtelijk-economische ontwikkelingsrichting mede vanuit sociale aspecten bepaald. Met een dergelijke benadering wordt ook nadrukkelijk een relatie gelegd met de positie van de stad binnen het grote Stedenbeleid. 118 Het RES-plan is voorts: een referentiekader voor keuzes als woning- en bedrijvenlokaties, (sociale) integratiebewegingen, infrastructurele investeringen etc. grondslag voor financieringsaanvragen op provinciaal, nationaal en europees niveau. een bestuurlijk instrument om in de verdeling van ruimte en middelen als Leeuwarden sturend te zijn in plaats van volgend. Na de totstandkoming van het RES-plan, de herziening van de verouderde bestemmingsplannen, de actualisering van de Dorpennota en de herziening van het bestemmingsplan buitengebied heeft de gemeente Leeuwarden een volwaardig ruimtelijk- planologisch, economisch-juridisch en sociaal kader voor haar grondgebied. Vanuit (boven)regionale analyse van potenties, bedreigingen, ontwikkelingen en tendensen, wordt een visie opgesteld voor Leeuwarden met ruimtelijke, economische en sociale aspecten als invalshoek (RES-plan), De samenhang tussen dergelijke aspecten wordt gevisualiseerd, met investeringsbeslissingen die mede zijn gebaseerd op sociale patronen. De kwalitatieve doelstellingen worden aangegeven met aandacht voor invulling stadsranden, aard en compactheid van stedelijke uitbreidingen, rekening houdend met mobiliteitsaspecten, concurrentievermogen, marktwerking etc. Een dergelijk RES-plan (Ruimtelijk-Economisch-Sociaal) zal in samenspraak met partners opgesteld moeten worden, waarbij Leeuwarden een leidende rol in de discussie heeft. Operationalisering uiteindelijk in OKL-verband; afgesproken is om voor de regio Leeuwarden een Ontwikkelingskader op te stellen in 2002. De komende tijd vanuit Leeuwarden reeds voorsorteren op effectuering van dergelijke OKL-afspraken, via uitwerking van bouwstenen voor een RES-plan: recente ruimtelijk-economische ontwikkelingen, afspraken samenhangend met fase 2 van het OKL, sociale structuur in en rond de stad, kwalitatieve doelstellingen, uitwerkingsplannen Levi 2030 e.d. Het opstellen van een RES-plan kan worden uitbesteed conform het model Bakker (Groningen-Assen), aangevuld met de sociale atlas (SCP). 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 386